eur:
404.06
usd:
368.88
bux:
83392.57
2025. április 10. csütörtök Zsolt
Nyitókép: Pixabay

Vajon kerékpárral vagy autóval veszélyesebb a napi közlekedés?

A baleseti statisztika ugyan viszonylag egyértelmű eredményt ad, azonban olyan tényezőket is érdemes figyelembe venni, amik alapján már sokkal inkább megfontolandó a két keréken közlekedés a négy helyett.

Nemrégiben egy érdekes videót tett közzé a YouTube-on a Global Cycling Network, amely szerint a biciklizés nem csupán biztonságosabb, mint azt sokan gondolnák, de egyenesen a legjobb mód a munkába járásra, ha szeretnénk megőrizni az egészségünket - írja a hvg.hu.

Ugyan a videó kiemeli, hogy kerékpározás közben nagyobb eséllyel ér minket baleset, mint autóban ülve, azonban az autós és biciklis balesetek valószínűsége között a valóságban sokkal kisebb a különbség, mint azt sokan gondolnák. A statisztikát ugyanis a megtett kilométerekre vetített halálesetek számából kalkulálják. Az említett statisztika szerint

az Egyesült Királyságban 1 milliárd megtett mérföldre autó esetén 3 haláleset jut, míg a kerékpárosoknál 24 - csakhogy biciklivel sokkal kisebb távolságokat szokott az ember megtenni, mint autóval.

Azaz, mint írják, ha a megtett távolságokat arányosítjuk, akkor a biciklizés bár kockázatosabb marad az autózásnál, de már csak jóval kisebb mértékben.

Ennek ellenére a világ nagy részén, így Magyarországon is veszélyesebbnek ítéli a közvélemény a biciklizést más közlekedési eszközökhöz képest, aminek főként a médiafigyelem állhat a hátterében. Ugyanis amíg az autósokat vagy a gyalogosokat ért baleseteket sokszor nem kötik össze az emberek, addig a bicikliseket érintő balesetek egy mintává állnak össze a fejükben, ezzel fals képet kialakítva a kerékpározás kockázatairól - írják.

Azonban nem szabad megfeledkezni a kerékpározás pozitív élettani hatásairól, amik a kockázat mellett sokkal többet nyomnak a latban

- hangoztatják a videó készítői. Egy 82 ezer fő bevonásával készült skót kutatás szerint a rendszeresen kerékpározók, biciklivel munkába járók jóval kevésbé vannak kitéve bizonyos betegségeknek. Az eredmények alapján a kerékpárral ingázóknak

  • 20 százalékkal kisebb eséllyel kellett gyógyszert szedniük mentális problémák kezelésére,
  • 24 százalékkal kevesebben kerültek kórházba szív- és érrendszeri betegségek miatt,
  • 51 százalékkal kisebb eséllyel haltak meg rák következtében,
  • és ami a legfontosabb: 47 százalékkal volt alacsonyabb a bármilyen okból bekövetkezett halálozás kockázata, beleértve a közúti baleseteket is.

Meg kell említeni, hogy az eredményhez az is hozzájárul, hogy jellemzően a jobb erőnlétben lévő, egészségesebb emberek választják a biciklizést az autó helyett, de a hatás fordítva is érvényesül.

A Global Cycling Network arra a következtetésre jut, hogy még ha kicsivel nagyobbak is egy baleset esélyei biciklizés közben, a várható pozitív egészségügyi hatásai miatt sokkal jobban járunk, ha a kerékpárt választjuk - körültekintő közlekedés mellett.

Címlapról ajánljuk

Donald Trump megszólalt Peking vámjainak emelése után: Kína meg akar állapodni

A vámháborúban eddig jellemzően ostorozta az országot annak lépései miatt. Most, miután a világ országai számára a vámok felfüggesztését, Kína számára annak emelését jelentette be, arról beszélt, hogy büszke nemzetről van szó.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.10. csütörtök, 18:00
Nyeste Orsolya az Erste vezető elemzője
Madár István a Portfolio vezető elemzője
Itt a nagy bejelentés: mindent borított Trump a vámokkal

Itt a nagy bejelentés: mindent borított Trump a vámokkal

Donald Trump amerikai elnök múlt héten bejelentett megemelt vámjai ma léptek életbe, mostantól az EU 20%-os plusz vámteherrel exportálhat az Egyesült Államokba. Kínával már extrám magasságokba emelkedtek a vámterhek az adok-kapok következtében. A helyzet aztán április 9-én este egy csapásra megváltozott, amikor Trump beelentette, hogy a vámok többségét 90 napra felfüggeszti, míg Kínára tovább emelte a díjakat, immár 125 százalékosra. A vámháború fejleményei percről percre.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×