
A Leporolt akták - Perben a XX. századdal című kötet negyven bírósági ügyön át mutatja be történelmünket az első világháborútól a rendszerváltozás utáni évekig.
MEGVESZEM
Az állam hatalmát korlátozó jogok között már a XVIII. században megjelent a gyülekezési szabadság, vagyis a polgároknak az a joga, hogy magán- vagy közügyek megtárgyalására gyűléseket tarthatnak. Napjainkra a gyülekezési jog az úgynevezett kommunikációs jogok közé került, és mint ilyen, kitüntetett szerepet játszik az alkotmányos jogok között.
A gyülekezés (demonstráció, felvonulás) a véleménynyilvánítás egy fontos formája, amelynek a hatékonyságát az adja, hogy a gyülekezés résztvevői sokan, személyesen, másokkal közösen nyilvánítják ki a véleményüket, ami különösen alkalmas lehet figyelemfelhívásra és nyomásgyakorlásra – állítja honlapján a Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet. Ismertetésük szerint a gyülekezés megsokszorozza az egyéni véleménynyilvánítás erejét; tudatja, hogy a vélemény egy összefogásra kész közösség álláspontja; kifejezésre juttatja a résztvevők elszántságát a közös cselekvésre, így hatékonyan formálja a társadalmi környezetet.
A XXI. század első évtizedében – a legtöbb európai országhoz hasonlóan – mintha sokként érte volna a polgárokat, a rendőrséget és a tudományt is az a tény, hogy a tüntetések elveszíthetik békés jellegüket, hogy a rendőrség feladata messze túlmutat a rendezvény környezetének biztosításán és a forgalomszervezésen
– állapította meg doktori értekezésében Hajas Barnabás alkotmányjogász, aki szerint csaknem valamennyi európai országban megdöbbenést váltottak ki azok a politikai manifesztációk, amelyek során a rendőrség és a rendezvények résztvevői összecsaptak.
A gyülekezési törvény szerint mindenkinek joga van ahhoz, hogy engedély vagy – törvényben meghatározott kivételekkel – előzetes bejelentés nélkül, békésen és fegyvertelenül másokkal közösen felvonulásokat és tüntetéseket szervezzen és azokon részt vegyen.
Gyűlésnek minősül a legalább két személy részvételével közügyben való véleménynyilvánítás céljából tartott nyilvános összejövetel.
Az Alaptörvény a gyülekezési jogot – a tizenötödik módosítás előtt – két helyen említi:
A gyülekezési jog alapjog, és az Alaptörvény meglehetősen szigorú feltételeket (I. cikk [3] bekezdés) ír elő valamely alapjog korlátozására:
Az alapvető jogokra és kötelezettségekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg. Alapvető jog más alapvető jog érvényesülése vagy valamely alkotmányos érték védelme érdekében, a feltétlenül szükséges mértékben, az elérni kívánt céllal arányosan, az alapvető jog lényeges tartalmának tiszteletben tartásával korlátozható.
Vagyis az alapjog-korlátozás akkor alkotmányos,
Magyarán mondva: szükségessé válhat az alapjog-korlátozás más alapvető jog érvényesülése vagy alkotmányos érték védelme érdekében. Az alkalmasság azt jelenti, hogy az adott alapjog-korlátozás alkalmas a cél elérésére, és a cél csak így, alapjog-korlátozással érhető el. Az arányossági kritérium szerint pedig az alapjog-korlátozás nagyságának arányban kell állnia az elérni kívánt céllal.
2018 októberében lépett hatályba a Lex Becsület Napja (a gyülekezési törvény 14. §-a), ami egyértelműen alapjog-korlátozást fogalmaz meg. A rendelkezés alapján a nemzetiszocialista vagy kommunista rendszerek áldozatai emlékének védelme érdekében a gyülekezési hatóság a gyűlés megtartását akkor is megtiltja, ha
A magyar jogban a gyülekezés nem engedélyhez, hanem bejelentéshez kötött. Ugyanakkor nem kell a gyűlést bejelenteni, ha a gyülekezés egy, azt közvetlenül megelőző indokból, tervezés és szervező nélkül alakul ki (spontán gyűlés).
A bejelentés tehát nem „engedély megszerzésére irányuló kérelem”, hanem az Alaptörvényben elismert alapjog konkrét körülmények közötti gyakorlása, a gyülekezés adott helyen és időben történő megtartásának rendőrség általi tudomásulvétele, és az, hogy arra a rendőrség részben intézményvédelmi kötelezettségei, részben pedig a közrendi feladatai teljesítése érdekében megfelelően fel tudjon készülni.
A Kúria joggyakorlat-elemző csoportja a gyülekezési jog gyakorlásával kapcsolatos bírósági ügyeket elemezve megállapította, hogy a rendőrség vagy éppen a gyűlés szervezője, illetve résztvevői rendszeresen szinonimaként használják a rendezvényre a „betiltott” és a „megtiltott” jelzőt.
Az elemzés szerint hibás „betiltott” rendezvényről beszélni, ugyanis a „betiltott” rendezvény sehol és semmikor nem tartható meg. A betiltás így – hatását tekintve – a gyülekezési jog tartalmi alapú korlátját állítaná fel. A megtiltás viszont arra vonatkozik, hogy a szervező rendezvényét az adott helyen vagy időben megtartsa, következésképpen más helyen vagy más időpontban a rendezvény – újabb bejelentést követően – már megtartható lehet. A gyülekezési törvény ezt így fogalmazza meg:
A gyülekezési hatóság a bejelentés beérkezésétől számított 48 órán belül a gyűlésnek a bejelentésben megjelölt helyszínen vagy időpontban való megtartását megtiltja, ha az egyeztetést követően rendelkezésre álló információk alapján megalapozottan feltehető, hogy a gyűlés a közbiztonságot vagy a közrendet közvetlenül, szükségtelen és aránytalan mértékben veszélyezteti, illetve mások jogainak és szabadságának szükségtelen mértékű és aránytalan sérelmével jár, és a közbiztonság, a közrend vagy mások jogainak és szabadságának védelme enyhébb korlátozással nem biztosítható.
A rendezvény feloszlatása fogalmilag a helyszín elhagyására vonatkozó felszólításokat jelenti, amit kizárólag akkor követhet a tömegoszlatás, ha a tömeg ezek ellenére nem oszlik szét. Fontos különbség továbbá – hívta fel a figyelmet a joggyakorlat-elemző csoport –, hogy mint minden rendőri intézkedésre, a tömegoszlatásra is vonatkozik az arányosság követelménye, vagyis míg a rendezvény feloszlatását a rendőrség nem mérlegelheti, addig a tömegoszlatásra vonatkoznak az arányossági kritériumok.
Az utóbbi években nagy visszhangot váltott ki, amikor a kormány a koronavírus-járvány miatt 2020 novemberétől korlátozta a gyülekezési szabadságot. A 484/2020. (XI. 10.) korm.-rendelet többek között kimondta, hogy „tilos a közterületen, illetve a nyilvános helyeken a csoportosulás, illetve a gyülekezés”.
Erőss Gábor, a Párbeszéd elnökségi tagja, Józsefváros alpolgármestere 2021 márciusában az Alkotmánybírósághoz fordult, mert szerinte a szabályozás szükségtelenül és aránytalanul korlátozza, valójában kiüresíti a gyülekezéshez való jogot, elvonja a bírósági jogorvoslat lehetőségét, hátrányosan megkülönböztetve a gyülekezési jogukkal élni kívánókat azoktól, akik ettől eltérő célból, például vallásgyakorlás vagy oktatás céljából gyűlnek össze.
Az Alkotmánybíróság 2021 júliusában megszüntette az ügyben az eljárását, mivel a kormány a kifogásolt szabályozást hatályon kívül helyezte. Egyúttal hivatkozott egy korábbi döntésére, amelyben alkotmányos követelményként állapította meg, hogy a jogalkotó a gyülekezési jog gyakorlását veszélyhelyzet idején is csak elengedhetetlenül szükséges ideig és körben függesztheti fel akként, hogy észszerű időközönként meg kell vizsgálnia.
(Borítókép: Tüntetés a Pride-ért, negyedik felvonás 2024. április 8-án. Fotó: Németh Kata / Index)
A Leporolt akták - Perben a XX. századdal című kötet negyven bírósági ügyön át mutatja be történelmünket az első világháborútól a rendszerváltozás utáni évekig.
MEGVESZEMAlaptörvény-ellenes, hogy a napelemeseket visszamenőleg fosztották meg a szaldóelszámolás választásának jogától.
április 17., 13:04
Még március végén történt a kézvesztéssel járó incidens.
április 17., 12:47
A miniszter a kormányülésről posztolt.
április 17., 13:01
2022-ben háborúpártisággal vádolták az ellenzéket, mostanra ezt az ukránpártiság narratívája váltotta fel.
április 17., 12:04
Nem lesz változás az ünnepnapok miatt.
április 17., 12:17
A Tisza Párt elnöke szerint a kormány pánikba esett.
április 17., 13:18
Éveken keresztül könnyen hozzáférhetőek voltak a fájlok.
1 órája
Az ügyészség súlyosításért jelentett be fellebbezést.
április 17., 06:18
Reagált a szervezet a LIBE Bizottság budapesti látogatására.
április 17., 06:31
1 órája
A Hungáriát „Út a börtönbe” sugárútnak fogom átkeresztelni – bohózatot csinált a törvényszékből K. Tamás.
április 17., 11:28
Hónapok óta nem született döntés a javaslatról.
április 17., 15:20
A lakosokat SMS-ben és szirénákkal értesítenék erről.
48 perce
Böröcz László V. Naszályi Mártáról: Szomorú, hogy évekig kezelhette így az önkormányzati vagyont.
április 17., 11:35
A hegyek környezetében villámárvizek is előfordulhatnak.
58 perce
A táborban szakemberek foglalkoznak a gyerekekkel.
április 17., 06:03
Hatalmas késésekre számíthatnak az utasok.
41 perce
A főigazgató számolt be a város aktuális ügyeiről.
tegnap, 16:35
A képviselő már reagált a döntésre.
április 17., 11:13
2022-ben azzal vádolták, hogy megpróbált eltussolni egy szexuális bántalmazási ügyet.
április 17., 09:40
Emellett egy repülésfejlesztési központ is épül.
április 17., 06:32
Bántalmazója könnyek között fogadta az ítéletet.
április 17., 09:26
Tízmilliónál is többen menekülnek.
tegnap, 21:09
Napközben akár 30 fok körüli idő is valószínű.
április 17., 06:48
Tarjányi Péter biztonságpolitikai szakértő elemezte az orosz–ukrán háború eseményeit.
tegnap, 19:02
Mindeközben olyan biológiai csodát is láthatunk, amit az évezredben eddig még nem.
33 perce
Cillei Ulrik a Hunyadi család legfőbb riválisa volt, vagy tévedünk?
1 órája
tegnap, 18:40