HIRDETÉS
Gazdaság

Elképesztő adatok derültek ki a Lázár János batidai kastélyához vezető útról

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
Az Átlátszó kikérte a Magyar Közúttól a Magyar Falu programban elvégzett útfelújítások adatait. Nincs meglepetés: meg sem közelítik a batidai munkálatokat sem árban, sem alaposságban. A Közút szerint, ha nekikezdenek az algyői Tisza-híd bővítésének, akkor kerülőútként működhetne a most alaposan felújított, Lázár János kastélya felé is vezető négy számjegyű mellékút. Lázár államtitkára szerint a nagyfai börtön kérte a batidai út felújítását, de az erről szóló levelezést nem hajlandók megmutatni.

Kilométerenként mintegy félmilliárd forintot költött a Magyar Közút egy olyan négy számjegyű mellékútra, melyen alig van forgalom. De az M43-asról éppen Lázár János építési és közlekedési miniszter batidai kastélyához vezet. A mintegy 3,3 milliárd forintos felújítás fontos részlete, hogy az erre az útszakaszra szánt pénz duplája annak, amit máshol ilyesmire elköltenek.

Van-e olyan alapos munka az 50 milliárd forintnyi útfelújítást tartalmazó Magyar Falu programban, mint a batidai? – teszik fel a kérdést a portál cikkében.

„A Magyar Falu Program keretében éves szinten, országosan 50 milliárd forint értékben 89 szakaszon, mintegy 250 kilométeren valósulhatnak meg teljes körű útfelújítási projektek. Társaságunk által üzemeltetett országos közúthálózaton ütemezetten elindultak a program első ütemében szereplő beruházások” – írja honlapján a Magyar Közút Zrt.

A leírás szerint „általánosságban az egyes projekteknél elmondható, hogy a szükséges helyeken új alapréteget építenek be a szakemberek, a lokálisan teherbírását vesztett felületeken a rossz burkolatot elbontják és új teherbíró pályaszerkezetet építenek be a kivitelezők. A pályaszerkezet cseréket követően kiegyenlítő réteg beépítésével a meglévő burkolat egyenetlenségei kerülnek megszüntetésre, majd erre a felületre új kopóréteget terítenek”.

A Közút által említett, a Magyar Falu program keretében megvalósított 50 milliárd forintnyi munkálat 250 kilométerre vetítve átlagosan 200 millió forint/kilométer árú felújítást jelentett 2019-ben. Mondhatnánk, hogy az infláció miatt 2024-re megdrágult az útfelújítás, de épp a közút most futó TOP-programjában a kilométerköltség 300 millió forint körüli.

Ezzel szemben a 4413-as útnál kilométerenként 500 millió forint feletti volt a felújítási költség,hiszen a batidai kastélyhoz vezető bő 6 kilométeres szakaszra bruttó 3,3 milliárd forintot költött a Közút.

Az Átlátszó közadatigénylésben kérte ki az állami tulajdonú Közúttól a közleményük alapján, hogy hol, milyen utakat és milyen alapossággal újítottak fel. A válaszként küldött táblázatuk alapján a Magyar Falu program első ütemében elvétve akad pályaszerkezet-csere. De ez nem is azonos azzal, ami Batida környékén történt – ha hinni lehet Ambrus Kálmán a XXIV. Közlekedésfejlesztési és beruházási Konferencián bemutatott prezentációjának.

Ugyanis az „(Aszfaltburkolatú) útpályaszerkezet felépítése” című dián az áll, hogy az „útpályaszerkezet” burkolatalapot és burkolatot jelent, több rétegben is.

Ami ez alatt van, az a földműszerkezet, Batidánál pedig azt szedték ki és cserélték újra. Ilyen leírású munka pedig nincs az 50 milliárdos projektlistában.

A Magyar Közút Zrt.-től megkérdezték, hogy a Magyar Falu program I. ütemének 114 útfelújítását tartalmazó listájában mely felújítás hasonló műszaki tartalmú, mint a batidai 4413-as út.

Erre válaszul azt írták, hogy „az országban a dél-alföldi területen, Csongrád-Csanád és Békés vármegyében vannak olyan kötött, térfogatváltozó altalajú területek, ahol olyan útszakaszok találhatóak, mint a 4413-as jelű út. Az egyes projektek műszaki tartalma mindig az adott útszakasz egyedi felújítási igényeihez igazodnak”.

Vagyis nem neveztek meg egyetlen utat sem konkrétan, csak általánosságokat említettek.

Már tervezik is az új algyői hidat

Lázár János már 2022-ben is ígérte az algyői Tisza-híd bővítését, majd 2024 júniusában jelentette be, hogy a kormány újra napirendre tűzte a projektet.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) honlapja szerint „a kapcsolódó út tervezését érintő feladatok: A jelenlegi 2×1 sávos főúti szakasz 2×2 sávossá történő fejlesztése. A tervezési szakasz két végcsomópontja is megtervezendő a kereszt irányú közlekedés lehetőségének biztonságos megtartásával és biztonságos gyalogos-kerékpáros átvezetéssel. A 47. sz. főút jobb és bal pályájának végleges vonalvezetése és forgalmi rendje mellett a két híd ütemezett megvalósításához tartozó ideglenes átterelés, ideiglenes forgalmi rend megtervezése és engedélyezése is a Tervező feladatát képezi”.

Az új híd tervezésére nettó 1,2 milliárd forintot költ a kormány, a feladatra kiírt közbeszerzésrészt az UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. nyerte tavaly nyáron. Lázár akkori Facebook-posztja szerint 2025-re el is készülnek a tervek.

A műszaki leírást azonban nem töltötték fel, ezért a részletek nem ismertek. A 2007-es tanulmányterv szerint azonban, ha terelőútnak használnák a hídépítés idején a batidai kastélyhoz vezető 4413-as utat,

akkor ahhoz előbb egy aluljárót kell majd építeni, hogy át tudják vezetni rajta a 47. sz. főút forgalmát.

Állítólag a börtön kérte az útfelújítást

A batidai kastélyhoz vezető, már felújított 4413-as utat több kilométernyi botrányos minőségű szakasz választja el a 47-es főúttól. A burkolat a 2000-es rekordárvíz idején ment tönkre, és azóta sem újították fel. A Magyar Közút erről azt írta az Átlátszónak, hogy „a felújítási munkák a jövőben tovább folytatódhatnak a 4413-as jelű úton, a 47-es főút és a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézethez vezető bekötőút közötti szakasz felújítására is

már kiviteli tervvel rendelkezünk.

„Az ön személyes hasznán kívül mi indokolja, hogy a batidai kastélyhoz vezető útra 3,3 milliárd forintot költsenek?” – kérdezte írásban tavaly ősszel a Parlamentben Vadai Ágnes (DK) Lázár Jánostól az útfelújításról szóló cikkünket idézve. Az építési és közlekedési miniszter helyett Ágh Péter államtitkár válaszolt, aki azt írta, hogy a Szegedi Fegyház és Börtön már többször kérte a rossz állapotban lévő útszakasz felújítását, amire most kerül sor. Ágh parlamenti válasza után az Átlátszó tavaly szeptember végén kikérte az ÉKM-től azokat a levelezéseket, melyek azt igazolják, hogy a büntetés-végrehajtási szervezet már többször kérte az útszakasz felújítását, ám az adatigénylésre nem válaszoltak.

Ajánlott videó

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Olvasói sztorik