Nem véletlen, hogy Coppola örökbecsű filmjében az olasz-amerikai szervezett bűnözést leíró szó nem szerepel - nem is szerepelhetett.
Az 1972-es filmklasszikus, A keresztapa egy családfő, Vito Corleone története, aki gondoskodik arról, hogy mindenki tudja, hol a helye, és senki ne okozzon bajt. A Mario Puzo által több valós figura alapján megteremtett, Francis Ford Coppola által a vászonra vitt Don Corleone nem csak egy maffiózó, hanem minden maffiózó archetípusa. Ennek fényében talán meglepő, hogy pont ez a szó nem szerepelt a filmben és folytatásaiban, a maffia. Amire elég nyomós okuk volt az alkotóknak.

Az igazi maffia ugyanis hamar tudomást szerzett a készülő filmről, és nem örültek neki. Így is elég sok dolguk volt a rendőrséggel és néhány – szerintük - túlbuzgó politikussal, és végképp nem akarták, hogy ellenük forduljon a közhangulat. A leginkább a Colombo család aggódott, amelynek feje, Joe Colombo egy kamu civilszervezet, a Olasz-Amerikai Polgárjogi Liga vezetőjeként kereste meg a filmeseket, hogy hangot adjon ellenérzéseinek.
Colombo 1971-ben ezt mondta a New York Timesnak: "Mi a maffia? Nincs olyan, hogy maffia. Családfő vagyok? Igen – van egy feleségem, négy fiam és egy lányom. Ez az én családom."
Colombo a maga diplomatikus módján elmondta Albert S. Ruddy producernek, hogy nem tudnák támogatnák a filmet, ha szerepel a forgatókönyvben a „maffia” szó, ami az olasz-amerikaiakat becsmérlő kifejezés.
Ruddy természetesen értette az alig burkolt fenyegetést – Colombo három tagbaszakadt emberével érkezett -, és beleegyezett abba, hogy a maffia szó kikerüljön a szövegből, és közben úgy csinált, mintha óriási engedményt tenne, amiért valamiféle viszonzást vár.

Mivel a gengszterek még a forgatókönyv elolvasására sem voltak hajlandóak időt szakítani, nem tudhatták, hogy a „maffia" szó amúgy is csak egyetlen egyszer szerepel abban, így nem jelentett komoly gondot az eltávolítása. A maffiózóknak azonban volt egy másik követelésük is.
A megállapodás részeként az egyik emberüknek is szerepet kellett kapnia a filmben.
Az illető Lenny Montana volt, a Colombo „végrehajtója” volt, aki Luca Brasit, a Corleone család brutális bérgyilkosát játszotta élete első filmszerepében. Az egykori profi birkózó Montana, akinek a specialitása a gyújtogatás volt, állítólag nagyon ideges volt, hogy Marlon Brando oldalán kell szerepelnie, és Coppola úgy vett rajta elégtételt, hogy a karaktert úgy írta meg, hogy annak legyen is oka a félelemre. Brasi ideges készülődése az esküvő előtt, majd nehézkesen elmondott és félbeszakított beszéde így lett a film egyik emlékezetes jelenete.
Forrás: unilad.com