Egyetlen példány maradt fenn a gigantikus magyar dízelmozdonyból + videó

Különleges vezetőállások, 16 hengeres óriásmotor: így fest belülről a Ganz-MÁVAG-féle, legendás M63 mozdony.

2025. 04. 14. 11:14
Fotó: Gehilio's Garage
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nagy dízelmotorokról esik szó, akkor kapásból a munkagépek, teherautók ugranak be a legtöbb embernek, hiszen a hajózás és az ipar területével aligha találkozunk testközelből. Persze vasúton sokan közlekednek, ám ma már a peronokhoz begördülő legtöbb mozdony villamosenergiával közlekedik, kevesebb fővonalon fordul elő, hogy óriásdízel duruzsolását halljuk. Ám néhány évtizeddel ezelőtt ez még általános volt: akkoriban a Nohabok, „Szergejek” és „Csörgők” mellett olyan vontatók is előfordultak a hosszabb személy- és tehervonatok élén, melyek társaiknál jóval tekintélyesebb méretűek, illetve teljesítményűek voltak.

Fotó: Gehilio's Garage

Erre a korra emlékezet minket az M63-as típusú mozdony is, ami egy dízel-elektromos jármű, és a licenszalapú szíve bizony 101 ezer köbcentivel, 2700 lőerővel és 18 hengerrel büszkélkedhet. Mivel a szovjet járműipar akkoriban nem tudott vagy akart a MÁV-nak ilyen csúcsgépet szállítani, a jármű a magyar Ganz-MÁVAG terméke volt. Eleve kis sorozatban készült, és csak egyetlen példány, az M63 003 maradt fenn az utókornak, melynek két vezetőállásába és motorterébe bejutott forgatni a Gehilio's Garage csapata – videójukból pedig kiderül, hogy odabenn megállt az idő. 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.