Emlékeztek még arra az autós matricára, hogy „ne állj közel a sz*roddal, mert a gyerek nekib*ssza az ajtót”? ‒ volt annak is igazságtartalma, csak a stílus, amivel tálalta az autós, az nyitotta ki a bicskát sokak zsebében. Most pedig itt egy újabb példa arra, hogy egy hazai autós tovább rombolja a közlekedési morált, holott ő lehet, viccesnek gondolta az ablakra ragasztott levonót.

„Gyerek a kocsiban! TE FASZ!!!” ‒ A fotót olvasónk küldte
Mind láttunk már „Vigyázz ránk, gyerek az autóban” stílusú matricákat autók hátsó ablakán, amelyen kimondottan arra hívják fel a figyelmet, hogy ne mássz bele a másik autós fenekébe, mert egy hirtelen fékezésnél nem fogsz tudni megállni. Ez lehet a célja a képen látható üzenetnek is, de azzal, hogy a többi autóst elküldi melegebb éghajlatra, lehetséges, hogy pont az ellenkezőjét éri el.
Nem lennénk meglepődve ‒ a hazai közlekedési kultúra alapján ‒, ha ezzel csak még inkább rámászna a többi járművezető, és még le is villognák, például az autópályán.
Egy kulturált üzenet sokkal célravezetőbb lehet, ha már mindenképp fel akarja valaki hívni a figyelmet a követési távolság betartására.
A probléma egyébként valós
Jogilag egyértelműen fogalmaz a KRESZ a követési távolság betartásával kapcsolatban: járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, ami elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött meg lehessen állni, még akkor is, ha az hirtelen fékez.
De hiába a szabály, 2023-ban például a rendőrség adatai alapján a regisztrált 14 355 személyi sérüléssel is járó közúti balesetből 1038 esetben a nem megfelelő követési távolság volt az ok. Sok járművezetőnek nehézséget okoz a „megfelelő” távolság meghatározása, pedig számos esetben külön táblák és felfestések mutatják meg a biztonságos követési távolságot.
A KRESZ azonban arról nem ír, sőt, nem is fogalmazható meg jogszabályként, mennyi idő kell ahhoz, hogy reagáljunk arra, ha az előttünk lévő fékez. Ez nagyban függ attól, hogy mennyire figyelünk, de az aktuális hangulatunk, egészségi állapotunk, valamint különböző zavaró tényezők is befolyásolhatják a döntés sebességét, valamint azt, miként döntünk.
Szakmai fórumokon korábban már vita tárgyát képezte, hogy talán szerencsésebb lenne, ha méterek helyett másodpercekben határoznák meg az ajánlott, illetve adott esetben a kötelező követési távolságot is.
A lényeg, hogy semmiképpen se közelítsük meg jobban az előttünk lévőt, mint amekkora távolságot két másodperc alatt megtesz az autónk. Ennek megállapításához ki kell nézni egy jól azonosítható fát, villanyoszlopot vagy épületet, és amikor az előttünk haladó elmegy mellette, kezdjünk el számolni – és ha az ideálisnál hamarabb érünk oda a kiszemelt ponthoz, ideje lassítani. Ezt a módszert amiatt is hívják póznaszabálynak, mert vannak, akik az útjelző oszlopokra esküsznek. Külterületen a műanyag oszlopok közötti távolság 50 méter, így 90 km/órás sebesség mellett pont két oszlop jelenti a biztonságos követési távolságot.