Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
- Trump 25 százalékos vámja nemcsak az importautókat, hanem a kulcsalkatrészeket is érinti, így az amerikai autógyártók sem ússzák meg a drágulást, mivel a járművek jelentős része külföldi alkatrészekből áll.
- A teljesen amerikai autó gyakorlatilag nem létezik: egyetlen hajtókar is többször átlépi a határokat, mire beépítik, és ezzel minden egyes lépésnél újabb vámokat kockáztatnak.
- A vámok célja az amerikai gyártás ösztönzése, de a valóság inkább bizonytalan üzleti környezetet hoz, miközben a gyártók képtelenek rövid távon érdemben átalakítani az ellátási láncaikat.
Az amerikai autóipar hosszú évtizedek óta próbálja megtartani a hazai összeszerelés és a globális beszállítói hálózat közti egyensúlyt. Most úgy tűnik, hogy ez a rendszer nagyon gyorsan drága mulatsággá vált. Donald Trump elnök bejelentette, hogy minden importált járműre 25 százalékos vámot vet ki, miközben az Egyesült Államokban készült autók „abszolút vámmentességet” élveznek majd. Csakhogy olyan, hogy teljesen amerikai autó, gyakorlatilag nem létezik.
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
Az USA-ban eladott új autók nagyjából 53 százaléka helyben készül, de az ezekhez használt alkatrészek jelentős része külföldről jön. Egy hajtáslánc, egy váltó vagy akár csak egy kapcsoló is több országon keresztül vándorol, mire az belekerül az autóba. Vagyis kaphat akármilyen előnyt az amerikai autóipar a saját hazájában, ők is ugyanúgy szívnak majd - derül ki a WSJ videójából.
A Fehér Ház közleménye szerint a 25 százalékos tarifa nemcsak az importjárművekre, hanem kulcsfontosságú alkatrészekre is vonatkozik – motorokra, váltókra, elektromos rendszerekre. A lista pedig még bővülhet. Ha tehát egy gyártó valóban szeretné teljesen elkerülni a vámokat, gyakorlatilag át kellene alakítania az egész gyártási és beszállítói rendszerét – ez viszont nemcsak költséges, de szinte lehetetlen vállalkozás is.
A Wall Street Journal egy Ford F-150 példáján keresztül mutatta be, milyen nemzetközi összefonódás áll egy amerikainak mondott pickup mögött: dél-koreai gumik, mexikói felnik, kanadai féltengelyek – több mint húsz ország szállít alkatrészt az egyik legamerikaibb autóba. Dan Ives pénzügyi elemző szerint az amerikai autóknak átlagosan egyharmada külföldi alkatrészekből áll.
Egyetlen hajtókar határokon átívelő útja mutatja be a legjobban, milyen bonyolult ez az egész rendszer: az alumínium Michiganből indul Kanadába, visszajön az USA-ba, aztán Mexikóba megy további munkákra, majd Wisconsin államba szerelésre, aztán újra Michiganbe utazik, ahol végül beépítik a motorba. Végül a kész motor ismét Kanadában köt ki, hogy ott beszereljék egy autóba, amit aztán visszahoznak az USA-ba. Egyetlen alkatrész, hat határátlépés – és hat potenciális vám.

A számok is durvák: csak a mexikói–kanadai átkelések miatt körülbelül 3000 dollárral drágulhat egy „amerikai” gyártású autó. Erre még jön 400 dollárnyi acél- és alumíniumvám, plusz a különféle extra alkatrészek vámja, esetleges visszavágásokkal megfejelve. Az összeg tehát csak nőni fog.
A vámok támogatói szerint mindez több munkahelyet jelent majd az Egyesült Államokban – a valóság viszont inkább azt mutatja, hogy az új gyárakban robotokat telepítenek emberek helyett. Ráadásul a Mexikóra és Kanadára vonatkozó vámtürelmi időszak csak tovább növeli a bizonytalanságot: a gyártók nem tudják, érdemes-e átszervezniük az ellátási láncot, ha pár hónap múlva megint megváltozik minden.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Belsőség
340 millió forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
