Három ember életét vesztette egy közúti balesetben Kínában, amikor egy Xiaomi SU7 betonoszlopnak ütközött és kigyulladt az autópályán. A helyi sajtó úgy tudja, ez volt az első halálos kimenetelű baleset a tavaly március óta forgalmazott elektromos szedánnal.
A végzetes incidens híre gyorsan körbejárta a közösségi médiát, és a hatóságok megkezdték a nyomozást az ügyben, vizsgálva a NOA (Navigation on Autopilot) vezetéstámogató rendszer szerepét a tragédiában. A Xiaomi külön akciócsoportot hozott létre a rendőrség munkájának támogatásához, valamint közzétette az autó által rögzített adatokat is.
Az eddigi információk szerint az SU7 három utasával március 29-én éjjel 22 óra 44 perckor a Dezhou-Shangrao autópályán haladt 116 km/h-s sebességgel, bekapcsolt asszisztensrendszerrel. A jármű haladási sávjában azonban útjavítási munkálatokat végeztek, a forgalmat pedig a szomszédos sávba terelték át.
A Xiaomi által nyilvánossá tett naplófájlok szerint a NOA 22:44:24-kor figyelmeztető üzenetet küldött a sofőrnek az előtte lévő akadályról, és megkezdte az autó lassítását. Egy másodperccel később az autó vezetője reagált, elfordította a kormányt és fékezni kezdett, ám ez túl kevésnek és túl későinek bizonyult: a villanyautó feltételezhetően 97 km/h-s tempóval nekicsapódott a sávban kihelyezett betonakadálynak, majd kigyulladt.
Érdemes megjegyezni, hogy a NOA egy kettes szintű vezetéstámogató rendszer, amely ugyan képes gyorsítani, lassítani, és kormányozni az autót, semmiképp sem tekinthető önvezető módnak – az irányítás az emberi vezetőé, akinek kötelező folyamatosan az utat figyelnie és fognia a kormányt. Az autó naplója szerint azonban a baleset előtt tíz perccel a rendszer figyelmeztető üzenetet küldött a sofőrnek, miután nem érzékelte kezeit a kormánykeréken.
A balesetet követően a jármű automatikusan segítséget hívott, a mentők negyedórán belül megérkeztek a helyszínre. A Xiaomi felvette a kapcsolatot az autó tulajdonosával, aki megerősítette, hogy az SU7-ben nem ő utazott, hanem három egyetemista lány – mindannyian szörnyethaltak.
A balesetet követően a Xiaomi részvényárfolyama 5 százalékpontot zuhant.
A halálos ütközés egyébként négy nappal azután történt, hogy a Xiaomi közzétette az SU7 hivatalos töréstesztjének eredményét: a modell öt csillagot kapott a kínai C-NCAP teszteken, és a legjobb teljesítményt nyújtotta az összes, 2024-es standard szerint értékelt autómodell közül.