Mercedes-Benz CLA

Európa legnagyobb hatótávú villanyautója lett az új Mercedes CLA

2025.04.15.

Bár az új Mercedes CLA már nem Kecskeméten, hanem a németországi Rastattban készül, mégis érdemes a figyelmünkre, mert hatékonyságban nincs párja a mai mezőnyben.

A kompakt négyajtós kupé harmadik generációja kétféle tisztán elektromos és háromféle lágy hibrid benzines hajtásláncot kaphat. Mivel a Mercedes új, MMA platformos kompakt modellcsaládjában már nem lesz öt- és négyajtós A-osztály sem, az új CLA tágasabb lett a hátsó sorban, ami nagyobb fej- és lábteret jelent a régi generációkhoz képest (a tengelytáv 61 mm-t nőtt). Még csak a négyajtósról mutattak képeket, de várhatóan a szeptemberi Müncheni Autószalonon leplezik majd le a CLA Shooting Brake kombi változatát is, amely 2025 elejétől lesz megvásárolható Európa-szerte.

Hogy néz ki?

A Mercedesnél először fordul elő, hogy egy típus belső égésű motoros és elektromos változata kívül-belül majdnem ugyanúgy néz ki. A CLA III fényszóróin és hátsó féklámpáin a márka háromágú csillag motívuma látható, az elektromos verzió pedig süllyesztett hűtőmaszkot is kap, amelyen 142 hátulról megvilágított csillag található. Ezek veszik körül az elülső fő jelvényt, amely szintén háttérvilágítással van ellátva. A hibridet elsősorban a hagyományos, nyitott hűtőrácsa különbözteti meg a villanyautótól.

Bár a csomagtér csak 405 literes, vagyis 55 literrel kevesebb, mint a régi CLA-ban, de az elektromos változat egy első csomagtartót kap is, amely további 101 liter helyet biztosít. A műszerfal a jól felszerelt változatokban a Mercedes Superscreen legújabb változatát kapta meg, amelynek három digitális kijelzője (egy 10,25 colos a vezető előtti műszerekhez, egy 14,6 colos infotainment kijelző középre, és opcionális 14 colos az első utasnak) a beltér teljes szélességében végignyúlik.

A friss MB.OS operációs rendszernek köszönhetően menet közben is lehet az utasoknak videojátékokat futtatni vagyonline műsorokat és filmeket streamelni. Az oprendszer a Mercedes virtuális asszisztensének legújabb nemzedékével rendelkezik, amely különböző mesterséges intelligenciákat (ChatGPT, Google Gemini és Microsoft Bing) ötvöz, hogy pontosabb válaszokat adjon a kérdésekre. A Superscreen nélküli autókban az utastér képernyőjét egy üvegpanel váltja fel LED-es háttérvilágítású csillagokkal, amelyek illeszkednek a belső tér hangulatvilágításához.

Mennyit megy el egy töltéssel?

Az új elektromos hajtáslánc 12,2-14,1 kWh/100 km közötti átlagfogyasztásra képes CLA 250+-ban, ami Európa-rekordot érő 792 km (!) WLTP hatótávot jelent a nagyobb, 85 kWh-s akkumulátorral. Sőt, ha csak autópályán használják a kocsit, akkor is elmegy állítólag 693 km-t. Összehasonlításképp, a CLA-nál közel háromszor drágább Mercedes EQS 450+ a 118 kWh-s akkujával is „csak” 774 km-t tud megtenni egy töltéssel. A 4,72 méter hosszú CLA hatalmas hatótávolsága nem kis részben a karosszéria kis légellenállásának köszönhető. Bár az autó minden dimenzióban nagyobb, mint elődje, sokat dolgoztak a mérnökök a homlokfelület minimalizálásán és a körülötte lévő légáramlás kisimításán. Az erőfeszítéseknek köszönhetően a légellenállási együttható (cw) 0,21 lett, ami alig marad el a világcsúcstartó EQS (0,20) mögött, és megelőzi a Tesla Model 3-as értékét (0,22).

Az elektromos CLA-ban az akkumulátor és a kerék közötti hatékonyság kimagaslóan jó (93 százalékos), ami részben annak köszönhető, hogy az MMA elektromos architektúra 800 voltos. A magas rendszerfeszültség akár 320 kW-os töltési teljesítményt is lehetővé tesz, így 325 km hatótávot mindössze 10 perc alatt lehet nyerni megfelelő töltőoszlopnál. A szériafelszereltségként adott levegőoldali hőszivattyú három energiaforrás hőjét képes párhuzamosan felhasználni: az elektromos hajtásét, az akkumulátorét és a környezeti levegőét. Harmadannyi elektromos energiát használ, mint amennyire egy kiegészítő fűtőberendezésnek szüksége lenne.

Hány lóerősek az elektromos verziók?

A CLA – és az azonos alapra épülő, következő generációs EQA és EQB modellek – 58 kWh-s lítium-vasfoszfátos vagy 85 kWh-s nikkel-mangán-kobaltos akkumulátorral kerülnek forgalomba, és még a kisebbel is közel 500 km lesz a hatótáv (a nagy akku energiasűrűsége a korábbi cellákhoz képest 20 százalékkal nagyobb). Az akkumulátor egy új, hátsó tengelyhez beépített, 272 lóerős, 335 Nm nyomatékű villanymotort táplálnak energiával a CLA 250+ -ban, a 354 lóerős, 515 Nm össznyomatékú CLA 350 4Matic modellek pedig egy második villanymotort is kapnak az első tengelyükre.

A villanyos CLA-k 6,7, illetve 4,9 másodperc alatt gyorsulnak fel 0-100 km/h-ra, a végsebességük egyformán 210 km/h. A CLA 350 109 lóerős első villanymotorja csak akkor működik, ha szükséges, egyébként a hajtásláncról le van választva, hogy csökkentse a súrlódási veszteségeket. Már a hátsó villanymotor is 200 kW-os rekuperációra képes, az egypedálos vezetési mód is rendelkezésre áll. Szinte minden fékezést rekuperációval hajt végre az elektromos CLA, a lassulás mértékét a kormány mögötti fülekkel lehet szabályozni, de „Auto” állás is rendelkezésre áll.

Az új fejlesztésű állandó mágneses villanymotor szilícium-karbid invertert használ, amely kis méretben nagy teljesítményt biztosít. Növeli a nyomatéksűrűségét, hogy a mágnesek V-alakzatban vannak elhelyezve, koncentrálva a mágneses mezőjüket. A Porsche Taycanhoz hasonlóan az elektromos CLA egy kétfokozatú sebességváltót kap, a szokásos egyfokozatú reduktor helyett. Ennek első áttétele rövid (11:1), ami javítja a gyorsulást és a hatékonyságot városi tempónál, a második áttétel pedig jelentősen hosszabb (5:1), ami kisebb fordulatszámot és energiafogyasztást eredményez országúton és autópályán.

Mit tud a benzinmotoros változat?

Elsőként villanyhajtással lett megtervezve a CLA, de lágy hibrid hajtáslánccal is kínálják majd az októberi piaci bevezetés után pár hónappal, nagyjából azonos áron. Az M252 kódnevű új, 1,5 literes, négyhengeres motor moduláris felépítésű, vagyis később nagyobbra (hat, esetleg nyolc henger) is méretezhető lesz. A hengerek a lehető legközelebb helyezkednek el egymáshoz, hogy a blokk kompakt maradjon, a kipufogó leömlők nem kívül, hanem magában a hengerfejben vannak elhelyezve, a sebességváltó, a 48 voltos hibrid rendszer 27 lóerős villanymotorja és invertere pedig egyetlen, szorosan egymáshoz illeszkedő egységbe van integrálva a nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó házában.

Összességében az M252 állítólag minden dimenzióban kisebb és 17 százalékkal könnyebb, mint a Mercedes jelenlegi négyhengeres motorja. A benzinmotor az elsőkerék-meghajtású alapmodellekben várhatóan 136 és 163 lóerőt, a CLA 4Matic csúcsmodellben pedig 190 lóerőt lesz képes leadni, utóbbi viszonylag magas fajlagos teljesítményt (127 lóerő/liter) jelent. Még nem közölte a Mercedes a hivatalos fogyasztást, csak azt, hogy a korábbi dízel CLA-nál nem lesz iszákosabb az új benzines modell. Ez kb. 5,5-5,6 literes WLTP átlagfogyasztást jelenthet a fronthajtású változatok esetében.

A 48 voltos lágy hibrid rendszer 27 lóerős villanymotorja rövid távokon, akár 100 km/h-s sebességgel is képes önállóan hajtani a hibrid CLA-t, az energiát az első utasülés alatt elhelyezett – a lehető legkisebbre csomagolt – 1,3 kWh kapacitású, 48 voltos akkumulátorból nyeri. A töltés lassításkor akár 25 kW-os rekuperációval is történhet, hasonlóan az Audi új MHEV Plus rendszeréhez. Az elektromotorral történő indítás azt jelenti, hogy a Mercedes eltekinthet a hagyományos indítómotor használatától, így a start-stop funkció állítólag észrevehetetlen finomsággal fog működni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.21
A japán gyári csapat fontos pontokat szerzett, miután mindkét autója izgalmas csatákat vívott a....
2025.04.21
Csodával határos módon a roncsból ki tudott szállni mindenki – írta a katasztrófavédelem. ..
2025.04.21
A városi elektromos járművet a harminc ország kilencvenhat autóipari szakújságírójából álló zsűri....
2025.04.21
Kétség sem fér hozzá, hogy a Peugeot 205 legendás modell. S bár gyártása már rég befejeződött, a....
2025.04.21
Tavalyelőtt újult meg a legkisebb Volkswagen szabadidő-autó. A VW T-Cross erős és takarékos....
2025.04.21
Két autó karambolozott Nagykőrösön, ezután volt szükség a gyalogosok segítségére. ..
2025.04.21
A szabadkereskedelem melletti elkötelezettségét hangoztatta Donald Trump amerikai elnökkel tartott....
2025.04.21
Svájcban már bevált: az útjavítás forradalmian új lehetőségei, idegesítő torlódások és kígyózó....
2025.04.21
A McLaren ausztrál versenyzője nyerte a Forma-1-es Szaúdi Nagydíjat, ezzel átvette a vezetést a....
2025.04.20
Régi panel, hogy nincs új a nap alatt, legyen az akár EV autó drónnal kombinálva. ..