Magyarország felét elvihetik a vámok
- Összesen majdnem 108 milliárd dollár, azaz 38 557 milliárd forint – egy friss számítás szerint ekkora veszteséget okozhatnak a Donald Trump amerikai elnök által bevezetett autóipari büntetővámok az amerikai gyártóknak.
- Pedig a tarifák célja pont az lenne, hogy kedvezőbb helyzetbe kerülhetnek.

„Egy strukturális váltást látunk az autóiparral kapcsolatos gazdaságpolitikában, ami valószínűleg hosszú ideig érvényesülni fog” – mondta Felix Stellmaszek, a Boston Consulting Group (BCG) autógyártással foglalkozó elemzője a Donald Trump által bevezetett autóvámokról, amelyek szerint az Egyesült Államokba érkező autókra 25 százalékos vám vonatkozik. Hozzátette: „Az idei a legnagyobb következményekkel járó év lehet az autóipar történetében.Nem csupán az azonnal érezhető költségek miatt, hanem mert alapvető változásokat hoz abban, ahogy az iparág felépül.”
A BCG várakozása szerint az új tarifák 110-160 milliárd dollár pluszköltséget okoznak az autógyártóknak a korábbihoz képest. Az újautó-piacon keletkező bevételek 20 százalékát érinthetik és mind a nemzeti, mind a külföldi autógyártók költségeit növelhetik.
A michigani Center for Automotive Resesarch kutatóintézet 107,7 milliárd dolláros pluszkiadást jósol. Ez forintban 38 557 milliárdos tétel, lényegében a tavalyelőtti teljes magyar GDP fele. A közel 108 milliárd dollárból egyébként 41,9 milliárd eshet a detroiti hármasra, a GM-re, a Fordra és a Stellantisra.
Milliós lesz forintban mérve a drágulás a szalonokban
Az autógyártók lenyelhetik a pluszköltségek egy részét, de nem kétséges, hogy ennek jelentős hányada megy a fogyasztók nyakában.
Március végén a Cox Automotive szakértői akár 5855 dolláros drágulást és az olcsó autók eltűnését jósolták az amerikai piacon, most pedig a Goldman Sachs is elkészült a saját előrejelzésével. A jövő szerintük sem lesz túl fényes: a jóslatok szerint az autógyártók lenyelik majd a vámok miatti drágulás egy részét, de a maradékot a vásárlókra terhelik. Ez a következő időszakban átlagosan 2000 és 4000 dollár közötti áremelkedést okozhat az USA autópiacán. A magasabb árak miatt törvényszerűen a kereslet is csökken. A Goldman Sachs szerint Trump vámjai miatt 850 ezer példánnyal kevesebb autó fogy majd 2025-ben, 2026-ban pedig ennél is nagyobb, 1,1 millió darabos csökkenés várható.
„Hosszabb távon az eladások esni fognak, a használt autók piacán isdrágulás jön és az autógyártók le fognak venni a kínálatukból egyes modelleket” – mondta JonathanSmoke, a Cox Automotive vezető elemzője.
Sam Abuelsamid, a Telemetry autóipari tanácsadó cég elnökhelyettese úgy becsli, hogy a cégeknek két hónapra elegendő tartalékuk van olyan alkatrészekből, amelyek árát még nem érintették az új vámok. Ez ad némi haladékot az autók árának emelésére, de végül a magasabb árak miatt évente kétmillióval kevesebb új autó találhat gazdára az Egyesült Államokban és Kanadában „hála” Trump vámpolitikájának.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
