Találkozóra hívja a Formula-1-es motorgyártókat a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy megvitassák egy esetleges jövőbeli V10-es erőforrásokra való váltást – számolt be róla a The Race. A szaklap úgy tudja, a gyűlésre jövő pénteken, a Bahreini Nagydíj helyszínén kerülhet sor.
Mint arról többször írtunk már, az elmúlt hetekben felröppent, hogy visszatérhetnek a V10-es motorok az F1-be, méghozzá akár a vártnál is korábban. Az opciók között szerepelhet, hogy lerövidítik a 2026-tól 2030-ig tervezett szabályciklust, de az is felmerült, hogy azokat teljesen kukázzák, s inkább két évig megtartsák a mostani hajtásláncokat, hogy 2028-ban jöhessenek a V10-esek.
Ez utóbbi forgatókönyv gyakorlatilag a teljes képtelenség kategóriájába tartozik, elvégre például az újonnan beszálló Audinak, valamint a Red Bull Ford Powertrainsnek sincs jelenlegi erőforrása, s akkor még a motorpartnert váltó istállók helyzetéről nem is beszéltünk. Igaz, ennek ellenére az Autosport arról ír, hogy ez az ötlet is egyre nagyobb támogatással bír...
A 2026-ban bevezetendő szabályrendszer ciklusának lerövidítése reálisabban felmerülhetne. A The Race szaklap információi szerint konkrét javaslat nincs ez ügyben az asztalon, éppen az lenne az FIA célja a jövő pénteki találkozóval, hogy megvitassák az esetleges elképzeléseket és forgatókönyveket.
Amiért nem valószínű a korai váltás
A jelenlegi motormegállapodás értelmében a 2026-ban érkező új hajtásláncok – amelyekből ugyan kikerül az MGU-H, de így is jelentősebb lesz az elektromos komponens szerepe – 2030 végéig maradnának az F1-ben. Ennek felülírásához pedig széleskörű egyetértésre lenne szükség: konkrétan az FIA-nak, a kereskedelmi jogokat birtokló FOM-nak, valamint az ötből négy motorgyártónak kellene rábólintania.
Márpedig ez is eléggé valószínűtlennek tűnik. Az Audi már kifejtette nemrég, hogy a jövő évi szabályok is szerepet játszottak abban, hogy a beszállás mellett döntöttek, így ők nem támogatják a korai V10-re váltást. A Honda ugyan nem kommunikált erről, de vélhetően náluk is ugyanez a helyzet, emiatt gondolhatták meg magukat a 2021 végi „kiszállásuk” után gyorsan, hogy inkább visszatérnek (immár az Aston Martin oldalán).
A híresztelések szerint a Red Bull és a Ferrari támogatná a V10-es motorokat, és elméleti síkon a Mercedes is nyitott bármilyen irányra, bár Toto Wolff csapatvezető Sanghajban arról beszélt, hogy korainak tartja az erről szóló találgatásokat akkor, amikor a 2026-os motorok még egyetlen métert sem tettek meg a versenypályákon.
A tervezettnél korábbi átállás tehát meglehetősen valószínűtlennek tűnik, ettől függetlenül a jövő pénteki találkozóra arra is szolgálhat, hogy a 2031-től kezdődő új korszak irányáról egyeztessenek a felek.