A Szabad Európa információkhoz jutott a Budapest-Belgrád vasútvonal egyébként titkosított megvalósíthatósági tanulmányáról. Az eredetileg 470 milliárdos költséggel tervezett beruházás a becslések szerint már bőven 800 milliárd forintba került.
A lap úgy tudja, hogy július elején Orbán Viktor, Aleksandar Vucic és Hszi Csin-ping közösen tartott volna egy átadóünnepséget, azonban ez az újvidéki tragédia, illetve az ennek hatására kirobbant szerbiai tüntetések miatt elmaradhat.
A Szabad Európa szerint eredetileg március 31-én kellett volna a magyar szakaszt is átadni (a szerb már készen van), jelenleg azonban már csak november 30-ára tervezik a műszaki átadást, így a forgalomnak év végén vagy 2026 elején adhatják át a magyar szakaszt – a választások előtt.
"Vonatbefolyásoló rendszer nélkül pedig, hiába adják át akár idén, akár jövőre, a Belgrád-Budapest magyar szakasza nagyon fapados lesz a szerbiaihoz képest. Ott akár 200 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek a kínai szerelvények, amik, ha átlépik a magyar határt, még 160-al sem tudnak majd haladni. Ráadásul a biztosító berendezés hiánya azt is jelenti, hogy két állomás között a pályaszakaszon mindössze egy szerelvény tartózkodhat majd. Mindezt forrásaink
'botrányosan alacsony műszaki tartalomnak'
minősítették egy 800 milliárd forintos nagyságrendű beruházásnál" – írja a lap, kitérve arra is, hogy sem a teher-, sem a személyforgalom várhatóan nem lesz túl nagy a vonalon.
Az eredeti tervek azzal számoltak, hogy számos kínai nagyvállalat települ majd a vonal mellé, de erre egyelőre nem került sor. Sőt, egy teherszállításra alkalmas, Budapest közelében épülő repülőtér megépítése is felmerült a lehetőségek között – erről sem hallottunk semmit.
Így pedig nagyon is kérdéses az egész beruházás megtérülése. További részletek a Szabad Európa cikkében.