- Gazdaság
- európai unió
- áfa
- áfareform
- adó
- adózás
- vat in the digital age
- vida
- áfarendszer
- digitalizáció
Ütött az óra: életbe lépett az EU áfareformja – mutatjuk, mit kell róla tudni

További Gazdaság cikkek
-
Megfejtettük, hogy miért ideges Magyar Péter – a Magyar Nemzeti Bank szembesítette a vádakkal
- Telitalálat született a skandináv lottón
- Gigabírságot kapott az Apple és a Meta az Európai Bizottságtól
- Kiderült, hogy mennyire szűkös a magyar pénztárca egy hosszú nyaralásra
- Felgyorsul a gyógyszerek támogatási rendszere
A ViDA-csomag átfogó reformokat vezet be az áfaszabályozás területén, különösen a digitális kereskedelem és a határon átnyúló ügyletek átláthatóságának növelése, az adóelkerülés visszaszorítása, valamint az adminisztrációs terhek csökkentése érdekében. A csomag három fő pilléren nyugszik.
Elindult az elektronikus áfarendszer
A NAV célja az adminisztrációs folyamat megkönnyítése.
E-számlázás és digitális jelentéskészítés:
- 2025-től: A tagállamok kötelezővé tehetik az e-számlázást belföldi ügyleteknél.
- 2030. július 1-jétől: Minden határokon átnyúló, a vállalatok közötti (B2B) vagy a vállalatok és a kormányzat közötti (B2G) ügyletre kötelező e-számlázás, szabványos uniós formátumban. Emellett a digitális adatszolgáltatás is kötelezővé válik.
- 2035-től: Teljes uniós harmonizáció.
Vállalkozásokra gyakorolt hatás: Komoly informatikai és adminisztratív felkészülést igényel, a cégeknek át kell alakítaniuk a számlázási rendszereiket.
Platformgazdaság:
- 2028. július 1-től: A személyszállítást és szállást kínáló platformok (pl. Uber, Airbnb) bizonyos esetekben vélelmezett áfaalanyként válnak áfafizetési kötelezetté.
Nem kell áfát fizetniük, ha a tényleges szolgáltató érvényes áfaszámot ad meg, és nyilatkozik, hogy ő maga számol el az áfával. A szabály főként azokra az esetekre vonatkozik, amikor az eredeti szolgáltató nem lenne áfaköteles.
- A szabály bevezetését 2030. január 1-jéig halaszthatják a tagállamok.
- Kis- és középvállalkozások (kkv-k) kivételek lehetnek.
- Egyéb kötelezettségek: A platformok B2C-facilitációs szolgáltatásainak teljesítési helye ott lesz, ahol az alapszolgáltatás történik. Azokat az ügyfeleket, akik nem adnak meg áfaazonosítót, automatikusan nem adóalanyként kezelik. Azok a platformok, amelyek áruk értékesítését segítik, és harmadik fél tulajdonában lévő árukat tárolnak (pl. raktárban), kötelesek értesíteni a tulajdonost, ha az áruk más országba kerülnek.
Vállalkozásokra gyakorolt hatás: A tagállamok eltérő módon alkalmazhatják a „vélelmezett szállítói” szabályt, ami bonyolítja a megfelelést, különösen a szolgáltatók áfastátuszának ellenőrzése miatt. A rövid távú szállásbérlés definíciója is tagállamonként eltérhet.
A ViDA ezen pillére szektorspecifikus, és különösen nagy hatással lesz azokra a platformokra, amelyek személyszállítási és szálláshely-szolgáltatásokat közvetítenek. Azok a szolgáltatók is érintettek, amelyek ilyen szolgáltatásokat kínálnak platformokon keresztül, de jelenleg nem kötelesek áfát felszámítani – mivel a jövőben a platformokra hárulhat az áfafizetési kötelezettség, ez hatással lehet az árakra és a bevételekre
– mondta Szadai András adótanácsadó, a WTS Klient üzletágvezető partnere.
Egységes áfaregisztráció:
- Egyablakos rendszer (OSS) bővítése (2028. július 1-jétől): Az EU-n belüli, a vállalkozók magánszemélyek (B2C) felé történő értékesítések egyszerűsített áfabevallása (OSS) új szolgáltatásokra is kiterjed, például villamos energia, földgáz, szerelési szerződések, belföldi értékesítések.
- Energiaellátás (2027. január 1-jétől): Az OSS-t kiterjesztik az energiaellátásra is (például elektromosjármű-töltés más tagállamban).
- Saját áru mozgása (2028. július 1-jétől): Új OSS-modul érhető el az EU-n belüli saját áruk mozgására – elkerülhető a célországban való áfaregisztráció, ha az áru teljes levonásra jogosít. A szabály a vevői készlet (call-off stock) egyszerűsítését kiváltja, amelyet meg is szüntetnek.
- Fordított adózás (B2B): A tagállamoknak kötelező lesz alkalmazniuk a fordított adózást, ha az eladó nem, de a vevő áfaregisztrált a célországban – ez csökkenti a külföldi cégek regisztrációs kötelezettségét.
- Árrésadózás-változások elmaradnak: Az eredeti javaslatban szereplő, célország szerinti adóztatás az árrés értékesítéseknél (pl. műtárgyak) kikerült a végleges szövegből.
- Live streaming és virtuális események: 2025. január 1-től már új szabályok érvényesek a teljesítési hely meghatározására B2C esetén, ezek az elektronikus szolgáltatások szabályait követik.
Vállalkozásokra gyakorolt hatás: Bár az új szabályok csökkentik a külföldi áfaregisztrációk szükségességét, nem szüntetik meg teljesen. Például egy nem letelepedett eladónak továbbra is regisztrálnia kell abban a tagállamban, ahonnan közösségi értékesítést végez.
A regisztráció hiánya cash flow hátrányokhoz vezethet, mivel az előzetesen felszámított áfát csak külföldi áfa-visszatérítési eljáráson keresztül lehet visszaigényelni. A cégeknek mérlegelniük kell, hogy fenntartják-e meglévő regisztrációikat, vagy kihasználják az új egyszerűsítéseket.
Fontosabb mérföldkövek és határidők
2025. április – Azonnali változások az elfogadást követően
- A tagállamok bevezethetik a kötelező e-számlázást nemzeti hatáskörben.
- Megerősödik az Import One-Stop Shop (IOSS-) rendszer ellenőrzési keretrendszere.
2027. január 1. – Első jogszabályi pontosítások
- Az OSS- és IOSS-rendszerek felhasználóit érintő kisebb jogszabályi módosítások lépnek hatályba.
2028. július 1. – Jelentős újdonságok
- A platformok úgynevezett „vélelmezett adóalanyként” felelősek lesznek az áfa megfizetéséért. Rövid távú szálláskiadás és személyszállítási szolgáltatások esetén a tagállamok 2030. január 1-jéig halaszthatják ennek bevezetését.
- Egységes áfaregisztráció reform: OSS bővítése új IT-fejlesztésekkel – új sajátáru-mozgatási rendszer –, fordított adózás kiterjesztése B2B-ügyletekre (például ingatlanhoz kapcsolódó szolgáltatások esetén).
2030. július 1. – Digitális jelentéstételi kötelezettség (DRR) indulása
- Határon átnyúló B2B-ügyletekre vonatkozik.
- Jelentős IT- és folyamatfejlesztési igény a vállalkozásoknál.
2035. január 1. – A végső fázis
- Azok a tagállamok, amelyek már 2024 előtt bevezették a valós idejű digitális jelentési kötelezettséget, kötelesek lesznek összehangolni rendszereiket az uniós szabványokkal.
Miért fontos már most tervezni?
„Bár több szabályozási változás csak évekkel később lép életbe, a ViDA által megkövetelt fejlesztések – például az e-számlázás vagy a valós idejű jelentés – komoly pénzügyi és technológiai átalakítást igényelnek. Ez nemcsak a könyvelést, hanem a jogi, adózási és informatikai területeket is érinti” – tette hozzá az adószakértő.
Kulcsfontosságú lépések a vállalkozások számára:
- Az e-számlázás és digitális jelentéstétel rendszereinek megtervezése.
- A platformok szerződéses védelmének felülvizsgálata az áfakockázatok áthárítása érdekében.
- A vevők státuszának és helyének alapos ellenőrzése.
- Felelősség- és kockázatelemzés elvégzése a büntetések elkerüléséhez.
Nem minden tagállam vár a ViDA-határidőkre
Több tagállam bizonyos területeken már most bevezeti vagy tervezi bevezetni a kötelező e-számlázást és a jelentéstételi kötelezettséget, például Magyarország, Németország, Belgium, Lengyelország, Spanyolország és Franciaország.
Ezért célszerű rövid távon is figyelemmel kísérni a nemzeti szabályozási változásokat, hogy a vállalkozások időben reagálni tudjanak.
A ViDA-csomag a következő években átformálja az uniós áfaszabályozást a digitális kor elvárásainak megfelelően. Az új szabályok nem csupán az e-kereskedelmet, hanem szinte minden vállalkozást érintenek. A felkészülés nem halogatható, ezért érdemes már most megkezdeni az üzleti folyamatok felülvizsgálatát, IT-rendszerek fejlesztését és a jogi környezet értékelését, hogy a cégek ne kockáztassanak későbbi bírságokat, késedelmeket vagy működési fennakadásokat
– összegezte Szadai András.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)