18 °C Budapest
A still image of oil pump jacks working in an oilfield in Kern County, California on a Spring sunset.

Brutális árvágás jöhet a magyar benzinkutakon: ne örülj, sokszorosan fizetjük vissza Trump vámjain

2025. április 7. 16:01

Komoly benzináresés is jöhet a magyar kutakon, mert Trump vámbejelentései, valamint az OPEC újabb lépései a Brent-olaj árát is jelentősen megvágták - ezt mondta a Pénzcentrumnak Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője, amikor az árzuhanásról kérdeztük. Azt azonban rögtön hozzá is tette, hogy azt, ami okozta, egyáltalán nem köszönjük meg: éppen leginkább a magyar gazdaságnak rendkívül fontos autóipar fogja nagyon megsínyleni a napokon belül életbe lépő amerikai vámokat.

Hordónként hatvan dollár alatt is járt ma reggel a Brent-olaj ára, ami négy éves negatív rekordot jelent - nem nehéz észrevenni, hogy ebben is a nemrég bejelentett Trump-vámok, illetve az ebből ma reggel következő, szélrohamszerű piaci pánik a leginkább felelős. Persze más oka is van a komoly árzuhanásnak, és nem is ma kezdődött az egész: Pletser Tamást, az Erste olaj- és gázipari elemzőjét kértük meg, hogy világítsa meg a helyzet összes aspektusát. 

A Pénzcentrum ma már meg is írta, hogy a kutaknál kellemes meglepetés várja az autósokat holnaptól: a benzin literenkénti átlagára öt, a dízelé pedig hat forinttal lesz kevesebb már holnaptól, és azt a szakértő is elismerte, hogy a benzin és a dízel ára is komoly esést produkálhat a közeljövőben a hazai kutakon. Összességében azonban az ország biztosan nem jön ki jól a vámokból, ez már most egész biztosan látszik.

Pletser Tamás: nyilván a vámok a legfontosabb okai ennek

Az olaj ára, mint fentebb is írjuk, komoly mélyrepülésben van: a mellékelt képen a ma kora délutáni adatot láthatjuk, akkor csak kicsivel több, mint 64 dollár volt a Brent-olaj literenkénti ára.

A Brent-olaj hordónkénti árának változása.
Forrás: Pénzcentrum árfolyamoldalA Brent-olaj hordónkénti árának változása, dollárban.
Forrás: Pénzcentrum árfolyamoldal

Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője a Pénzcentrumnak azt mondta: természetesen a vámbejelentések is komoly okai az árzuhanásnak, de az egész nem tegnapelőtt kezdődött.

Természetesen van köze a vámokhoz, ugyanis azzal, hogyha csökkentjük a világgazdasági növekedést és az amerikai fogyasztást, amiről a vámok szólnak, akkor az nyilvánvalóan a kőolajfogyasztásra is visszahat, direkt és indirekt módon egyaránt. Tehát ezek az okok alapvetően. Most arról van szó, hogy az olajnál a kínálat és a kereslet is általában rugalmatlan: ez azt jelenti, hogy a keresletnek, illetve a kínálatnak a görbéje nagyon meredek, tehát ha akár egy nagyon kicsit változik bármelyik oldal, az az árakban komolyabb elváltozást okoz. Ha a kereslet csökken mondjuk 1-2 százalékkal, az önmagában egy akár 8-10 százalékos árváltozást is tud indukálni

- fogalmazott az elemző, aki arra is kitért, hogy az OPEC türelme elfogyott a piaci helyzet elmúlt hónapjait látva, és úgy döntött, hogy lép: ez volt a másik oka az olajár komoly beszakadásának.

Az OPEC-nél nemrég döntöttek arról, hogy 411 ezer hordóval növelik a kínálatot. 2023-ban volt egy 2,2 millió hordós önkéntes kínálatcsökkentés, és úgy tűnik, hogy eddig bírták tartani ezt. Mindenkinek kell a bevétel, néhány tagországnál a kitermelői kapacitás is, az érintettek pedig nyomást gyakoroltak a többiekre. Ebből született ez a megállapodás, hogy akik vállalták ezt a 2,2 millió hordós önkéntes kínálatcsökkentést, azok most visszavettek, emiatt májustól a tervek szerint 411 ezer nő a kínálat. Ma reggeli hír, hogy Szaúd-Arábia is elég masszívan megvágta azt a prémiumot, amivel ők árazni szokták a saját terméküket. Ez az ország úgy árazza a kőolajat, hogy más kőolajfélék árának átlagához képest ad meg egy felárat vagy egy bővebb kedvezményt – és ez fontos, mert a szaúdiak általában a marginális ellátók a piacon. Ők most 2,3 dollárral vágtak, annyival csökkentették a prémiumot, ami  azt mutatja, hogy masszívan túlkínálatos piac kezd kialakulni a kőolajból

- mondta még erről Pletser Tamás.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

20-30 forintos olcsósodás - de nem köszönjük meg

Az Erste elemzője azt is elmondta, hogy bár a jelenlegi helyzet rövidtávon kellemesnek érezhető, az olajpiac akár egy nagyobb felrázás előtt is állhat, aminek a következményeit vagy eleve az indulását is elég nehéz meghatározni.

A hosszú távú átlagár a Brent-olaj esetében 80 dollár körül van, és én azt gondolom, hogy ha ennél lejjebb elindul az olajár, főleg ha 60 dollár alá beesik tartósabban, akkor ott elindul a kínálati piacnak is a reakciója. Előfordulhat, hogy mondjuk az amerikai palaolaj-termelők visszafogják magukat, a nagy kitermelő cégek is visszafogják a klasszikus termelést. Az biztos, hogy a 60 dollár, vagy az alatti szintek már nagyon nem ösztönzőek arra, hogy kitermelés felfusson

- mondta Pletser Tamás. Végezetül kitért arra, hogy összesen akár 20-30 forinttal is olcsóbb lehet a benzin és a gázolaj itthon, csakhogy bőségesen megfizetjük az árát a jelenlegi piaci helyzetnek - és Trump vámjainak is.

20-30 forinttal simán eshet a jövőben a benzin, meg a dízel ára is itthon. Nemcsak a nyersolaj ára ment le, a benzin és az olaj árkülönbözetére pedig szintén negatívan hatnak ezek a vámok. Fontos hozzátenni ugyanakkor, hogy egyébként ez az egész dolog, a vámháború és az eddigi bejelentések nagyon rosszul jönnek a magyar gazdaságnak. Az összes exportra termelő iparágunk szenvedhet, kezdve az autógyártókkal: szerintem nagy kérdés például, hogy a BYD is például mennyire tudja megvalósítani a terveit, de a BMW-t is ide sorolhatjuk. Van egy komoly bizonytalanság, mert ugyan ez a vámháború egyelőre nem érinti az Európa és Kína közti viszonyt, de adott esetben elképzelhető, hogy Európa Kína irányába is erőteljesebben fel fog lépni a saját autóiparának a védelmében

- festett sötét képet az elemző a vámokról.

A Pénzcentrum korábban írt arról, hogy Trump vámjai érzékeny ponto érinthetik a gazdaságot, ezeket a cikkeket itt olvashatod el újra:

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
ChikansPlanet  |  2025. április 25. 12:21
  Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés  Épp egy fél évszázaddal azt követően, ho...
MEDIA1  |  2025. április 25. 09:38
Két ügyben is a Médiatanácsnak adott igazat a bíróság az RTL-lel szemben. A bíróság szerint jogszerű...
KonyhaKontrolling  |  2025. április 25. 07:30
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válas...
Holdblog  |  2025. április 24. 09:46
Greg Jensen a Wall Street Journal hasábjain megjelent Mind merkantilisták vagyunk írása Milton Fried...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 25. péntek
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33