Van rá egy protokoll.

Bár nem túl gyakori, ezért ritkán is hallani róla, de repülőgép fedélzetén, azaz repülés közben bekövetkező halálesetek sajnos azért előfordulnak. A légitársaságok és a személyzet protokolljai eltérőek lehetnek ilyen esetekben, attól függően, hogy milyen hosszú a repülőút, milyen a gép típusa, vagy mennyire van tele a járat. Az első lépések azonban mindig ugyanazok: a légiutas-kísérők megpróbálkoznak az újraélesztéssel (CPR), illetve bemondják, hogy van-e orvos a gépen, és bevetik a fedélzeti vészfelszerelést, mint az EpiPen vagy a defibrillátor. Ha ez sem segít, jön a következő fázis.

Mik a leggyakoribb halálokok?

A leggyakoribb halálokok közé tartoznak a tüdőembólia – a hosszú ülés miatt megnő a vérrögképződés esélye, különösen fogamzásgátlót szedő nőknél –, a szívleállás és a légzési nehézség – ezek legtöbbször váratlanul csapnak le, vagyis az utasnak nincs előzetes betegsége, ami erre predesztináln.

Ha egy utas életét nem sikerül megmenteni, a légiutaskísérők rögzítik a halál beálltának időpontját, majd megpróbálják a testet egy elzártabb helyre vinni, például a személyzet pihenőjébe vagy egy üres széksorhoz. Ha erre nincs lehetőség, az utast letakarják, és a helyén hagyják, amíg a gép le nem száll – bizonyos esetekben a járatot a legközelebbi reptérre térítik.

Landolás után a helyi hatóságok vagy orvosszakértők veszik át a holttestet, és értesítik a hozzátartozókat. A légitársaságok sokszor segítenek az utazásban a családtagoknak, sőt  utazásában, sőt néha még lelki segítséget is felajánlanak.

Felelősségre vonható-e a légitársaság a fedélzeten bekövetkező halálesetért?

A légitársaság jogi felelőssége attól függ, hogy történt-e mulasztás. Minden halálesetnél alapos vizsgálat indul, hogy betartották-e a protokollt. Ha kiderül, hogy a személyzet hibázott, vagy nem volt megfelelő felszerelés, a család perelhet és a légitársaság komoly bajba kerülhet.

És egy kérdés még maradt a végére: kárpótolják az utasokat, ha haláleset történt repülés közben a gép fedélzetén?

Az EU-s szabályozás szerint a légitársaságok csak akkor kötelesek kártérítést fizetni, ha a járatot érintő fennakadás olyan okból történt, ami az ő hatáskörükbe tartozik. Ezekben a ritka esetekben, ha a haláleset hirtelen következett be, és a személyzet megfelelően kezelte a helyzetet, az utasok nem jogosultak kártérítésre. A légitársaságok jellemzően visszatérítést vagy utalványt ajánlanak fel a jövőbeni utazásokhoz, attól függően, hogy az eset milyen mértékben érintette a többi utast. Az elhunyt családtagjai az adott légitársaság biztosításán keresztül kérhetnek kompenzációt.

(Forrás: Flight-delayed.com, BBC, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Melyik ülőhely lehet a legbiztonságosabb a repülőgépen baleset esetén?

Bár a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód, azért jó ezt tudni.

Tudod, miért nem szögletesek a repülők ablakai?

A repülőgépek ablakai nem véletlenül nem szögletesek, hanem kerekek, ez egy fontos biztonsági megoldás.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A futás nem csak a rekortánpályán kezdődik! – Íme az NN Ultrabalaton két magyar ultrafutójának edzéstippjei

Minden héten jobbat akar csinálni – Interjú Sváby Andrással

Az elektromos városi autó forradalmát hozta el az új Citroën ë-C3

További cikkeink a témában