21 °C Budapest
retail day portfolio penzcentrum

Komoly átalakulás jön a magyar plázákban: erre készüljenek a vásárlók

2025. április 2. 16:44

Az e-kereskedelem látványos előretörése ellenére a hagyományos üzletek kora egyáltalán nem járt le, a magyar fogyasztók visszafogott költései azonban megnehezítik a szereplők helyzetét. A Portfolio RETAIL DAY 2025 konferencia résztvevői a kőboltokat és plázákat érintő piaci aktualitásokat vették górcső alá.

A Portfolio RETAIL DAY 2025 konferencia egyik délelőtti szekciójában a fizikai üzletek világának aktuális trendjei kerültek fókuszba. A hazai helyzetről Borbély Gábor, a CBRE kutatási igazgatója elmondta: a magyar lakosság jelenleg a lehetőségei alatt fogyaszt, miközben a megtakarítási ráta évről évre emelkedik. Ezzel a vásárlói magatartással leginkább a német, osztrák, svájci és cseh fogyasztói minták mutatnak párhuzamot.

Ez a visszafogottság már olyan mértékű, hogy például Lengyelországhoz vagy Romániához viszonyítva mintegy 15%-os különbség alakult ki a kiskereskedelmi forgalomban. Cseresnyési Ádám, az ECE Projektmanagement Budapest bérbeadási igazgatója úgy véli, hogy a magyar vásárló inkább bizonytalan, mint óvatos – bár az eredmény végül ugyanaz.

Ha tovább nő az általános bizonytalanság, nehéz év lesz 2025

– fogalmazott. Emellett hiányolta az új márkák megjelenését is, ami miatt a bérlői mix 90%-ban mindenhol hasonló képet mutat. Fontosnak tartja, hogy vidéken meg kell őrizni mindazt, ami lokális, és eltér a megszokottól. "Ezeket a kereskedőket mindenki ismeri helyben, ők a lojalitásból élnek, de edukálni kell őket a fejlesztés fontosságáról, különben le fognak morzsolódni" – tette hozzá.

Csordás Stefánia, a Westend B2C üzletágának vezetője szerint a fiatalabb generációk – az Y, Z és alfa korosztály – egyre inkább az online tér felé mozdulnak el.

Ők kevésbé várják el magát a vásárlást – számukra az élmény és a közösség a meghatározó. Ezt kell tudnunk kiszolgálni

– fogalmazott. Úgy véli, az élményközpontúságot fizikailag is be kell vinni az üzletközpontokba – ennek egyik példája a Pixim egy multimédiás látványdoboz, ahol a látogatók immerzív előadásokban vehetnek részt. Hangsúlyozta: az adatalapú metrikák kulcsfontosságúak a vásárlók viselkedésének és igényeinek mélyebb megértéséhez.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Deutsch Krisztina MRICS, az Etele Plaza bérbeadási és marketing igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy általános trend szerint kevesebbszer és kevesebben járnak vásárolni, viszont többet költenek, így a plázáknak képesnek kell lenniük valamennyi fizetőképes vásárlói csoport kiszolgálására. A bérlők területigénye ugyanakkor folyamatosan változik, ezért a fejlesztői oldal rugalmassága döntő a projektek sikeressége szempontjából.

Simon Tamás, az Indotek Group értékesítési igazgatója szerint a 2008-as válságot követően az akciós időszakok jelentősen kitolódtak, és mára általánossá vált, hogy a fogyasztók alig 20-30%-ban vásárolnak teljes áron – ez viszont rontja a kereskedők profitabilitását.

"A kényelem és az árhatékonyság a két fő vásárlói motivációs tényező" – emelte ki, hozzátéve: "A portfóliónk nagy része első generációs bevásárlóközpont, amelyeket folyamatosan modernizálunk, mert az általános elvárások jelentősen megemelkedtek."

(Címlapkép: Stiller Ákos)

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 23. szerda
Béla
17. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33