Az olasz ipari miniszter, Adolfo Urso felszólította az EU-t, hogy azonnal cselekedjenek az amerikai vámokkal szemben, és függessze fel a Green Deal szabályait, amelyek az autóipar összeomlásához vezettek.
Urso szerint deregulációra lenne szükség az európai vállalkozások életének a megkönnyítéséhez. A miniszter fontosnak tartja alternatív piacok megnyitását is az európai vállalatok előtt.
„Az elkövetkező napokban az olasz kormány üzleti képviseleti szervezetekkel tart megbeszéléseket az ellenintézkedések megvitatására”
Az olasz autóipar hanyatlása 2024-ben drasztikusan felgyorsult a FIM-CISL szakszervezet szerint. Az autógyártás 46 százalékkal 1956 óta a legalacsonyabb szintre esett vissza. A Fiat anyavállalata, a Stellantis tavaly már csak 475,9 ezer járművet gyártott Olaszországban, míg egy évvel korábban még mintegy 300 ezerrel többet. A haszongépjárművek gyártása is visszaesett. Más vállalatokhoz hasonlóan a Stellantis, a világ negyedik legnagyobb autógyártója is a gyenge kereslettel – különösen az elektromos autók iránt -, a politikai bizonytalansággal és a kínai gyártók növekvő versenyével küzd.
Mi az a Green Deal?
Az európai zöld megállapodás egy sor intézkedést tartalmaz a pénzügyi piacok szabályozása (fenntartható finanszírozás), az energiaellátás, a közlekedés, a kereskedelem, az ipar, valamint a mezőgazdaság és az erdőgazdálkodás területén. A korábbi cél, hogy 2030-ra 40 százalékkal csökkentsék az Európai Unió szén-dioxid kibocsátását 1990-hez képest, amelyet már 50-55 százalékosra akarnak emelni.
Csütörtök este Giorgia Meloni olasz miniszterelnök óva intett a túlzott riadalomtól az amerikai vámokkal kapcsolatban.
„Az amerikai piac fontos az olasz export számára, de végső soron a teljes exportunk 10 százalékát teszi ki, és nem fogjuk leállítani az Egyesült Államokba irányuló exportot. Ez azt jelenti, hogy nyilvánvalóan van még egy megoldandó problémánk, de ez nem az a katasztrófa, amiről egyesek beszélnek”
– kommentálta Meloni a médiajelentések szerint.
De ha ez nem lenne elég, a Vezess korábban beszámolt róla, hogy a Stellantis autóipari óriás váratlan döntéssel visszavonta a Maserati számára szánt 1,5 milliárd eurós befektetést: