„Franciaország és Európa mindenekelőtt” – jelszóval bojkottálják az amerikai termékeket

GettyImages-511698698
2025.04.03. 09:37
A francia vásárlók, legalábbis azok, akik megengedhetik maguknak, nagy ívben elkerülik a McDonald’sot, és nem isznak Coca-Colát. A #BoycottUSA címke rohamosan terjed az országban. Arra szólítják fel honfitársaikat, hogy ne vásároljanak amerikai terméket. Így tiltakoznak Donald Trump kereskedelmi vámjaival és Európát becsmérlő retorikájával szemben.

A megkérdezettek csaknem kétharmada támogatja az amerikai termékek bojkottját, egyharmada pedig már most kerüli a tengerentúlról származó cikkeket – ez derült ki egy friss közvélemény-kutatásból. A felmérés eredményéről a Libération napilap a címoldalán számolt be.

A #BoycottUSA hashtag térhódítása a kutatók szerint arra utal, hogy „történelmi mélypontra” süllyedt az Egyesült Államok megítélése Franciaországban, az USA harmadik legnagyobb európai kereskedelmi partnerénél – írta a The Guardian.

Kapcsolódó
Kapcsolódó
Elege lett a Le Monde-nak, lemondanak az X-ről Elon Musk és Donald Trump miatt

Elege lett a Le Monde-nak, lemondanak az X-ről Elon Musk és Donald Trump miatt

De a Facebookkal is sokkal óvatosabbak lesznek mostantól.

Kapcsolódó
Elon Musk eladta az X-et

Elon Musk eladta az X-et

45 milliárd dollárt fizettek a platformért.

Ennek egyik kézzelfogható jele volt, hogy Párizsban még az X betiltását is fontolóra vették azok után, hogy Elon Musk rendre beavatkozott a belpolitikába. A Le Monde továbblépett, és tényleg távozott az akkor még a milliárdos tulajdonában álló közösségi felületről.

Kapcsolódó
Világszerte zajlanak a tüntetések Elon Musk ellen

Világszerte zajlanak a tüntetések Elon Musk ellen

Az FBI külön munkacsoportot állított fel az ilyen esetekre.

Musk annyira kiverte a biztosítékot, hogy a globális tiltakozás előtt Franciaországban már március elején tucatnyi Teslát lobbantottak lángra a márkakereskedések előtt.

A francia bojkottot nem mindenki engedheti meg magának. „Csak azok tehetik meg, akiknek van pénzük, márpedig nekünk, diákoknak nincs” – mondta egy 15 éves iskolás, Jade. Társaival a bojkott ellenére is betér az amerikai gyorséttermekbe.

A kerülendő termékek és szolgáltatások között vezető helyen áll a Coca-Cola, a McDonald’s, a Tesla, a Starbucks, a KFC és az X. A közvélemény-kutatás résztvevői közül néhányan idesorolták az Apple-t, a Microsoftot, az Airbnb-t, a Tripadvisort, a Nike-t és a Converse-t is.

Az USA megítélése mélypontra süllyedt

„Megértem a bojkottot, de ezek a legjobbak, ezért mindig ezeket veszem” – mondta a 43 éves Alain a hóna alatt egy vadiúj Nike futócipő dobozával.

Látni a változást az Egyesült Államok és politikájának szankcionálásában, de szakadék tátong az emberek elvi álláspontja és gyakorlati cselekedetei között

– magyarázta a felmérést végző Ifop képviselője. A bojkottot leginkább a baloldal szimpatizánsai, a 65 év felettiek és azok támogatják, akiknek a havi jövedelme meghaladja a nettó 2400 eurót, csaknem egymillió forintot.

„Tisztában vannak a transzatlanti feszültségekkel, és amíg Trump hivatalban marad, bojkottálni fogják az amerikai termékeket. Nehéz azonban megjósolni a bojkott hosszú távú hatásait” – véli François Kraus.

A felmérés szerint a franciákat különösen feldühítették a kereskedelmi vámok, a sokszínűség és a befogadás szigorítása Trump részéről, nem utolsósorban pedig a Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel való bánásmód az Ovális Irodában.

Az ellenszenvben nem kis szerepet játszott, hogy az amerikai elnök belengette: 200 százalékos vámmal sújtja a francia és európai borok és pezsgők importját.

Kraus szerint az Egyesült Államok megítélése az utóbbi negyven év mélypontjára süllyedt.

Franciaország és Európa mindenekelőtt

A megkérdezettek 22 százaléka szeretne az Egyesült Államokban tanulni, míg 2010-ben még több mint kétszer ennyien. Nagymértékben csökkent azoknak az aránya, akik szívesen települnének át vagy dolgoznának az óceán túlpartján.

Édouard Roussez maga is meglepődött, hogy alig egy hónap alatt több mint 25 ezren iratkoztak fel Facebook-oldalára, amelynek mottója az amerikai bojkott mellett: Vásárolj francia és európai terméket! A célja az, hogy erre ösztönözze honfitársait.

Remélem, hogy a boltban, ahol két, egymástól 50 centire álló termék között kell dönteniük, olyat választanak, amely megfelel az értékrendjüknek

– mondta a 33 éves gazdálkodó.

Egy újságíró „nevetségesnek” tartja a bojkottot, Roussez azonban nem ért egyet vele. Nem Trumpot vagy az amerikai gazdaságot akarja megdönteni, hanem jelzésértékű üzenetet küldeni.

Ha odaát azt mondják: „Amerika mindenekelőtt”, mi azzal válaszolunk: „Franciaország és Európa mindenekelőtt” – érvelt az oldal alapítója.

(Borítókép: A világ legnagyobb McDonald’s üzlete a Champs-Elysées-n 2016. február 22-én Párizsban. Fotó: Chesnot / Getty Images)