22 °C Budapest
Tinédzser (15 éves) vezetésoktatóval (40-es).

Brutál pénzbe kerül jogsit szerezni 2025-ben: 800 ezer alatt csak a legügyesebbek úszhatják meg

2025. április 6. 06:38

Négy év alatt hatvan százalékkal drágult meg a jogosítvány megszerzésének átlagára a KSH legfrissebb adatai, illetve a korábbiakkal való összehasonlítás szerint. A Pénzcentrumnak nyilatkozó szakértők szerint ezen egyáltalán nincs mit csodálkozni: a benzin, a javítási költségek, maga az autózás összes aspektusa drágult, ráadásul a vezetésoktatók speciális helyzetben is vannak. Összességében manapság akár 800 ezer és 900 ezer forint közötti összegbe is belekerülhet, mire valaki kézhez kapja a jogosítványát. Azonban nem csak az általános költségemelkedés a baj: Pető Attila közlekedési szakértő például kihangsúlyozta, hogy jelentős eltérést lehet látni a régebbi és az új generációk vezetéstanuláshoz való hozzáállásában is - és egyáltalán nem pozitív értelemben.

Minden esztendőben több ezer magyar dönt úgy, hogy ha törik, ha szakad, megtanul végre autót vezetni. Ki-ki más megfontolásból vág bele a jogosítvány megszerzésébe: vagy a munkájához lesz egy csapásra elengedhetetlen, vagy a lakóhelyétől csak autóval lehet a legjobban eljutni a munkahelyre vagy az iskolába a közlekedés viszontagságai miatt: a jogosítvány mindenki életében komoly fordulat.

Ez az életesemény azonban egyre költségesebb. A KSH adatai szerint a B kategóriás, vagyis személygépjárműre szóló tanfolyam ára már eléri, ső meg is haladja az átlagkeresetnek több mint a felét, de mind a Pénzcentrum most szakértőktől megtudta, ennél az átlagárnál jóval többet kell leszurkolnia annak, aki valóban minden akadályt le akar győzni a jogsi megszerzése érdekében.

De mitől drágult meg ennyire a jogosítvány, miért kerülhet akár a háromszorosába is, míg az ember átveheti az első plasztikkártyáját, amely vezetésre jogosítja? Valóban csak a gazdasági tényezők a felelősek a drágulásért, vagy a jogsiszerzők lettek másmilyen hozzáállásúak? Ezekre kerestük a választ a cikkünkben.

Irtózatosan megdrágult a jogsiszerzés

A KSH legfrissebb, februári adataiból az derül ki, hogy abban a hónapban átlagosan 360 ezer forint körül volt egy B-kategóriás vezetői tanfolyam ára. Hangsúlyozni kell, hogy ez az átlagár, mert mint azonnal látni fogjuk: sok egyéb olyan költsége is van mindennek a tanfolyamon felül.

Ez a 360 ezer forintos átlagár ráadásul így is brutális ugrás: egy évvel korábban, 2024 februárjában még "csak" 347 ezer forint volt, a statisztika egyik első, 2021 februári adata pedig 222 ezer forintot ír.

Vagyis ha pusztán a KSH-adatot vesszük alapul, akkor négy év alatt a jogosítvány megszerzésének átlagára 60 százalékkal drágult meg.

Gond van a jogsiért indulókkal is

Pető Attila, a Kreszprofesszor néven ismert közlekedési szakértő a Pénzcentrum megkeresésére azt mondta: természetesen igaz, hogy jelentősen megdrágultak a jogosítványszerzés árai, de elég megnézni az autókhoz kapcsolódó költségeket, hogy valamennyire értsük a folyamatot.

Most már 10 ezer forint egy vezetési óra, és legalább 30-at kell venni ahhoz, hogy valaki vizsgára mehessen. Fogalmazzunk tehát úgy, hogy 10 ezer forintért adunk óránként egy autót, és ha az autózás költségeit megnézzük, ez is iszonyú árban van: az üzemanyag, a javítás, a biztosítás, minden, ami mindehhez kapcsolódik. Nem arról van szó, hogy az oktatók halára keresik magukat a tanulókon, hanem nagyon sok az a járulékos költség, ami a vezetéssel jár. Egy tanóra az oktatásban 50 perc: szoktam mondani azoknak, akik drágállják a jogsit, hogy üljenek be 50 percre egy taxiba, és nézzék meg, hogy mennyit fognak fizetni, átlagban 13-14 ezer forintot a városban úgy, hogy a taxis közben nem tanít, illetve vigyáz az autójára. A mi esetünkben a tanár az autóhasználaton kívül pluszban tanít, és a tanuló nem feltétlenül vigyáz az autójára, tehát mondjuk egy kuplungcsere, ami ma egy átlagos autóban 4-500 ezer forint, az nálunk sokkal hamarabb megtörténik, mint egy normál használatú személygépkocsin. Autó nélkül pedig nem lehet megtanítani senkit sem vezetni

- kezdte a költségek felsorolásával a Kreszprofesszor.

Jönnek a tanulók is persze, hogy drága jogosítvány, de az autózásban jó, ha tudják, nem a jogosítvány ára a drága, hanem ami utána jön: ma egy középkategóriás autó külső visszapillantó tükre 200 ezer forint, amit egy rossz parkolásnál le lehet verni. Én erre szoktam mondani, hogy ne sajnálják az óraszámot a vezetéstanulásnál, mert olyat tanulnak meg, ami majd később mérhető pénzben azzal, hogy nem teszi tönkre az autójukat, nem okoznak benne kárt, illetve "spórolósabban" megtanulnak vezetni, Ami igazán drágává teszi a jogsit, és ez valóban egy újkori jelenség, hogy ma már 30 órával nem tud senki megtanulni vezetni. Az átlag óraszám 49 óra országosan, mire valaki megszerzi a sikeres forgalmi vizsgát

- fűzte hozzá Pető Attila, azaz az országos átlagra vetítve csak a vezetésórákért 490 ezer forintot fizetnek a tanulók. Elmondta azt is: szerinte sok esetben nem a költségek jelentik a fő bajt, sokkal inkább a tanulók hozzáállása problémás egyre többször.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nagyobb, gyorsabb, erősebb is lett a forgalom, ezenfelül generációs problémák vannak: a mai generáció nem úgy tanul, nem úgy fogja fel a dolgokat, mint az korábban szokásos volt, egyszerűen a fiatalok nem értik azt, hogy a vezetésbe miért kell ekkora energiát tenni. Régen azért ez nem így volt, ezt nagyjából tudták az emberek: előre megfigyeltek dolgokat, előre tanultak, előre láttak dolgokat. Ma úgy jönnek a srácok, hogy beülnek az autóba, mondván, "annyi hülye vezet, akkor én is megtanulok vezetni". Viszont szembesülnek vele, hogy ez nem így működik, más a koordinációs képességük is. Ott van a mobiltelefon a kezükben, megszokták, hogy rövidre, vagy közelre kell koncentrálni, "rövid távon" kell gondolkodni; az autóba beülve viszont megnyílik a világ, észre kell mindent venni

- mondta a gondokról Pető Attila.

Miért nem jó az online tanulás?

Az elmélet egy pontig jó, de amikor az elméleti vizsgát sikerrel vett tanulók kimennek a forgalomba, ott elég sok esetben megáll a tudomány - ezt már Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetsége (MATOSZ) elnöke fogalmazta meg lapunk megkeresésére.

A probléma onnan kezdődik, hogy az elméletet sokan az e-learninggel tanulják. Ez nem tanít, nem oktat, hanem csak a vizsgára felkészít. Tehát kijön a tanuló, levizsgázik elméletből, de csak azt tanulja meg, hogy melyik a helyes válasz. De az, hogy mit értelmezek egy egyenrangú kereszteződésnél, hogyan kell nézni, mit kell nézni, az már nincs benne az anyagban, a terepen máshogyan kell ehhez hozzáállni. Csináltunk egy felmérést nemrégiben, ahol tíz különböző autósiskola tíz elméletből levizsgázott első órás tanulójának ugyanaz az útkereszteződés volt a feladat: a tízből tíz nem tudta megmondani, hogy pontosan mi a szabályos áthaladás az adott esetben

- hozott példát Jovánovics János a gondokra. Emellett azt is kiemelte, hogy nem véletlen ezek után a jogosítvány drágulása: ő is kiemelte, jellemző adat, hogy a 30 kötelező óra helyett az átlagos vezetési óraszám, amit valaki egy sikeres forgalmi vizsgáig letesz, ennek több mint a másfélszerese.

Jelentősen megdrágítja a jogosítványszerzést, ha ilyen sok vezetési órát kell venni, aztán ott a sok bukást, és a vizsgáknak is természetesen vannak díjai. A fiatalok esetében azért is problémás ez, hiszen nekik jellemzően a szüleik fizetik a jogsi megszerzését, és eléggé megterheli a családi kasszát, ha elindulunk mondjuk egy 400 ezres büdzsével, a sok óraszám azonban bőven hozhatja, hogy ennek a dupláját, 800-900 ezer forintot is kifizetnek, mire a gyereknek megvan a jogosítványa. De újra mondom, szerintem az oktatást kellene átgondolni, mert az e-learning nem tanít és nem magyaráz, a tantermi foglalkozáson régen azért lehetett kérdezni, az oktató elmagyarázta, sokkal jobban rögzült a dolog

- tette még hozzá az elnök.

Összességében tehát egy jogosítvány a legritkább esetben áll meg a KSH által közölt 360 ezer körüli összegnél, inkább az a jellemző, hogy ennek a kétszeresét, vagy akár ennél is többet kell kifizetni, mire valaki kézhez kaphatja a jogosítványát. A szakértők szerint azonban nem csak az oktatás mikéntjével, hanem a vezetni tanulók hozzáállásával is bőven lenne mit dolgozni - és mind közül ez tűnik a legkevésbé megoldható feladatnak.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 24. csütörtök
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33