A légiközlekedési ágazat és az amerikai utazási piac is nyomás alá került Donald Trump kereskedelempolitikai bejelentései miatt.

Attól tartva, hogy az elnök által kirobbantott, globális vámháború jelentősen megemeli az áruk és szolgáltatások árait az Egyesült Államokban, az amerikaiak már hetekkel ezelőtt spórolásba kezdtek, ami érinti a repülős utazásokra szánt kiadásokat is – úgy a szabadidős szolgáltatások, ahogy az üzleti utak piacán.

A visszafogott költekezés már sújtja az amerikai légi szolgáltatókat, amit alátámaszt, hogy nemrég a Delta Air Lines az American Airlines is jelentősen lefelé módosította az előrejelzéseit, annyira visszaesett a belföldi járatokra szóló foglalások számaszámol be a Handesblatt.

Azonban már az USA-n kívüli légitársaságok is érzik a hatásokat, aminek hátterében ugyancsak a vámok miatt várható áremelések állnak, illetve az, hogy több európai országban ellenérzést váltanak ki Trump protekcionista intézkedései.

Emiatt elterjedt az amerikai áruk és szolgáltatások bojkottja. Németországban például a Yougov nemrég felmérte: a lakosság 53 százaléka újabban nem kér az USA-ból származó termékekből és szolgáltatásokból, és az utazási főszezon küszöbén már csak a németek negyede tudja elképzelni, hogy idén az Egyesült Államokban nyaraljon, míg 37 százalékuk ezt kizárja.

A Trumphatás tehát a nemzetközi turizmust, azon belül a Covid-járványból éppen felépült légiipart is megrázhatja – erről kérdeztük a szakértőt.    

Bizonytalanság már van, de a cunami ezután jöhet

Április elején még nem igazán látni, pontosan hogyan alakul a kereslet a légi közlekedésen belül a transzatlanti útvonalak piacán. A légitársaságokat tömörítő és a globális helyfoglalási rendszereket is működtető IATA a január-februári adatok alapján nem lát visszaesést, ugyanakkor a március-április-májusi számok sokkal beszédesebb lesznek – mutatott rá az Economxnak Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő.

Az Egek Ura blog szerkesztője hozzátette: a nemzetközi szakmai szervezet mindig kiemeli, hogy a repülési ágazat a világpiaci bizonytalanságokra jellemzően negatívumként tekint, de képes kezelni azokat.

Márpedig, a Trump adminisztráció kereskedelmi irányváltása nemcsak a transzatlanti útvonalakra, hanem az iparág egészére is globális elbizonytalanodást hoz, és bár a szakértők magabiztosak, időbe telhet a kedvezőtlen hatások tompítása.

Már most is drága az amerikai utazás

Ami a transzatlanti piacot illeti, a Covid-korlátozások feloldása óta az utazások iránti kereslet folyamatosan nőtt, habár korábban is voltak olyan tényezők, amelyek az ezeken az útvonalakon alkalmazott árréseket és a repülési tarifákat korlátok közé szorították.

Az elmúlt években tapasztalható amerikai áremelkedés és a dollár erősödése miatt az USA drága úti céllá vált az európai utazók szemében, ami azt eredményezte, hogy bár a forgalom nőtt, a légitársaságoknak mérsékelniük kellett az áraikat – emlékeztetett Varga G. Gábor, példaként említve, hogy a tavaly nyári csúcsszezonban olyan alacsony tarifák is érvényben voltak, amelyek azelőtt nem voltak jellemzőek.

A turisztikai forgalomra tehát a kisebb mértékű amerikai áremelkedések vélhetően mérsékelt hatást fognak gyakorolni.

A bevándorláspolitika miatt sokan itt maradhatnak

A légiközlekedés szempontjából viszont fontosabb lesz, hogy miként alakulnak a többoldalú kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok az egyes országok tekintetében.

Ezek leginkább nem is a szabadidős turizmust, hanem a magas profittartalmú üzleti utazások forgalmát befolyásolhatják látványosabban.

Rövid távon pedig annak lehet nagyobb hatása a forgalomra, hogy változik-e az USA-ban alkalmazott bevándorlási politika. Azaz, az európai utazóknak jelent-e kockázatot az óceán túloldalán a bevándorlási hivatalnokok szigora, ami visszatarthatja őket a kiutazástól – mutatott rá.

Emellett kis hatás, de érdemes megemlíteni azt is, hogy az amerikai lépésekre válaszul Mexikó szigorított a beutazási procedúrán. Emiatt érkezéskor jelentős várakozási idővel kell szembenéznie annak, aki oda utazik, ami érintheti a magyar utazókat is – jegyezte meg Varga G. Gábor.

A vámok miatti áremelés megjelenik a jegyárakban

Annak kapcsán, hogy a Trump-féle vám- és kereskedelempolitika a teljes szektort érinti a világban, megemlítette, hogy például a dollár árfolyamának és az olaj árának volatilitása mindig potenciális veszteségforrás a légi közlekedésnek.

A vámok pedig főként a repülőgépgyártók beszállítói láncában, valamint a repülőgépek karbantartására szakosodott cégeknek hozhatnak költségnövekedést

Ez pedig már bizonyosan megjelenik majd a repülőgépek árában és a repülőjegyárakban is – húzta alá.