A Deutsche Umwelthilfe (DUH) non-profit környezetvédelmi egyesület sorra nyeri meg a pereket a nagy márkákkal szemben. Az elmúlt három évben több mint száz vállalat ellen indítottak jogi eljárást Németországban a félrevezető, zöldre mosott – klímasemlegesnek vagy zöldbarátnak beállított – reklámok miatt – írja az Euronews.

Nem ritka például, hogy a boltok polcain olyan termékeket árulnak, amelyek „szén-dioxid-semlegesnek” vagy „környezetbarátnak” titulálják magukat. Ezek az kijelentések azonban nem mindig egyértelműek vagy nincsenek rendesen alátámasztva bizonyítékokkal. A környezetvédelmi állítások több mint fele homályos, félrevezető vagy megalapozatlan.

Az egyesület egyik vezetője szerint a vállalatok egyre gyakrabban reklámozzák termékeiket és szolgáltatásaikat állítólagos környezeti előnyökkel, hogy a tudatos vásárlókat is bevonzzák. Ezek közé tartoznak például a tusfürdők és edzőcipők gyártói, valamint a légitársaságok üzemeltetői is.

A cégek szempontjából jól hangzik, hogy „a következő évtizedekben klímasemlegesek lesznek”, mert ezzel a fenntartható és felelősségteljes cselekvés benyomását keltik. A legtöbb esetben azonban ez nem más, mint a fogyasztók szemenszedett megtévesztése.

Az Adidas és a Lufthansa sem úszta meg

A múlt hónapban a bírók arra kötelezték az Adidas sportszermárkát, hogy ne reklámozza a 2050-re kitűzött „klímasemlegessé válás” célját. Ennek oka az volt, hogy a vállalat nem magyarázta el világosan, hogyan tervezi ezt elérni.

A németországi székhelyű Lufthansa légitársaságnak a kölni regionális bíróság szintén megtiltotta azt a hirdetést, hogy „az utasok kompenzálhatják a járataik szén-dioxid-kibocsátását”. A hirdetések azt a hamis benyomást keltették, hogy a fizetés teljesen szén-dioxid-semlegessé teszi a repülést.

Az egyesületnek még számos jogi követelése van többek között gázszolgáltatókkal vagy bútorboltokkal szemben, és nagy az esélyük az újabb győzelmekre. Úgy tűnik, a pereknek valóban elrettentő hatásuk volt, mivel érezhetően visszaesett a klímasemlegességgel kapcsolatos reklámok száma.