Összesen 13 autógyártó, valamint lobbiszervezeteik kaptak büntetést az Európai Bizottságtól, valamint a brit trösztellenes hatóságtól, amiért kartellt alkotva gátolták a versenyt.
Ezúttal az autók újrahasznosítása kapcsán állapodtak meg törvényellenesen.
Déjà vu
Nem a dízelbotrány volt az egyetlen az elmúlt évtizedekben, ami megrázta az európai autóipart.
Bár kisebb nyilvánosságot kapott csak, 2021-ben már kiszabtak egy tetemes büntetést pár autógyártóra, mert azok a törvényeket megsértve megállapodtak a dízel füstgáztisztítók kapcsán, hogy a versenyt elkerülve minél olcsóbban tudják megúszni a környezetvédelmi előírások betartását.
Most egy ehhez hasonló, de kiterjedtebb ügyben született döntés, amely összesen 13 vállalatot érint, köztük olyan óriásokat, mint a Volkswagen Csoport és a Stellantis.
Az Európai Bizottság vizsgálata ugyanis azt találta, hogy az autógyártók 15 éven át folyamatosan egyeztettek a forgalomból kivont autók újrahasznosítása kapcsán, mégpedig azzal a céllal, hogy ne legyen verseny közöttük. A tiltott kartellnek minősített tevékenységet az ACEA, az európai autógyártók szervezete segítette, találkozókat szervezett és továbbította az információkat a felek között.
A megállapodás értelmében az autógyártók a marketingkampányaikban nem beszéltek az újrahasznosítás témájáról és az autóikban található újrahasznosított anyagok mennyiségéről sem, hogy ne alakuljon ki ebből verseny közöttük.
Emellett abban is megegyeztek, hogy egyikük sem fog fizetni az autók újrahasznosításáért az ezt a tevékenységet végző cégeknek, miközben az EU-s jogszabályok előírják, hogy a fogyasztó ingyen leadhatja autóját a költségeket pedig a gyártó kell, hogy viselje.
A kartelltevékenység 2002 májusa és 2017 szeptembere között tartott.
A legnagyobb büntetést a Volkswagen Csoport kapta, 127,69 millió eurót kell fizetniük, a második a Stellantis 99,5 millióval, őket a Renault-Nissan követi 81,46 millióval, majd a Ford következik 41,46 millióval. Büntetést kapott még a Toyota, a Mitsubishi, a Honda Jaguar Land Rover, a Mazda, a GM, a Suzuki és a Volvo is. Az ACEA-t is megbüntették egy jelképes 500 ezer euróra.
Összesen 458 millió eurót kell fizetnie az érintett cégeknek, szervezeteknek.
Érdekes részlet, hogy a 2021-es kartell-bírsághoz hasonlóan most is a Mercedes-Benz működött együtt a hatóságokkal, sőt ezúttal ők jelentették az Uniónak az aggályos magatartást. Az autógyártók egyébként elismerték a jogellenes kartellezést, ezért cserébe 10 százalékkal csökkentették a büntetésüket.
Az eset túlmutat az Unió határain is. Az Egyesült Királyság trösztellenese hatósága is felfigyelt a brüsszeli vizsgálatra és 10 autógyártót, valamint a helyi autóipari szövetséget (SMMT) ők is megbüntették, összesen 77,7 millió fontra (92 millió euróra) – írja az Automotive News Europe.