Bécs levegőjét tiszta oxigénnel frissítik

Hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme, amely a napokban kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használnak.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2022 novemberében kezdték építeni és tízmillió euróba került a Wien Energie és a Wiener Netze zöldhidrogén-üzeme, amely április elején kezdte meg működését a bécsi Simmeringben. Az osztrák főváros első ilyen üzeme óránként 54 kilogramm hidrogént állít elő – kizárólag nap-, szél- és vízenergia felhasználásával. A napi 1.300 kilogrammnyi zöldhidrogén hatvan busz és teherautó megtankolására elegendő.

Hatvan busz és teherautó számára elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme
Hatvan busz és teherautó számára elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme
Fotó: Wien Energie / Christian Hofer

A zöldhidrogén-üzem a PEM-elektrolízisen alapul, vagyis egy speciális, protoncserélő membránt használnak az elektrolízis során, hogy elektromos áram segítségével oxigénre és hidrogénre válasszák szét a vizet. A folyamat során keletkező oxigén közvetlenül a levegőbe kerül, a hidrogént pedig sűrítik, így egyszerre helytakarékosan tárolható és szállítható is. Az üzem mellett működik egy hidrogénkút is – ez Bécs második hidrogénkútja. Az üzem teljesítménye 3 megawatt és már zajlanak az előkészületek, hogy az itt termelt hidrogént be lehessen táplálni a bécsi földgázhálózatba.

A Wien Energie – a világon elsőként – tavaly már tesztelte, miként lehet egy működő erőmű esetében hidrogénnel dúsítani a földgázt. A donaustadti erőműben zajló kísérletnél kiderült, már akkor évi 33 ezer tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni a környezetet, ha 15 százaléknyi hidrogént adnak a földgázhoz.

De nemcsak az ipar, hanem a szállítmányozás és a közlekedés terén is nagy lehetőségeket rejt az új üzemanyag és az új üzem. Itt tankolja járműveit az IKEA és a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien is. A közlekedési vállalat 2021 óta tesztel hidrogén-buszokat, 2025-től pedig tisztán zöldhidrogén-üzemű buszokra állítja át a 39A járatot. Az emelkedőkkel és gyakori megállókkal tarkított vonalon jövő évtől tíz portugál gyártmányú, akadálymentes CaetanoBus szállítja majd az utasokat. 

Véleményvezér

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.
Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között

Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között 

A közélet újabb mélypontjához értünk, persze keresztény szellemben.
Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo