Félelmetes érzés megtapasztalni, amikor az autó átveszi az irányítást a sofőrtől, és megindul egy gyalogos vagy másik jármű felé – mondta egy autóvezető a Which? brit szervezet kérdésére.
A fogyasztóvédelmi szervezet által ismertetett kutatás szerint a sofőrök több mint fele kikapcsolja a biztonsági eszközök (ADAS) egy részét az autóban indulás előtt, mert sokan idegesítőnek, figyelemelterelőnek és részben emiatt akár veszélyesnek is találják ezeket - írja a Közlekedésbiztonság.
Mivel az Egyesült Királyságban – akárcsak az EU országaiban – a járművezetői hiba a közúti balesetek egyik vezető oka, az ADAS funkcióinak a feladata az lenne, hogy megakadályozzák az elkerülhető baleseteket. Ide tartoznak azok, amikor a sofőr akaratlanul elhagyja a sávot, túl gyorsan vezet, vagy nem vett észre egy előtte tornyosuló akadályt. A sofőrök azonban nem szívesen működnek együtt a jelenleg használt rendszerekkel.
Utálják az intelligens sebességszabályozást, mert az szerintük gyakran hibázik, például amikor a párhuzamos utakat jelző táblákat, nem hivatalos közlekedési táblákat vagy a fedélzeti számítógépből származó, elavult térképadatokat érzékel.
A járművezetők 34 százaléka kikapcsolta a vészfékező rendszert is.
Figyelem/álmosság monitorozását a járművezetők 32 százaléka kikapcsolta ki, míg a holttérfigyelést közel egyharmaduk.
A szaklap arról ír, hogy gyakran egy tévedés is elég ahhoz, hogy a sofőr teljesen elveszítse a hitét autója biztonsági rendszereiben. És amikor elveszítik a hitüket, kikapcsolják a rendszereket. Ez a farkast kiáltó fiú esete: ha indokolatlanul riasztanak, nem hiszünk nekik akkor sem, amikor tényleg baj van.
A Which? által megszólaltatott felhasználók elmondták, hogy új autójuk az első naptól kezdve folyamatosan félreolvasta a megengedett legnagyobb sebesség számait. Például azt tanácsolta nekik, hogy egy 30 mérföld/órás zónában menjenek bátran 80 mérföld/órával. Emellett
szükségtelenül korrigálta a kormányzást, amikor parkoló autók között navigáltak a városban.
"Félelmetes volt érezni, hogy a kormánykerék hirtelen elforog, és az autó kanyarodni kezd" – mesélte az egyik megkérdezett autós, aki komolyan fontolgatja, hogy beszerez egy régi, legalább öt évvel ezelőtt forgalomba helyezett autót, amely nem rendelkezik ezzel a technológiával. A sebesség- és sávtartó technológiával kapcsolatos negatív tapasztalatok általánosak – közölte a portál.
A Which? által megkérdezett szakértők szerint ahogy a szoftverek, illetve az alkalmazott érzékelők minősége javul, a járművek biztonsági rendszerei is megbízhatóbbak, kiszámíthatóbbak, jobban használhatóak lesznek.