- Belföld
- történelem
- szakály sándor
- máthé áron
- scruton
- 1945
- felszabadulás
- megszállás
- szovjet
- német
- beszélgetés
- gali máté
Szovjet megszállás vagy szovjet felszabadítás? – még mindig nagy a vita 1945 Magyarországáról
További Belföld cikkek
-
Orbán Viktor a Tiszáról: Ők is benne vannak a nemzetben, mint a balsors a Himnuszban
- A DK-s fővárosi képviselő reagált Vitézy Dávid posztjára: Dilettáns közéleti stand-up
- Keményen reagált a minisztérium a sztrájkra: Kudarcos, átlátszó, jogellenes
- Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben
- Orbán Balázs kézhez kapta a doktori diplomáját
Nyolcvan évvel ezelőtt, 1945 tavaszán korszakhatárhoz érkezett a világ és Magyarország. A rendszerváltoztatás előtti pártállami történetírás és emlékezetpolitika teljes egyértelműséggel „felszabadulásként” értékelte, hogy 1945 áprilisában a szovjet csapatok kiszorították a német hadsereget hazánk területéről. 1989 után, az ideológiai kötöttségektől megszabadulva, viszont mind többen a német uralmat felváltó szovjet megszállásként értékelték az eseményeket.
A sokszínű értelmezések ismertetésén túl a korabeli történések hiteles bemutatására vállalkozott Szakály Sándor Széchenyi-díjas történész, a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár főigazgatója, valamint Máthé Áron történész-szociológus, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának elnökhelyettese. Kettejük eszmecseréjét Gali Máté történész, a Mathias Corvinus Collegium Társadalom- és Történelemtudományi Iskolájának kutatótanára moderálta csütörtökön este a Scruton Belvárosban.
Gali Máté felvázolta, hogy az évforduló pontos dátuma április 4. volt, és a mai napig vitatott, hogy a szovjet csapatok felszabadították vagy megszállták az országot. 1950 ás 1989 között pártállami ünnepnap volt április 4., de a rendszerváltást követően ez egészen más megvilágítást kapott, a felszabadulás narratívát is többen árnyalják.
Kimaradni a háborúból?
A történetet 1941. június 27-ével kezdték – hogy keretet adjanak a beszélgetésnek –, amikor is Magyarországon kihirdették a hadiállapotot a II. világháborúba való belépéskor. Szakály Sándor szerint Magyarország annak idején maximum annyit tehetett volna, hogy egy kicsit még „húzza-halasztja” a hadba lépést, de elkerülni nem tudta volna a részvételt a háborúban.
Majd Werth Henriket idézve arról szólt, hogy „amennyiben lesz egy német–szovjet háború, akkor a magyaroknak – a saját érdekükben – a németek oldalára kell állniuk, már csak a keresztény nemzeti múlt miatt, és a bolsevizmus Európán kívül tartása miatt is”. A másik ok pedig, hogy a németek számoltak a románokkal és a szlovákokkal, és ha ők ott vannak és „gyors német siker várható”, akkor a magyaroknak is ott a helye,
hiszen akkor majd Hitler osztja újra Európát és ebből „nem kéne kimaradni.”
Máthé már előre közölte, nem lesz annyira udvarias, mint kollégája, véleménye szerint megszállás volt április 4. Szakály egyébként szintén ezzel kezdte mondandóját, így a két fél elég hamar egyezségre jutott. Máthé ezt Márai Sándor-idézettel támasztotta alá, mely szerint „a szovjetek nem hozhattak ide szabadságot, merthogy az nekik sem volt”.
Viszont azt sem lehet elvitatni, hogy a szovjetek elüldözték a németeket, tehát a magyarokat a német megszállástól és a „bús ezer éves múlttól” is meg- illetve felszabadították. A Horthy-korszaktól, a deportálásoktól szintén szabadultak, de „mint kiderült, ezek sem voltak annyira rosszak, mint ami ezután jött”.
Viszont a kérdésre, hogy el lehetett volna-e kerülni Magyarország hadba lépését, szintén azt válaszolta, hogy egy ideig biztosan, de „maximum akkor hamarabb jöttek volna a németek”. Véleménye szerint aki azt állítja, hogy ebből ki lehetett volna maradni, „annak vagy a bölcsek köve rejlik a zsebében, vagy direkt vonala van az Úristenhez”.
A magyar sors
Máthé Áron arról beszélt, hogy Magyarországnak tulajdonképpen egyik nagyhatalom sem szánt túl nagy szerepet – itt párhuzamot vont Trianonnal, amikor szintén feláldozható volt Magyarország –, szerinte „érdektelenné vált az országunk”, majd később mindössze annyit vártak tőlünk, hogy áldozzuk fel az országunkat értük, a nagyhatalmakért – oldaltól függetlenül. „Ez nemzeti öngyilkosság, tulajdonképpen” – fogalmazott. Majd arról beszélt, hogy az ország sorsa elsősorban a harcmezőkön és a tervezőasztaloknál dőlt el.
Véleményem szerint Magyarország sorsa akkor dőlt el, amikor Románia 1944. augusztus 23-án kiugrott a háborúból, és egy perc alatt eldőlt, hogy itt vannak a szomszédban a szovjetek, ők fognak először ideérni. Punktum
– fogalmazott.
Szakály erre azt mondta, hogy ez háromlépcsős folyamat volt, ugyanis 1943-ban Teheránban megszületett az alapdöntés – „meghúzták a vonalat, és mi attól keletre estünk” –, utána „Jalta és Potsdam már csak az utolsó pecséteket ütötte rá”. Emellett arra is rávilágított, hogy azokat a veszteségeket, amiket a Szovjetunió „vérrel elszenvedett”, a nyugati nagyhatalmak területekkel fizették meg, „de nem a sajátjukkal”.
Nem volt olyan értékes ez a terület, hogy ne engedjék át a szovjeteknek cserébe azért, amit ők megtettek, hogy a németekkel szemben ezt a háborút megnyerjék
– vélekedett.
Tömeges erőszak
Ezután a szovjet hadsereg magyarországi viselkedésére terelődött a szó. Erről Szakálynak egy korabeli mondás jutott eszébe, eszerint: „tatárdúlás, törökdúlás, felszabadúlás”, ami szerinte tökéletesen leírja a helyzetet. Az akkori túlélők arról számoltak be, hogy jelentős különbségek voltak a német és szovjet hadsereg között, „egész más kulturális színvonalon voltak”, és a szovjetek ehhez mérten is viselkedtek.
A Vörös Hadsereg számára »előírt feladat« volt a nők erőszakolása, az ország kirablása, az elhurcolások és a rombolás, tehát miért csodálkozunk, hogy így is viselkedtek?
– tette fel a kérdést, hozzátéve, hogy a megélt és a megírt történelem nem minden esetben fedi egymást. Ezután elmesélt egy személyes történetet, hogy a szovjet hadsereg miként lopta el suszter nagyapjának az óráját.
Máthé Áron is a civilizációs különbségekre hívta fel a figyelmet, hiszen a szovjet hadsereg „nem az európai kultúrából jött”, és ez meg is látszott. „Egy alacsonyabb anyagi színvonalról érkező társaság beszabadult Európába”, akiknek egy falusi ember már burzsujnak számított. A tömeges erőszakra Olaszország analógiáját hozta, ahol francia Marokkó zsoldosai követtek el hasonlókat az olasz nőkkel szemben, de ott sokkal rosszabbra fordult a helyzet – például gyerekeket adtak-vettek.
„Gépesített tatárjárásnak” is nevezik a szovjetek érkeztét, és mint Máthé rávilágított, azért a legtöbbeknek nem a „hurráoptimizmus” jut arról eszébe, ha visszagondolnak erre a nagyjából 40 évre.
Álom és valóság
Végül az 1945 és 1948 közötti időszakra tértek ki (mielőtt a nyílt kommunista hatalomátvétel megtörtént volna), amelyről Bibó István úgy nyilatkozott, hogy életének mindössze ez a három szabad éve volt.
Szakály szerint egy megszállt országban csak az történik, amit a megszállók hagynak, márpedig Magyarország hivatalosan „1947. február 10-ig, illetve a párizsi békeszerződés hatályba lépéséig megszállt ország volt”. Véleménye szerint az „álom” kifejezés akár használható is erre a pár évre, de azért nem szabad elfelejteni, hogy a szovjetek mondták meg, milyen kormány álljon fel Magyarországon, ráadásul ha azt mondták volna, hogy maradunk királyság, akkor az lettünk volna továbbra is – hiába a demokratikus választások 1945-ben.
Viszont álom volt olyan értelemben, hogy mindenki azt hitte, a békeszerződés megérkeztével az oroszok távoznak. De nem távoztak
– mondta. Ez alatt a két-három év alatt (is) azt csináltak, amit akartak, mert senki nem tett ellene semmit. Hiába nyert a Kisgazda Párt, az az álom, hogy itt szabad, demokratikus Magyarország lesz, 1947 után teljesen szertefoszlott – foglalta össze.
Máthé arról beszélt, hogy a szovjetek – mint minden megszálló – kezdetektől fogva létrehoztak kollaboráns milíciákat (a Vörös Karszalagos Milíciák), ami azt jelentette, hogy a fegyveres erők a kommunista párt támogatói kezében vannak. A hadseregnél erősebb volt a rendőrség, de mindkettőnél erősebb volt az R-gárda, a kommunista párt magánhadserege.
Véleménye szerint a remény és realitás korszaka volt ez egyszerre, a magyar emberek szuverenitást, nemzeti demokratikus társadalmat, kispolgárosodást akartak, semmiképp sem kommunizmust. Viszont a szovjetek Sztálin azon mondásában hittek, hogy „az egyetlen hatalom a puska csövéből jön ki”, így szabad Magyarországról gyakorlatilag szó sem lehetett abban az időszakban.
Vita a szovjet csapatok magyarországi állomásozásáról
A végére azért egy kis vita mégis volt, hiszen Szakály Sándor arról beszélt, hogy a Varsói Szerződésben egyáltalán nem volt benne, hogy szovjet csapatok Magyarországon állomásozhatnak, így amíg Kádár Jánossal nem kötöttek erről egy külön megállapodást 1957-ben, addig ez
teljesen jogtalan volt.
Máthé ezzel nem értett egyet, véleménye szerint Rákosi Mátyásék száz százalékig nem akarták, hogy a szovjetek kivonuljanak – mint például a szomszédos Ausztriából, amely reményt keltett a magyar emberekben is, hogy hátha –, így akár benne volt a szerződésben, akár nem, biztosan nem bánták, hogy a Vörös Hadsereg itt állomásozik.