
Így fest most a Rákay-féle Petőfi-film milliárdokból felépített díszletvárosa
Drónfelvételen látható a Most vagy soha! díszletvárosa, ami Rákay Philip szerint hamar visszahozza majd minden idők legdrágább magyar filmjének árát.
Ahogy arról nemrég beszámoltunk, a B+N Referencia Zrt. nyerte el a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) 3 részből álló, összesen 300 milliárd forint összértékű tenderét. Akkor még csak az volt biztos, hogy két részben lettek befutók, mostanra viszont nagyjából biztossá vált, hogy a harmadik részt is behúzzák. Már tavaly, a tender kiírásakor megjósoltuk, hogy a B+N kapja a megbízást, tekintve, hogy az elvárt referenciák nagyon hasonlóak voltak az 5 évvel ezelőtti kiíráséhoz, amit szintén a B+N nyert el, miután egyetlen ellenfelét kizárták. Részben erre hivatkozva támadta meg az eljárást egy gazdasági szereplő is, de a kifogásait végül lesöpörték az asztalról. Így viszont ismét a „takarítás Mészáros Lőrincének” nevezett B+N Zrt.-é a teljes keretmegállapodás.
A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) a hozzájuk tartozó, illetve a központosított közbeszerzési eljáráshoz önként csatlakozó intézmények takarítására és egyéb higiéniás szolgáltatásokra írt ki tendert. A nyertes feladata a teljes körű napi-, időszakos-, nagy- és eseti takarítási, fertőtlenítési szolgáltatások nyújtása, valamint a higiéniai töltőanyag kihelyezése lesz. A felhívás 3 részből állt: Kelet-Magyarország, Budapest és Országos Intézmények illetve Nyugat-Magyarország területe.
Az EKR-be feltöltött bírálat szerint mindhárom rész esetén a B+N Referencia Zrt. adta a legkedvezőbb árajánlatot, vagyis elvileg ők nyerték el a 300 milliárd összértékű tendert. A B+N Zrt. mellett további 2 cég tett ajánlatot: a Jánosik és Társai Kft., valamint a Future FM Létesítménygazdálkodási Zrt. a Future Facility Service Kft.-vel közösen. Viszont mivel ők drágábbak lettek volna, el sem bírálták a pályázatukat.
Mégsem ők, hanem egy olyan gazdasági szereplő támadta meg az eljárás első, Kelet-Magyarországra vonatkozó részét a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB), amely nem is jelentkezett a felhívásra. Cikkünk megjelenésekor még nem lehetett tudni, hogy az érintett O.M.T. Controll Hungária Zrt. pontosan milyen okból tette ezt. Most viszont felkerült a Közbeszerzési Hatóság honlapjára a vizsgálatot lezáró határozat.
Eszerint az O.M.T. Controll főként a következőket kifogásolta:
Az O.M.T. Controll szerint „az eljárásban a korábbi (2020-as) eljárás feltételeinek megismétléséből nem lehet másra következtetni, mint hogy ajánlatkérő a korábbival azonos, csekély számú ajánlatra számítva a verseny tényleges kizárásával kívánja jelen eljárását is lefolytatni.”
Mindezek miatt a cég maga sem tudott indulni a tender első részén, ezért kérte a jogsértés megállapítását, és az ajánlatkérő minden döntésének a jogorvoslattal támadott 1. rész tekintetében történő megsemmisítését.
Az ajánlatkérő KEF elsősorban a jogorvoslati kérelem elutasítását kéret a hatóságtól a cég „ügyfélképességének hiányában”.
Szerintük ugyanis az O.M.T. Controll akkor sem lett volna alkalmas a szerződés teljesítésére, ha sokkal kisebb részekre bontják az első részt. Emellett többek között azt is kifogásolták, hogy a kérelmező kiegészítő tájékoztatáskéréssel nem élt, és az előzetes vitarendezés, valamint a jogorvoslat vonatkozásában is csak az eljárási határidő utolsó napján tett eljárási cselekményeket. A KEF szerint ez arra utal, hogy
„a kérelmezőnek nem állt szándékában az eljárás során ajánlatot tenni, csak az eljárás folyamatát kívánta gátolni.”
A KEF szerint a központosítással a kormány célja az, hogy a kórházak ne eltérő módon és tartalommal végezzék a takarítási tevékenységet, hanem egységesen, emiatt a beszerzés egy szerves egészet képez, további részekre bontással a kormányzati elvárás teljesítése kerülne veszélybe.
Emellett is hozzátették, hogy a KEF kötelessége, hogy csak olyan szolgáltatóval kössön keretmegállapodást, amely valóban alkalmas az elvárt takarítási szolgáltatás teljesítésére, továbbá szerintük az elvárt referenciák sem versenykorlátozók.
A Közbeszerzési Döntőbizottság megállapította, hogy a kérelmezőnek a jogorvoslati kérelem benyújtására vonatkozó ügyfélképessége nem áll fenn, hiszen a cégnek nem volt valós lehetősége a közbeszerzés elnyerésére (megfelelő referenciák híján), és a kérelemben kifogásolt jogsértések megállapítása esetén sem került volna kedvezőbb helyzetbe.
A Döntőbizottság arra is rámutatott, hogy a tendert az uniós értékhatárt elérő közbeszerzések szabályai szerint folytatták le, „amelyre tekintettel a tárgyi közbeszerzés potenciális ajánlattevői körét az Unió egységes piaca figyelembevételével kell megítélni.” Vagyis: más országokban lehetnek olyan cégek, amelyek alkalmasak a teljesítésre ilyen feltételek mellett is.
A Döntőbizottság ezért megszüntette a jogorvoslati eljárást.
Ez pedig egyúttal azt is jelenti, hogy a B+N Referencia Zrt. a tender első részét is megnyeri. A piacot leuraló cégről többször írtunk már, például itt, itt és itt.
Arról pedig, hogy a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság működése alatt milyen kormányközeli cégek kaptak megbízásokat az egészségügyi intézményekben, és hogy kinek a munkájával milyen problémák merültek fel, ebben a cikkben számoltunk be:
Zeisler Judit, Transparency International Magyarország (TI) szakpolitikai vezetője szerint az, hogy az egészségügyi létesítmények takarítására, illetve üzemeltetésére kiírt több száz milliárd forint értékű közbeszerzéseket évek óta ugyanaz a szereplő nyeri el, két szempontból is aggályos.
„Egyrészt versenykorlátozónak tekinthető, mivel amellett, hogy az elvárt referenciáknak csak a piaci szereplők egy rendkívül szűk köre felel meg, az eljárásokat egyszereplős keretmegállapodásokkal valósítják meg. Ez azt jelenti, hogy az eljárás későbbi szakaszaiban sem nyitják újra versenyt, noha erre a törvény lehetőséget biztosít.
Másrészt a folyamat nem átlátható, mivel a keretmegállapodások alapján születő megrendelések adatai már nem hozzáférhetőek nyilvánosan.
Vagyis sem a nyilvánosan elérhető közbeszerzési adatokban, sem az ajánlatkérő, Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság saját felületén nem elérhető az az információ, hogy a több száz milliárd adóforintból végül pontosan mennyit költenek és mire. Éppen ezért az sem indokolható, hogy miért van szükség rendszeresen ilyen kiugróan magas értékű megállapodásokra” – hangsúlyozta Zeisler Judit.
A szakértő szerint emellett a közvagyon felhasználása során elvárt átláthatóság sérül akkor is, amikor ezeket a nagy értékű megállapodásokat egy olyan szereplővel, a B+N Referencia Zrt.-vel kötik rendre, amelynek 2024 óta az LSHF Kft. mellett a Singulium I., II. és III. magántőkealapok a tulajdonosai. „Esetükben a befektetők kiléte ismeretlen, így nem tudható, hogy kik, mely magánszemélyek az ügylet valódi kedvezményezettjei” – mutatott rá Zeisler Judit.
A TI nemrég publikálta legfrissebb Tenderbajnok című elemzését, amelyből kiderült, hogy a vizsgált közbeszerzések értékének közel negyedét vitte el a legtöbb közbeszerzést elnyerő négy tulajdonos, köztük a B+N Zrt. tulajdonosa is.
Katus Eszter
Nyitókép: A B+N takarítórobotja. Forrás: B+N/Facebook
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Drónfelvételen látható a Most vagy soha! díszletvárosa, ami Rákay Philip szerint hamar visszahozza majd minden idők legdrágább magyar filmjének árát.
A két adás itt meghallgatható.
A kínai autógyár Szegeden épülő üzeme kedvéért villámgyorsan nekiállt a hálózatfejlesztésnek az MVM, a Szeged-Szabadka vasútvonalnál viszont nem kapkodtak.
Vadai Ágnes ellenzéki parlamenti képviselő kérdése nyomán a Budapesti IX. kerületi Ügyészség hatályon kívül helyezte az elutasító határozatot.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!