Az előrejelzések szerint a 2025-ös évben a járatok száma eléri a 11 milliót, ami 3,7 százalékos növekedést jelent 2024-hez képest. Ez a növekedés további nyomást gyakorol a légi forgalmi irányításra, különösen a már most is túlterhelt régiókban – írja a Magyar Nemzet.
Tavaly öt százalékkal nőtt a járatok száma az Eurocontrol adatai alapján a 2023-as évhez képest. Az utasok több mint egyharmada legalább 15 perces késéssel érkezett meg 2024-ben. Az átlagos késés – minden okot figyelembe – véve 21,4 perc volt járatonként. A hírek szerint idén sem lesz jobb a helyzet.
Tavaly az egyes országokban a késések aránya különböző volt. Például Görögországban az utasok 50,7 százaléka, Szerbiában pedig 49,1 százaléka tapasztalt késéseket vagy járattörléseket. Németországban a késési arány 44,4 százalék volt, míg Magyarországon nincsen pontos adat a késésekről, de a Budapestről felszálló járatok pontossága tavaly az európai átlagnál jobb volt.
Az előrejelzések szerint a 2025-ös évben a járatok száma eléri a tizenegymilliót, ez a múlt évhez képest további növekedést jelent. Ez további nyomást gyakorol a légiforgalom-irányításra, különösen a már most is túlterhelt régiókban. Egyes légitársaságok, mint például a Ryanair és az EasyJet már most aggodalmukat fejezték ki a várható késések miatt, és sürgetik a légi forgalmi irányítási rendszerek reformját a helyzet javítása érdekében. Az európai légteret kezelő Eurocontrol szerint a fennakadás még nagyobb lehet, mint tavaly, amikor az utasok 2001 óta a legrosszabb késéseket tapasztalták. A szervezet várakozásai szerint öt százalékkal több járatot fog irányítani, mint tavaly nyáron.