Krausz Gábor
Gyakori betegséggel diagnosztizáltak egy fiatal nőt, ami több komplikált műtéthez vezetett. Bár eleinte észre sem vette az első tünetet, mára már a megakadályozás nagy pártolója lett.
7 évvel ezelőtt Jessica Zbinden-Webster, aki most már 33 éves, észrevett egy apró foltot az alsó szemhéján, amit eleinte pattanásnak hitt, mivel problémás bőre volt. A folt azonban nem múlt el, és mikor egy reggel az érintésére vérezni kezdett, orvoshoz fordult a problémával, azonban ekkor még nem tudta milyen komplikált műtétek várnak majd rá.
Az orvos a bőrrák egyik leggyakoribb formáját, a bazálsejtes karcinómát diagnosztizált a fiatalnál és kórházi kezelést javasolt. Jessica műtétre kényszerült, hogy eltávolítsák a daganatot, azonban az alsó szemhéját teljesen el kellett távolítani, mivel a daganat gyökerei a bőr alatt is növekedtek.
Olyan nagy volt a lyuk, amelyet a műtét után hagytak, hogy bőrátültetést kellett végezni. Két műtétem volt, egymást követő napokon, az egyikben a szemhéjat levették, majd a másikban a bőrt átültették. A sebészem levette a bőrmintát a karom belsejéből, ostya vékonyra vágta, majd a szemhéjamra tette.
Jessica ezt követően öt lézeres kezelést is kapott, hogy a bőr simábbá váljon, mivel a szemhéj bőre különleges, és speciális módon kell működnie.
Ha nem távolították volna el, átterjedhetett volna a csontra vagy a látóidegre, ami egyenes út lett volna az agyamba.
Ma már daganatmentes, de szerinte a gyermekkorában elszenvedett napégés okozhatta a rákot.
Soha nem voltam napimádó, de kék szemem és világos bőröm miatt genetikailag hajlamos vagyok a napégésre. Gyerekként gyakran leégtem a nyári szünidőben, amikor kint játszottam.
Jessica, aki rámutatott, hogy a gyermekkorban elszenvedett napégés kétszeresére növeli a bőrrák kockázatát felnőttkorban, meglepődött, mikor felfedezte, hogy az SPF, más néven napvédelem, a legtöbb helyen nem orvosi szükségletként van besorolva. Mivel a fényvédő krémek az Egyesült Királyságban a kozmetikumok közé tartoznak, így nagyobb a rájuk kivetett áfa, így kevésbé elérhető egyesek számára. Jessica elindította a #AxeTheSPFTax kampányt, amelynek célja, hogy eltöröljék a naptej áfáját, így a megelőzés elérhetőbbé váljon mindenki számára. A kampányhoz csatlakozott a Brit Bőralapítvány és több dermatológusok, valamint olyan kiskereskedők, mint a Face the Future, akik kedvezményes naptejet kínálnak - írta a Mirror.