Új közúti jelzést vezetett be a Spanyol Közlekedési Ügynökség: a folyamatos vörös vonalat. Ez egy aszfaltra festett útburkolati jel, amely kiegészíti a hagyományosan alkalmazott záróvonalat, de azt semmiképp nem helyettesíti.

Az új jelzést olyan különösen veszélyes helyeken alkalmazzák, ahol az elmúlt időszakban több súlyos kimenetelű, illetve halálos közúti baleset történt.

Ilyen például az A355-ös számú út Andalúziában, Málaga térségében, de az ország más részein is kijelöltek hasonló útszakaszokat.

A tapasztalatok szerint ez az élénk szín jobban felhívja a járművezetők figyelmét – erősítve bennük a veszélyérzetet – a kritikus útszakaszokon. A vörös záróvonal szerepe hasonló, mint fehér színű társáé: előzési tilalmat rendel el, ugyanakkor kihangsúlyozza a tilalom fontosságát a magas baleseti kockázatú helyeken.

Ha valaki ilyen helyen előzést hajt végre, 400 eurós (160 ezer forint) büntetésre számíthat – mindezt gyorsított eljárásban. Külföldi elkövetőknél büntetőpont szankció nincs, de ha ilyen szabályszegésen érnek valakit a spanyol hatóságok, ideiglenesen akár be is vonhatják a jogosítványát.

Fontos tudni, hogy azok a járművezetők nem követnek el jogsértést, akik ezt a piros záróvonalat egy nyomon haladó jármű, mezőgazdasági vontató, vagy lassú jármű előzése, továbbá úton lévő akadály (pl. műszaki hibás jármű) kikerülése miatt lépik át.

A folyamatos vörös vonal bevezetése annak az intézkedéscsomagnak a része, amely a közlekedésbiztonság további javítására irányul a spanyol utakon. A további intézkedések közé tartoznak vadonatúj, útszakaszra vonatkozó sebesség-ellenőrző rendszerek (section control) telepítése, figyelemfelkeltő közlekedésbiztonsági kampányok folytatása, valamint fokozottabb forgalomfelügyelet végzése az alsóbbrendű utakon, ahol a legtöbb súlyos baleset történik az országban.

 

Azt tudod, mire való itthon a dupla záróvonal? A Vezess egy korábbi cikkéből kiderül: