Új KRESZ: komoly változás érik a B-s jogsik kapcsán, ami minden autóst érinteni fog

Az új KRESZ szerint nem mindenki vezethetne nagy teljesítményű, 300 kW feletti járműveket.

2025. április 15., 10:04

Szerző:

Friss információk derültek ki az új KRESZ szabályait illetően, a jövőben változhat a B kategóriás jogosítvány szabályozása is – írja a Hitelfórum. A tervek szerint ezentúl nem mindenki vezethetne nagy teljesítményű, 300 kW feletti járműveket: ehhez legalább öt év vezetői tapasztalatra, pszichológiai alkalmasságra, valamint egy külön tanfolyam és vizsga teljesítésére lenne szükség. 

Emellett nem kaphatna vezetői engedélyt az, akit közlekedési útvonal, jármű, üzemi berendezés vagy ezek tartozéka megrongálásával vagy megsemmisítésével, akadály létesítésével, közlekedési jelzés eltávolításával vagy megváltoztatásával, megtévesztő jelzéssel, közlekedő jármű vezetője ellen erőszak vagy fenyegetés alkalmazásával vagy más hasonló módon más vagy mások életének vagy testi épségének veszélyeztetése miatt jogerősen szabadságvesztésre ítéltek. Illetve szünetelne az engedélye annak, akivel szemben a fenti közlekedési bűncselekmények gyanúja miatt büntetőeljárás van folyamatban a büntetőeljárás jogerős befejezéséig.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a lapnak megerősítette, hogy készül az új KRESZ, valamint azt is, hogy napirenden van a B kategória kettéválasztása is, azaz hogy külön engedély vonatkozna az alacsonyabb és magasabb teljesítményű járművekre. Az új KRESZ szabályainak pontos bevezetési dátum még nem ismert, ugyanakkor a szaktárca társadalmi egyeztetést tervez az ügyben, így a lakosság is elmondhatja véleményét a változtatásokról – olvasható a cikkben.

Szükséges a KRESZ átalakítása

Miután a gyorshajtásból fakadó halálos baleset ráirányította a figyelmet erre a területre, 2023 júliusában Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette, hogy megkezdték a KRESZ-szabályok felülvizsgálatát, mivel a megváltozott közlekedési viszonyok ezt indokolják. A miniszter akkor kifejtette a véleményét arról is, hogy a magyarok vezetői képességei messze nem tökéletesek, ezért a jogosítvány megszerzésének feltételei is átalakításra szorulnak.

Az autósiskolát is üzemeltető, KRESZ-professzorként ismertté vált szakértő, Pető Attila is kihangsúlyozta, hogy a magyar közlekedési szabályozás az elmúlt 50 évben csak minimálisan frissült, de gyakorlatilag évtizedek óta változatlan. Bár a közvéleményt azóta nem tájékoztatták a fejleményekről, de a háttérbeszélgetés során kiderült, hogy megkezdték a KRESZ átalakításának előkészítését.

A közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár, Kerékgyártó János elmondta, hogy a KRESZ aktualizálása nélkülözhetetlen, hiszen a közlekedési szabályok valamilyen formában mindenkit érintenek, a járműveket és a szokásokat illetően pedig rengeteg technikai újítással kell számolni.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Pixabay)