A februári visszaesés után márciusban megtáltosodott az elektromos autók piaca hazánkban, ugyanis ismét 1000 fölé nőtt a hónapban leszállított villanyautók száma – derül ki a Datahouse adataiból.
A negyedéves összesítés arra is választ adott, hogy vajon megtudták-e verni a Teslát a magyar piacon.
Típusok
2024 azonos hónapjához képest ugyan másfél százalékkal, 19 autóval csökkent a villanyautók értékesítése idén márciusban, ám a különbség elenyésző.
Bár a Teslának tradicionálisan mindig a negyedév utolsó hónapja erős, a januári és februári adatok láttán sokan megkérdőjelezték, hogy vajon mennyire szedi össze magát a cég idén márciusban.
A negyedév végi hajrá azonban ismét jól sikerült, így újfent a Model Y lett az első hazánkban – gyakorlatilag csak egyetlen darabbal fogyott belőle kevesebb, mint tavaly ilyenkor. Gyanítjuk, hogy ebben nagy része volt az előző változat utolsó példányait kiszóró akcióknak, mert a Juniper kiszállításai épp csak megkezdődtek márciusban.
A második helyezett is a gyártó soraiból került ki, a Model 3-é lett az ezüst, és a típusból még 20 százalékkal több is fogyott, mint 2024 márciusában.
Továbbra is remekül teljesít Magyarországon a BYD Atto 3, amely úgy lett harmadik, hogy kétszer több fogyott belőle, mint a negyedik helyezettből.
# | Típus | 2025. március |
---|---|---|
1 | TESLA MODEL Y | 237 |
2 | TESLA MODEL 3 | 165 |
3 | BYD ATTO 3 | 100 |
4 | KIA EV3 | 50 |
5 | BYD SEAL | 47 |
6 | HYUNDAI INSTER | 30 |
7 | BYD SEAL U | 28 |
8 | AUDI Q4 E-TRON | 27 |
9 | SKODA ELROQ | 26 |
10-11 | BYD DOLPHIN | 21 |
10-11 | CITROEN C3 | 21 |
12 | VOLVO EX30 | 20 |
13-14 | FORD EXPLORER | 16 |
13-14 | MINI ACEMAN | 16 |
15-16 | HYUNDAI IONIQ 5 | 15 |
15-16 | MERCEDES EQE | 15 |
17 | MERCEDES EQA | 14 |
18 | BYD SEALION 7 | 13 |
19-21 | FORD CAPRI | 12 |
19-21 | HYUNDAI KONA | 12 |
19-21 | NISSAN ARIYA | 12 |
Egyéb: | 258 | |
Összesen: | 1155 |
A negyedéves összesítés elején is a két Teslát találjuk. A Model Y a 41 százalékos esés ellenére tudta megszerezni az aranyérmet – a következő negyedév végén kiderül, mennyire népszerű a frissített változat. A Model 3 eladásai összességében 1 százalékkal, azaz pár darabbal növekedtek az idén év elején.
A Kia EV3 kiszállításainak kezdete a harmadik helyre volt elég, még épphogy beelőzve a BYD Atto 3-at. Utóbbi tavaly ilyenkor volt hasonló helyzetben, így valószínűleg a 81 százalékos növekedésben a viszonylag alacsony bázis is benne van és hasonló cipőben jár a Seal is
A BYD továbbra is nagyon erős hazánkban, a Top 10-ben még két további típussal szerepelnek, közéjük csak a Volvo EX30 ékelődött, amelyből egy lehelettel kevesebb fogyott, mint tavaly a forgalmazás kezdetén.
A Ford Explorer idén év elején a kilencedik, a Citroën ë-C3 a tizedik helyre jutott a harmadik hónap végére – utóbbi egyébként osztott helyezés egy új modellel, a Hyundai Insterrel.
2025 első 3 hónapjában a Model Y mellett a Hyundai Kona és a BMW i4 eladásai csökkentek a legjobban a Top 20-ban.
# | Típus | 2025. január-március | Változás |
---|---|---|---|
1 | TESLA MODEL Y | 307 | -41% |
2 | TESLA MODEL 3 | 250 | 1% |
3 | KIA EV3 | 165 | – |
4 | BYD ATTO 3 | 156 | 81% |
5 | BYD SEAL | 116 | 867% |
6 | BYD SEAL U | 93 | – |
7 | VOLVO EX30 | 63 | -3% |
8 | BYD DOLPHIN | 56 | 17% |
9 | FORD EXPLORER | 54 | – |
10-11 | CITROEN e-C3 | 42 | – |
10-11 | HYUNDAI INSTER | 42 | – |
12-13 | BMW IX1 | 40 | 82% |
12-13 | HYUNDAI KONA | 40 | -63% |
14-15 | AUDI Q4 E-TRON | 39 | 34% |
14-15 | BMW I4 | 39 | -17% |
16 | HYUNDAI IONIQ 5 | 38 | 52% |
17 | VOLKSWAGEN ID.7 | 36 | 100% |
18 | MINI ACEMAN | 35 | – |
19 | SKODA ELROQ | 34 | – |
20 | HYUNDAI IONIQ 6 | 33 | 14% |
Egyéb: | 730 | – | |
Összesen: | 2408 | +5% |
Márkák
A márkák rangsorát márciusban a Tesla nyerte több mint 400 leszállított autóval.
Ez több volt, mint a második, harmadik, negyedik és ötödik helyezettek eladásai együtt – mindezt egyetlen márkakereskedéssel az országban. Innen is megemeljük a kalapunkat a váci úti szalon dolgozói előtt.
A második természetesen a BYD lett és ez talán nem is meglepő, az viszont figyelemre méltó, hogy a Kona jelentős visszaesése ellenére harmadik tudott lenni a Hyundai. Az, hogy a Kia negyedik, erős pozíciót sejtet a csoport szintű összesítésre a koreai óriáscégnek.
# | Márka | 2025. március |
---|---|---|
1 | TESLA | 406 |
2 | BYD | 228 |
3 | HYUNDAI | 63 |
4 | KIA | 61 |
5 | BMW | 49 |
6 | MERCEDES | 46 |
7 | AUDI | 40 |
8 | FORD | 36 |
9 | VOLVO | 33 |
10 | SKODA | 32 |
11 | VOLKSWAGEN | 30 |
12 | MINI | 24 |
13 | CITROEN | 21 |
14 | TOYOTA | 17 |
15 | NISSAN | 12 |
16 | PEUGEOT | 11 |
17 | OMODA | 10 |
18 | CUPRA | 9 |
19-20 | OPEL | 6 |
19-20 | PORSCHE | 6 |
Egyéb | 15 | |
Összesen: | 1155 |
Az első negyedéves listát is a Tesla vezeti, igaz 29 százalékos eséssel, ami itthon egyértelműen a Model Y számlájára írható.
A BYD és a Kia foglalják el a dobogó két másik helyét, jelentős növekedéssel a tavalyi évhez képest. Ahogy már írtuk, a kínai cégnél utóbbi adat valószínűleg azért ilyen erős, mert a forgalmazás 2023 végén indult ugyan, de inkább csak 2024 elején kezdtek befutni az autók. A Kiánál pedig egyértelműen az EV3 sikeres rajtja tolta meg a számokat idén.
A márkák között jelentősebb változás még a Fordnál tapasztalható, de leginkább azért, mert 2024 nyara előtt nem igazán árultak elektromos személyautót, így alacsony a bázisérték. A Toyota duplázása is szép, de arról beszélünk, hogy három hónap alatt 20 helyett már 40 villanyautót adtak el, ami azért a világ legnagyobb autógyártójánál kerekítési hiba. A Nissan hatalmas visszaesése pedig a LEAF kivezetése miatt ilyen látványos, az új Micra és az új LEAF pedig érzésünk szerint majd csak az év végén, de lehet, inkább egy év múlva tudnak érdemben változtatni a számokon.
# | Típus | 2025. január-március | Változás |
---|---|---|---|
1 | TESLA | 564 | -29% |
2 | BYD | 467 | 218% |
3 | KIA | 197 | 348% |
4 | BMW | 173 | 10% |
5 | HYUNDAI | 153 | -5% |
6 | MERCEDES | 133 | 12% |
7 | VOLVO | 102 | 3% |
8 | VOLKSWAGEN | 102 | 52% |
9 | FORD | 100 | 317% |
10 | AUDI | 62 | 77% |
11 | MINI | 56 | – |
12 | SKODA | 47 | -28% |
13 | CITROEN | 43 | – |
14 | TOYOTA | 40 | 100% |
15 | CUPRA | 33 | -8% |
16 | NISSAN | 26 | -93% |
17 | PORSCHE | 21 | – |
18 | PEUGEOT | 20 | – |
19 | OPEL | 19 | -17% |
20 | SSANGYONG | 11 | – |
Egyéb: | 39 | ||
Összesen: | 2408 | +5% |
Konszern szinten csoportosítva a számokat az első kettő nem változik, és ahogy előre jeleztük a Hyundai-Kia harmadik helye is borítékolható volt, mégpedig igen egészséges növekedés mellett.
A Volkswagen Csoport a sok kicsi sokra megy logikájával lett negyedik – kíváncsian várjuk, hogy az olcsó ID.3 mennyire tudja átrendezni a piacot. Egyelőre az idei 29 darab a Top 20-hoz sem volt elég, de az akciózás még friss fejlemény, várjuk ki a végét.
A Mini elektromos palettája végre befutott, ami most már hozzájárult a BMW Csoport erős növekedéséhez, mivel tavaly nagyon alulteljesített a modellváltások és bevezetések közepén lévő brit márka. A Stellantis 80 százalékos javulása biztató, de azért egy ekkora autógyártótól a 90 darab és a 9. hely elég kevés. Reméljük, ez is javulni fog az olcsó modellek (Frontera, Panda) érkezésével. Azt sem bánnánk, ha a Leapmotort is behozná hozzánk a konszern.
# | Cégcsoport | 2025. január-március | Változás |
---|---|---|---|
1 | TESLA | 564 | -29% |
2 | BYD | 467 | 218% |
3 | HYUNDAI-KIA | 350 | 71% |
4 | VOLKSWAGEN CSOPORT | 265 | 30% |
5 | BMW CSOPORT | 229 | 41% |
6 | MERCEDES-BENZ | 133 | 10% |
7 | GEELY | 102 | 3% |
8 | FORD | 100 | 317% |
9 | STELLANTIS | 90 | 80% |
10 | TOYOTA | 43 | 34% |
11 | NISSAN | 26 | -93% |
12 | KG MOBILITY | 11 | – |
13 | CHERY | 10 | – |
14 | RENAULT CSOPORT | 10 | 25% |
15 | SAIC | 5 | -88% |
16 | DONGFENG | 2 | – |
17 | HONDA | 1 | -89% |
Egyéb | 0 | ||
Összesen: | 2408 | +5% |
Hajtásláncok
Idén márciusban 13.199 új személyautót adtak el Magyarországon (+2,4%), ami 32.899-re növeli az első negyedév végeredményét (+3,8%).
A tisztán elektromos hajtás aránya márciusban 8,8% volt, míg az első negyedév eredménye 7,3% lett. Ez gyakorlatilag megegyezik a tavalyi év adataival.
A sima hibridek az első három hónap során 15 százalékot értek el (-1 százalékpont), a dízelek pedig 13 százalékra erősödtek a negyedév végére, miután eladásaik 30 százalékkal nőttek 2024-hez képest.
A plug-in hibridek aránya 3,6 százalékra csökkent a tavalyi 4,7 százalékról, eladási számaik pedig az ötödével estek. Ebben talán már benne van a különböző adókedvezmények és a zöld rendszám kivezetése, de érdemes lehet megvárni az első félév eredményeit, mielőtt messzemenő következtetésekre jutunk. A magyar autópiac annyira kicsi, hogy 1200 autós negyedéves eredményeknél nagyon sokat nyom a latba egy-egy egyszeri tényező, késő vagy épp beeső nagyobb szállítmány valamelyik forgalmazónál.
Továbbra is úgy tűnik, hogy a mild hibridek hatalomátvétele tartós lesz, a sima benzines meghajtás eltűnik a mainstreamből. A 48 voltos akku nélküli, benzinmotoros autók piaci aránya egy év alatt öt százalékponttal 24 százalékra csökkent, míg a mild hibrid meghajtás majdnem ugyanennyivel 36,5 százalékra nőtt. Az utóbbi számban egyébként vannak dízeles változatok is, de a majdnem hibridek 90 százaléka benzinüzemű volt.
A februári eladási adatok ebben a cikkben találhatók: