„Tibeti meleg bálnák” helyett, íme, itt a középkorú, (alsó) középosztálybeli fehér férfiak általános krízise – a Kamaszok című sorozatról

2025. április 05. 13:33

Egyszerre méltatják filmes minőségéért és a dráma erősségéért a Netflix új brit sorozatát – és nem ok nélkül.

2025. április 05. 13:33
null
Rajcsányi Gellért

A Kamaszok (Adolescence) című sorozat okozza most a legnagyobb felhajtást a tévés-streaminges világban, határainkon innen és túl. Ezúttal nem fantáziavilágok hőseiről vagy a ma népszerű horrorról és még csak nem is woke ideológiai leckékről van szó. A Kamaszok egy kifejezetten realista filmsorozat nyugati világunk egyik legfontosabb társadalmi problémájáról: a gyerekek útvesztéséről a hagyományos fogódzók és társadalmi, családi kötelékek elveszítése utáni korban.

Ami tömegesen vezet lelki összeomlásukhoz, extrém esetekben pedig tragédiához.

A brit sorozat rögtön az utóbbival és a legdurvábbal nyit: a rendőrség rátöri a kisvárosi ház ajtaját a hajnalban ébredező családra, és elviszi a kiskamasz fiút az elképedt, összeomlott szülők szeme láttára. A gyanú emberölés, egy kiskamasz lány meggyilkolása. A négy, egyenként mintegy egyórás epizódból álló minisorozat ezt a drámát bontja ki realisztikusan, nagyszerű színészi teljesítményekkel és különleges filmes megoldásokkal. Ami benne a különleges:

minden epizód egyetlen vágásból, egyetlen folytatólagos jelenetsorból áll

a rendőrségi kihallgatástól kezdve a drámai pszichológusi beszélgetésen és egy a működésképtelenség határán álló iskola viszonyainak bemutatásán át az őrizetbe vett fiú szégyenbe került családjának szembesüléseiig.

Amellett, hogy ismerjük el a főszereplő kamasz fiút alakító, élete első filmes szerepét drámai mélységben megélő és átadó Owen Cooper tehetségét, beszéljünk a sorozat kitalálójáról és az apát alakító Stephen Grahamről is. Az eddig főleg színes mellékszerepekből (Blöff, Ez itt Anglia, New York bandái) ismert, mokány színész eddig is kiválóan hozta a szorult helyzetbe kerülő angol kisember karakterét, de a sorozat megalkotójaként és vezető színészeként szintet lépett.

Graham a gyilkossággal gyanúsított kiskamasz apjaként gyakorlatilag minden mai, ellentétes követelmények között gyötrődő, saját és családja életét egyenesben tartani akaró, mégis szétfeszítő helyzetekbe kerülő apát képvisel a filmvásznon. Kirajzolódó karakterével így vagy úgy sokan azonosulhatnak.

Ő még veréseket kapott az apjától, de megfogadta, hogy ő aztán nem fogja bántani a gyerekét.

Így is ember lett Grahamből, keményen dolgozó munkás kisember – duguláselhárító – saját kis családdal; ellenben a nevelési elveivel és próbálkozásaival egy elszakadt virtuális világban élő, kezelhetetlen, gyilkossággal vádolt kamasz fiúig jutott.

A Kamaszok ezzel egy aktuális és általános társadalmi problémára világít rá, ami különösen a tőlünk nyugatabbi országokban a woke korszakban szőnyeg alá söpört, kényelmetlen kérdés: a fehér férfiak és hagyományos világképük válsága.

A sikersorozat ezért a nyugati szellemi és popkulturális légkörben bátornak, sőt forradalminak is mondható a témaválasztásával.

Hiszen nem a progresszív skálázás szerinti leghátrányosabb csoportokkal, mondjuk tibeti meleg bálnákkal (copyright: Ablonczy Bálint) vagy épp transznemű színes bőrű illegális bevándorlókkal foglalkozik, hanem a középkorú, (alsó) középosztálybeli fehér férfiak általános krízisével.

A sorozatot szinte változtatás nélkül le lehetett volna forgatni az Egyesült Államokban, Svédországban, Belgiumban vagy hazánkban is.

A mai gyermek- és kamasznemzedékek túl korai leválása nemhogy a szülőkről, hanem a valóságról,

a virtuális világba menekülésük, a kívülállók által nem látható és nem érthető alternatív közösségekbe való betagozódásuk, a netes és fizikai zaklatások, a lopakodó ideológia, a felnőttek nélküli kontrollálatlan gyerekvilág A Legyek Ura-szerű disztópiája mindenhol jelen van, mindenhol rombol és szétszakít. Családokat, közösségeket, szépreményű fiatal életeket egyaránt.

Ezért érezhető két nagy, kijózanító pofonnak a Kamaszok, utolsó, megható jelenetével együtt.

Lehettünk volna jobbak. Lehetnénk még jobbak.

Nyitókép: Netflix

***

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
5m007h 0p3ra70r
2025. április 09. 21:10
>>vizesnyolcas 2025. április 06. 17:36 Nekem a történet egyáltalán kerek. A körülmények, a láthatóan szerető család semmivel sem indokolják, hogy a gyerek végül hidegvérű gyilkossá váljon.<< Pontosan erről szól a sztori. Arról, hogy a család helyébe lép egy másik közösség, ami sokkal erősebb hatást képes gyakorolni a gyermekre, aki elveszíti a gyermek identitását és nem tudja micsoda, de azt hiszi felnőtt. 1 év telik el a történetben, míg a gyermek szeparációban megérti, hogy ő egy gyermek és amit elkövetett az milyen súlyú. Egy teljes évet kell kiemeljék abból a virtuális fejlődés és személyiségtorzításból, ami a gyilkosságig vezette. És a leginkább félelmetes, hogy bár a történet fiktív, a valóságban ugyanígy, több kamaszok által elkövetett bűncselekményben szerepet játszik a virtuális környezet okozta pszichés defektus, az elszakadás a valóságtól és az eltorzult identitás. Nagyon figyeljetek a gyerekeitekre!
vizesnyolcas
2025. április 06. 17:36
Nekem a történet egyáltalán kerek. A körülmények, a láthatóan szerető család semmivel sem indokolják, hogy a gyerek végül hidegvérű gyilkossá váljon.
Monte Carlo
2025. április 06. 14:46
Vege a briteknek.
Hotten Totta
2025. április 06. 09:50
A film alapötlete bevallása szerint egy valódi hír miatt fogalmazódott meg benne: egy kamaszfiú meggyilkolt egy kamaszlányt, majd még egyet és még egyet. Ez indította a forgatókönyv megírására. Igaz, hogy a valódi történetben a fiú egy színesbőrű volt, de természetesen azonnal átfordította egy fehér fiúra.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!