Forma-1

Több versenyzőnek is lesújtó a véleménye az F1 2026-os szabályairól

2025.04.11.

Pénteken Bahreinben egyeztetnek a Forma–1 résztvevői a sorozat következő motorszabályairól. A versenyzők közül többen is jelezték, nem hozta lázba őket a 2026-os szabályrendszer, ezért ők a V10-es motorokra szavaznának.

Még autóba sem kerültek a 2026-ra tervezett új Forma–1-es erőforrások, a sorozat máris azok jövőjéről és az azt követő korszak szabályrendszeréről tárgyal. Pénteken Bahreinben az FIA tanácskozásra hívta össze a jelenlegi és jövőbeni motorgyártókat, hogy átfogó képet kapjon arról, milyen irányt kéne venniük és mikortól.

Mivel sokaknak vannak aggályai a jövő évi új motorok és autók kapcsán, felmerült, hogy az eredetileg tervezettnél korábban, már 2030 előtt jöjjön az újabb motorformula. A fenntartható üzemanyaggal hajtott szívóhatású V10-es motorokra váltás többek szemében egy jó irány lenne. A 2028-as vagy 2029-es átálláshoz ugyanakkor a motorgyártók közül legalább négynek igennel kéne szavaznia, és ez várhatóan nem fog megtörténni. Az Audi már korábban jelezte, hogy határozottan ellenzi a jövő évi hibridmotorok lecserélését, és a múlt héten a Honda, illetve leendő partnere, az Aston Martin is határozottan a V10-esek ellen szólalt fel.

Charles Leclerc Fotó: hirado.hu/Ferrari

A versenyzők körében eközben kicsit más a hangulat. Max Verstappen és Lewis Hamilton már korábban beszélt arról, hogy szívesen versenyezne V10-es motorokkal, és Bahreinben kiderült, hogy nincsenek egyedül. Az irányváltást támogató Ferrari versenyzője, Charles Leclerc jelezte, őt egyáltalán nem győzték meg a 2026-os szabályok. Jövőre az erőforrás elektromos oldala az összteljesítmény felét adja, ami csaknem 300%-os teljesítménynövekedést jelent. Ennek ára viszont, hogy be kell vezetni az autók légellenállását csökkentő (illetve a kanyarteljesítményét valamelyest javító) aktív aerodinamikát, vagy hogy üzemanyagot kell égetni az elektromotor feltöltéséhez is.

„Elmondhatom, mit gondolok: a V10-esek nagyszerűek lennének. Amit eddig láttam a jövő évből, az nem igazán hozott lázba. És elmondanám, hogy a többségünk hasonló véleményen van. Talán egyesek bizonyos okból jobban hangot adnak ennek, mint mások, de úgy vélem, hogy mind egyetértünk abban, hogy a V10-es sokkal jobb megoldás lenne” – mondta Leclerc.

A „bizonyos okok” alatt nyilvánvalóan a csapatok érdekeit érti. Míg ő vagy Lewis Hamilton ferrarisként kampányolhat a V10-esek mellett, mert a csapata is ebbe az irányba húz, az Aston Martin vagy a Sauber versenyzői nem feltétlenül tehetik ezt meg. Az utóbbi csapatot erősítő, Nico Hülkenberg nem is nagyon mert állást foglalni a kérdésben. „Az új motorszabályok meghatározóak voltak az Audi F1-es csatlakozásról hozott döntésében, szóval nem hinném, hogy nagy étvágyuk lenne ennek módosítására. És már az idő is sürget. Szóval nem is tudom. Elég nagy a felhajtás ekörül, és nem tudom, ki táplálja ezt. Szerintem kissé álmodozásnak hat, de meglátjuk, mi történik pénteken” – mondta a német.

Fotó: hirado.hu/XPB

A Williams versenyzője, Carlos Sainz mindeközben elismerte, fenntartásai neki is vannak a 2026-os szabályokkal kapcsolatban. Ő elsősorban azért támogatná a V10-es ötletet, mert az új regulák nem tetszenek neki…

„Én nem támogatnám olyan hangosan a V10-es motorok visszatérését, ha tetszene, amit 2026 kapcsán látok. De nem igazán tetszik, amit 2026 kapcsán látok, az, amilyen az autó lesz, és ahogy a motor és minden más működni fog, szóval igent mondanék: szeretném, ha kisebb módosításokkal a V10-es motor visszatérne, inkább előbb, mint később” – mondta a spanyol.

Hozzátette azonban: „Közben nem igazságos ez, mert adni kéne egy esélyt ezeknek a szabályoknak, ha mindenki azt gondolja róluk, hogy olyan jók. A jelek szerint most már mindenki úgy véli, hogy nem olyan jók, és ezért beszél erről megint mindenki. Kissé furcsa, nemde? Meglátjuk, hogy alakul. Ez politika. Majd a nagyfőnökök eldöntik.”

A mclarenes Oscar Piastri is elismerte, hogy az új szabályoknak vannak árnyoldalai, ám megállapította: „De ez lesz jövőre és az azt követő években, és meg kell próbálnunk a lehető legjobb munkát végezni, hogy a sportág izgalmas legyen, az autókat a lehető legélvezetesebb legyen vezetni, és jó legyen a versenyzés. Igen, romantikus gondolat a V10-es motor. Én túl fiatal vagyok, nem hallhattam őket, amikor még versenyeztek velük, szóval nincs meg nálam ez a nosztalgia. Klassz lenne, persze. De nem írhatjuk le előre, amink lesz a következő években, óvatosnak kell lennünk. Én vezetni fogok, bármit is kapok. F1-es versenyző vagyok, és mindig örömmel versenyzek a motorsport csúcsán.”

Esteban Ocon a motorhang témájáról beszélt, és rámutatott. „Egy V6-os vagy V8-as, de akár egy öt vagy három hengeres motor is nagyszerűen szólna. A gondot a turbó jelenti, ez veszi el az autó hangját. De ez nem téma jelenleg, mert az új szabályokat már rögzítették. A 2026-os autót még nem igazán vezettem a szimulátorban. Sok gond volt az egyenesbeli tempóval, a motor tölteni kezdett és hasonlók. A lényeg, hogy a mezőny ne szakadjon szét nagyon, és szoros legyen a verseny a csapatok között. Ha valaki dominálni fog az élen, azt senki sem fogja örömmel nézni” – figyelmeztetett a francia.

Bármerre is kanyarodik az F1 a pénteki tárgyalások után, a versenyzőknek sok beleszólása nem lesz ebbe. Leclerc szerint ez ezért kár. „Tenni fogjuk, amit mondanak. Nem hinném, hogy a versenyzőknek lenne szerepük ezekben a tárgyalásokban. Világos, hogy ami jön, az nem nagyszerű. Nemcsak a versenyzés szempontjából, más szempontból sem. Még biztonság szempontjából sem, bizonyos esetekben ez is nehéz.”

„Az FIA most ezekkel a kérdésekkel fog foglalkozni, de nem tudom, van-e még elég idő ezek megoldására. Most már meghozták ezeket a döntéseket, azzal kell boldogulnunk, ami van, és a lehető legjobbat kell kihoznunk belőle. A célunk, hogy a lehető legversenyképesebbek legyünk, de versenyzői szempontból ez nem izgalmas” – jelentette ki Leclerc.

Forrás: hirado.hu

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.21
A szabadkereskedelem melletti elkötelezettségét hangoztatta Donald Trump amerikai elnökkel tartott....
2025.04.21
Svájcban már bevált: az útjavítás forradalmian új lehetőségei, idegesítő torlódások és kígyózó....
2025.04.21
A McLaren ausztrál versenyzője nyerte a Forma-1-es Szaúdi Nagydíjat, ezzel átvette a vezetést a....
2025.04.20
Régi panel, hogy nincs új a nap alatt, legyen az akár EV autó drónnal kombinálva. ..
2025.04.20
A Szolnoki Törvényszéken másodfokon, jogerősen lezárult a Karcagi Járásbíróság elmúlt évtizedének....
2025.04.20
Meglepő adalékanyaggal, rizshéjjal gazdagítja az Arona modelljébe beépített alkatrészeit a Seat. ..
2025.04.20
Akár több héttel is számolnia kell annak, aki ilyen autó vásárlásán töri a fejét. ..
2025.04.20
Városi terítőjártaként, agglomerációs használatra jó ajánlat a Toyota elektromos kisáruszállítója,....
2025.04.20
Egész napos élményre lehet számítani április 26-án. ..
2025.04.20
Kelemen István rajzával kívánunk minden kedves olvasónknak és partnerünknek kellemes húsvéti....