BMW EV

Mitől működik jobban a BMW EV stratégiája?

2025.04.07.

Amíg a versenytársak látszólag rossz irányba indultak el a villanyosítás útján, addig a BMW soha nem látott módon szárnyal a prémium szegmensben. Mi a titkuk?

Tavaly falba ütköztek a villanyautó eladások Európában, főként Németországban, a három legnagyobb prémium gyártó hazájában. Soha nem látott módon esett vissza az érdeklődés az elektromos autók iránt, ezt pedig minden gyártó megérezte – kivéve a BMW. Ők nemhogy megtartották pozíciójukat, de még növekedni is tudtak. Így felmerül a kérdés: mit tudnak ők, amit a versenytársak nem? Kívülről, felhasználóként csak annyit érzékelünk, hogy a villanyautóik nem vesztették el BMW karakterüket, remekül megtalálták az egyensúlyt anyaghasználatban, és nem félnek közösködni a kínai gyártókkal.

Ugyanakkor vezetőket meghallgatni a témában mégis csak pontosabb képet ad. Jochen Goller, a BMW értékesítési vezetője elmondta: „Magabiztosak vagyunk, hogy 2025-ben is meg tudjuk tartani villanyautó eladásaink növekedését egy erős és folyamatosan bővülő kínálattal.” Miközben elismeri, hogy a piaci környezet finoman szólva sem kedvező, hiszen az európai EV piac éppen stagnál, a kínai gyártók versenyképes termékekkel lepik el a piacot, a Trump adminisztráció pedig éppen a zéró emissziós autók ellen lép fel minden alkalommal, a minden irányból szorongató tarifákról nem is beszélve.

2024-ben a BMW villanyautó eladásai 12%-kal növekedtek, míg a Mercedes 23%-os, az Audi pedig 8%-os csökkentést jelentett. Az utóbbi két gyártó még mindig átmeneti évekről beszél, miközben a BMW már széles és jól ismert villanyautó portfólióval rendelkezik, amiket már 2013-ban megalapozott. Ekkor mutatták be ugyanis az i3 villanyautót és az i8 plug-in hibridet, amik megelőzték korukat és évekig a legsikeresebbek voltak szegmensükben. Az idő tehát mellettük szól, és az is, hogy képesek voltak megújulni.

Az i3 2022-es kivezetése után a BMW is átállt a „multi-drivetrain” stratégiára, tehát arra, hogy a legnagyobb eladásokat produkáló termékeikből nem csak belsőégésű-motoros, hanem elektromos változatot is kínálaton tartanak. Ebbe a legtöbb gyártónak beletörik a bicskája, de a BMW remek kompromisszumot talált, hogy egy padlólemez kellemes legyen mindenféle hajtáslánccal. Mostanra eladásaik 17%-át teszik ki a villanyosok, köszönhetően a minden piaci szegmenst lefedő elektromos autó kínálatnak.

A Mercedes és az Audi is kapkodva váltja le gyorsan avuló villanyautó kínálatát. Kevés elektromos modelljük mondhatja el, hogy hosszú éveken át kínálaton marad. Noha a Mercedes igyekszik a BMW-hez hasonló, minden szegmenst lefedő elektromos kínálatot fenntartani, de a számok ellenük szólnak, és túlságosan elvitték a hangsúlyt a belsőégésű motorok fejlesztéséről. Az Audit a Volkswagen Csoport szoftverhibái és a későn érkező PPE platform is késleltette. Legkomolyabban vehető elektromos autójuk, a Q6 e-tron, hiába egy felkészült villanyautó, a piac többi szereplője csakhamar tudott jobban kínálni náluk.

Aztán ott van az árazás, amiben néha sokat tudok segíteni a kínai gyártókkal való együttműködés: lásd a kínai gyártású elektromos Minik. Philippe Houchois, a Jeffries piaci kutatója hozzátette: „Míg a Mercedes egyfajta almárkaként próbálta pozícionálni villanyautóit, addig a BMW megmaradt önmaga és megadta a hajtáslánc kiválasztásának lehetőségét. A BMW igyekezett versenyképes árakat teremteni, ahelyett, hogy prémium felárral értékesítené modern villanyautóit.” Elég a gyártók konfigurátorait feltúrni, hogy feltűnjön: míg a Mercedes és az Audi esetében nagy az árrés a belsőégésű és a villanyos modellek között, addig a BMW-nél ezt sikerült a minimálisra csökkenteni.

Ráadásul hamarosan befut a BMW vadiúj Neue Klasse modellcsaládja és padlólemeze, ami segíthet ennek a növekedésnek a fenntartásában, hiszen egy sor modern technológiát és vezetéstámogató rendszert felsorakoztat majd, ráadásul az időzítése is szerencsés lehet. A német lízingek 2022-ben tetőztek, amikor még a Tesla volt az egyetlen komolyan vehető villanyautó. Ezek a lízingek éppen most, a Neue Klasse bedütálásakor fognak lejárni, így várhatóan sokan fognak elfordulni a Teslától és helyette a BMW mellett voksolni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.28
Egy rendkívül hosszú listát rakott össze az Autocar azokról a modellekről, amik valamiért radar....
2025.04.28
A tavaly január óta feladott álláshirdetések 53 százalékában várnak el a munkaadók valamilyen....
2025.04.28
Április 25-én hivatalosan is kezdetét vette a turista szezon a Fertő tavon. A See Opening....
2025.04.28
Összeütközött egy személyautó és egy motorkerékpár Polgárdiban, a Balatoni úton, azaz a 7-es főúton....
2025.04.28
Az 59. Éves Húsvéti Jeep Safarin igazán elengedte a fantáziáját a gyártó. ..
2025.04.28
Újabb kategóriában a legjobb: a Kia EV3 elnyerte a „Best of the Best” díjat az Autók és Járművek....
2025.04.28
Márciusban 12,7 százalékkal 84 504-re bővült a használtautó átírások száma, de a februári....
2025.04.28
Nagy Norbert az ötödik helyen zárta az autós hegyi Európa-bajnokság idei második állomását, az....
2025.04.28
Puskás Ferenc, Kocsis Sándor, Bozsik József, Czibor Zoltán, Détári Lajos egykori csapata, az 1909-....
2025.04.28
A múltidéző citromsárga fényezéséről könnyen felismerhető Yuzu Edition az alapmodellnél harapósabb....