1950-ben gurult ki az első 356-os a zuffenhauseni üzemből, most pedig a 911-től az elektromos Taycanig készülnek itt sportautók. Hetvenöt éve épülnek Porschék a zuffenhauseni üzemben.

Ferdinand Porsche mérnöki karrierje a harmincas években kezdett beindulni, sajnálatos módon éppen a második világháború szele lendítette meg és tömegek számára elérhető Volkswagen Bogár tervezése. Ez az autó adta az alapját az első Porschénak is, de még a sorozatgyártású 356-osnak is szoros kapcsolata van a Bogárral. Ennek az első ötvenkét példányát még az ausztriai Gmündben szerelték össze, ezek a 356-osok alumínium karosszériával készültek. Az első németországi Porsche 356-os 1950. április 6-án gurult ki a zuffenhauseni üzemből, ahol a ma többek között a 911-es is készül.

1938-ra már Zuffenhausenben folyt a tervezés, az első Porschék azonban csak a második világháború után bukkantak fel.

Zűrös időszak volt ez, hiszen sok más iparossal együtt Ferdinand Porschét a Nemzetiszocialista Német Munkáspárt tagjaként háborús bűnök miatt letartóztatták, a Porsche saját üzemét pedig elfoglalták a szövetségesek, ezért fia kezdett bele a mai 911 ősének tekinthető 356-os építésébe. A középmotoros és kétüléses Porsche 356 No.1 Roadster 1948. június 8-án kapott típusengedélyt.

Miután Gmündbel elkészült az első adag korai 356-os Porsche, már négyszemélyes utastérrel és léghűtéses farmotorral, a gyártás átköltözött a Porsche zuffenhauseni irodájához közel eső Reutter üzemébe, ahol bérelt helyen a folyt a motorgyártás és az összeszerelés. Ezért cserébe a Reutter karosszériagyártó megbízást kapott a Porschétól, a festett és mindennel felszerelt karosszériák építésére.

1950. április 6-án készült el az első 356-os Porsche Zuffenhausenben, aztán az év végére már közel 320 darab autó készült el, mert a korai versenysikerek az exportpiacokon is népszerűvé tették. Miközben az amerikai katonai adminisztráció késleltette a Werk I átadását (1955-ben tértek vissza az üzembe), a Porsche már Rolf Gutbrod stuttgarti építészt bízta meg a Werk II tervezésével. Fokozatosan bővült a vállalat, az évek során már köréjük csoportosult a komplett ellátási lánc, itt folytatódott a tervezés és a fejlesztés, valamint a szervizelés is. 1963. december 1-jén a Porsche megvásárolta a Reutter karosszériaműhelyet és annak ezer alkalmazottjával majdnem megkétszerezte az állományt.

Nagyobb volt és erősebb, és ennek megfelelően drágább is, ez viszont nem fogta vissza a 911-est, így is hatalmas siker lett a Porsche ikonná érő sportautója. A nyolcvanas évekre már három fő helyre csoportosult a vállalat, melyek közül Zuffenhausen felelt a termelésért,  Weissachban kapott helyet a kutatási és fejlesztési központ, Ludwigsburgban pedig az irodák. Bővült a modellválaszték is, a 911-es mellett ott voltak az olyan orrmotoros és transaxle elrendezésű sportautók is, mint a 924-es vagy a 928-as.

Gyülekeztek a borús felhők a Porsche felett, aztán a Boxsterrel és a 996-ossal beköszönt a vízhűtéses aranykor.

Minden szempontból ideje volt a váltásnak a kilencvenes évekre, hiszen a Porsche elérte a léghűtéses bokszermotor határait, a szigorodó környezetvédelmi normák miatt pedig teljesen új és az eddigieknél jóval ütősebb műszaki alapokra volt szükség. A zuffenhauseni üzem modernizálásához, a hatékony sorozatgyártáshoz szükséges új technikákhoz a Toyota vezette el a Porschét. Nagyrészt ennek az eredménye az is, hogy az eltérő elrendezések ellenére a Boxster és a 911-es annyira hasonló sportautó lett.

Mostanra a klasszikus sportautók mellett itt készül az elektromos Taycan, továbbá az egyedi igényekre szabott autók (a Porsche Manufakturnál és a Sonderwunsch részlegnél), de még a versenygépeket is (Porsche 911 GT3 Cup) az utcai autókkal egy soron gyártják, valamint itt van szemben a rajongók temploma, a Porsche Múzeum. Évente nagyjából 100 ezer autó készül a Porsche hetvenöt éves gyárában, Zuffenhausenben.

Ez is érdekelhet:

50 év után tért vissza a gyárba az első Lamborghini Countach

Az olaszországi Sant’Agata Bolognesében azóta egész másképp készülnek a tizenkét hengeres sportautók.

Így lett a 80-as évek legdurvább 911-ese a Ruf CTR

Nyomába sem érhetett a Ferrari Testarossa, de még a Porsche 959-es sem. A CTR feltette a térképre a Rufot.

Életmentő szentségtörés volt a 996-os Porsche 911

Majdnem mindent felrúgott a 996-os, ami a Porsche 911-est legendássá tette, de a vállalat megmentése volt a cél.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A futás nem csak a rekortánpályán kezdődik! – Íme az NN Ultrabalaton két magyar ultrafutójának edzéstippjei

Szuperlassításban látható igazán, hogy szaggatja a dragstert a 8000 lóerő

Így indul egy Volga, miután 18 évet állt az erdőben

További cikkeink a témában
Az elektromos városi autó forradalmát hozta el az új Citroën ë-C3
Hirdetés