Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2025. április 2. 14:26 Vállalat

Újra azzal úszta meg a sokmilliárdos büntetést a Mercedes, hogy feldobta kartelltársait

458 millió euró (közel 184 milliárd forint) bírságot szabott ki az Európai Bizottság 15 autógyártóra, amiért kartelleztek a ronccsá váló kocsikkal összefüggő kérdésekben.

Előzmények: a szinte a teljes európai autóiparra kiterjedő kartell keretében a vállalatok az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) koordinálásával 2002 májusától 2017 szeptemberéig egyeztették stratégiájukat ebben a témakörben.

  • Ennek keretében a cégek nem reklámozták, hogy autóik milyen arányban készülnek újrahasznosított anyagokból, illetve az életciklusuk végén mekkora részüket lehet bontás után újra felhasználni. Ezzel azt akarták elkerülni, hogy ez szemponttá váljon a vásárlói döntések során, ami végső soron zöldítési nyomást helyezne rájuk.
  • Másrészt a vállalatok megállapodtak abban, hogy (noha elvileg kötelezhetők rá) nem fizetnek az autóbontóknak, mert úgy ítélték meg, hogy ez enélkül is jövedelmező tevékenység.

Számokban: a legnagyobb bírságot (127,7 millió euró) a Volkswagen-csoport kapta, amelyet a Renault-Nissan (81,5 millió), az – egyebek mellett a Citroënt, Fiatot, Peugeot-t tömörítő – Stellantis-csoport (74,9 millió), a Ford (41,5 millió) és a BMW (24,6 millió) követ.

  • A Mercedes 35 millió euró bírságot úszott meg azzal, hogy jelentette a kartell létezését az európai versenyhatóságnak.

Felülnézet: nem ez az első hasonló ügy, ahol a leleplezéssel kerülte el a büntetést a Mercedes, avagy korábbi csoportnevén a Daimler.

  • Az Európai Bizottság 2021-ben állapította meg: a német autógyártók (BMW, Daimler, Volkswagen-csoport) összejátszottak annak érdekében, hogy csak a törvényileg feltétlenül szükséges szintig menjenek el a dízelautóik nitrogénoxid-kibocsátását csökkentő fejlesztéseikkel.
  • Akkor a Volkswagen-csoport 502,4 millió, a BMW 372,8 millió eurós bírságot kapott, míg a Daimler 727 millió fizetését kerülte el a kartell létezésének bejelentésével. (Mai áron, az inflációt is figyelembe véve ezek az összegek 17 százalékkal lennének nagyobbak.)

Tágabb kontextus: ezek az összeg eltörpülnek az európai teherautó-gyártók 14 évig tartó kartellezése miatt kiszabott 3,8 milliárd eurós bírságához képest. Akkor a Volkswagen-csoportba tartozó MAN döntött úgy, hogy feltárja a kartell létezését, amellyel 1,2 milliárd euró befizetését kerülte el.

  • Ez lett volna a legnagyobb büntetés, a Daimlernek egymilliárd eurót kellett fizetnie, a bűnösségét el nem ismerő Scaniának 880 milliót, a DAF-nak 752,7-et, a Volvo-Renault-nak 670,5-et, míg az Ivecónak 494,6 milliót. (Mai értéken ezek a 2016-os összegek negyedével lennének magasabbak az infláció alapján.)
  • A gyártók egyrészt összehangolták árképzésüket, másrészt megegyeztek abban, hogy a környezetvédelmi fejlesztések költségét áthárítják a vevőikre, kiiktatva a verseny szempontjából fontos piaci bizonytalanságot.

Alulnézet: miután a kartell miatt drágábban jutott kamionokhoz, a közúti fuvarozó Waberer’s Nyrt. kártérítési pereket indított a gyártókkal szemben. Eredetileg 36,4 millió euró kártérítést és 11,3 millió euró kamatot követelt.

  • Az eljárások közül három zárult le peren kívüli megegyezéssel, és bár a részleteket nem hozták nyilvánosságra, az tudható, hogy már csak 6,9 millió eurót követel a magyar cég a le nem zárt eljárás(ok)ban.

Mit mondanak ők? „Nem tűrünk meg semmilyen kartellezést, így olyat sem, amely csökkenti a környezetbarát termékek iránti igényt. Az autóiparhoz hasonló ágazatokban az újrahasznosítás kulcsfontosságú ahhoz, hogy elérjük a körkörös gazdasági céljainkat” – mondta a friss ítélet kapcsán Teresa Ribera, az Európai Bizottság alelnöke.

Igen, de: a bírságról szóló közlemény érdekes módon megemlíti azt is, hogy az Európai Bizottság rugalmasabbá tette az új személy- és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó előírásokat.

  • Ennek valószínűleg az az üzenete, hogy a bírság nincs ellentmondásban azzal, hogy a tavaly megalakult Európai Bizottság jobban figyelembe veszi az európai ipar tűrőképességét, átmenetileg kisebb hangsúlyt kapnak a klímavédelmi célok.
  • A határértékek eredeti életbe lépése esetén az autógyártók szerint akár 15 milliárd euró büntetést kellett volna fizetniük, bár ezt környezetvédő civilszervezetek kétségbe vonták.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA 2025-ös kibocsátási célokat is fellazítaná az EU az autóipari lobbi kérésének megfelelőenLekerült a teher az európai autógyártók válláról, hogy az olcsó elektromos modelljeiket még idén piacra dobják. Azok a gyártók nem örülnek, amik a szabályozást figyelembe véve fejlesztettek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy néz ki, hogy mégsem tiltja be teljesen a belsőégésű motorokat 2035-től az EUAz Európai Bizottság elnöke engedhet az európai autógyártók lobbijának, és visszavehet az EU zöldpolitikai terveiből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autógyártók nyomasztása segíthet idén a magyar gazdaságonSokkal több elektromos autót kell eladniuk idén a gyártóknak, és ha sikerrel járnak, az a magyar gazdaságot is segíti. Egyelőre azonban sok a bizonytalanság.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar bírság európai bizottság járműipar kartell man mercedes teherautók Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 20. 15:55 Vállalat

Venni mindenhol lehet angolul, de eladással próbálkozni csak helyi nyelven érdemes

A nyelvtudás és a szimpátia a két legfontosabb tényező, amikor egy kis- vagy középvállalkozás exportra kezd termelni.

Vámosi Ágoston
2025. április 19. 11:55 Vállalat

Még ott is papíroznak, ahol ma már az Excel is kevés

Attól még emberközpotúak maradhatnak a kisvállalatok, hogy adat-alapon vezetik a céget.

Jandó Zoltán
2025. április 16. 14:17 Közélet, Vállalat

Az UEFA-n kívül senki nem hiszi el Mészáros Lőrincnek, hogy eladta a focicsapatát

Ha az Európai Labdarúgó-szövetség komolyan venné a saját szabályait, akkor nem csak az Eszék, de a Felcsút is bajba kerülhetne. De úgy tűnik, nem veszi.

Fontos

Holtzer Péter
2025. április 19. 06:50 Podcast

Egyszerre aggasztó és biztató a klímahelyzet – mi az oktatás szerepe?

Ha majd a fenntarthatóság tantárgyból tett érettségi is beszámítható lesz a felsőoktatási felvételibe, szélesebb körben fogják oktatni.

Vámosi Ágoston
2025. április 18. 06:50 Adat

Az árrésstoppos magyar élelmiszer olcsóbb lett, mint Szerbiában, mégis megérheti kiutazni

Alapvető élelmiszerekért ma már nem éri meg kimenni, a zöldség-gyümölcs, cigaretta, olajos mag és divat-ékszer vonalon azonban maradtak jó lehetőségek.

Virovácz Péter Havasi Kinga
2025. április 17. 05:50 Világ

Hol van az a pont, amely felett a vámháborúnak már nincs értelme?

Amerika a potenciális recesszió mellé bizalmi és tőkepiaci válságot rakott a saját nyakába, ezzel a feltörekvő piacok közé árazta be magát.

A külkereskedelem olyan, mint a labdarúgás: mindenki ért hozzá, de a versenyképes termék nem elég, azt jól el kell tudni adni – mondta az OTP Business Bistro eseményén a Rév Group Holding Zrt. alapítója, Rév András. A külföldi terjeszkedés legnagyobb pénzügyi buktatóiról beszélt az „Exportálni mindenáron?" című panelbeszélgetésen az EPS-Global Zrt. igazgatójával, Déri Ivánnal, és a HEPA Exportfejlesztési Ügynökség vezérigazgató-helyettesével, Artner Gáborral. Az esemény médiatámogatója a G7 volt.

Tovább olvasom

A kis- és középvállalkozásoknál könnyen összemosódhat a vezető, a tulajdonos és a HR-es szerepe. Ugyan a HR-es gondolkodásmód szuperképesség lehet cégvezetőként, de kevesen rendelkeznek vele, mondta Szabó Szilvia, a METU HR-kutatócsoportjának vezetője az OTP Business Bistro eseményén, amelynek médiapartnere a G7 volt. Szerinte az adatvezérelt HR-megoldások ebben segíthetik a kisebb vállalatok vezetőit.

Tovább olvasom

Nagyobb mértékben emelkedett egy év alatt az átlagkereset, mint a medián kereset, akár bruttó, akár nettó értékben nézzük – többek között ez is látszik a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adataiból.

Tovább olvasom

A jövő évi költségvetés részleteiről tárgyalt a kormány, a 2026-os tervezetet jövő héten küldik el a Költségvetési Tanácsnak, és május 6-án terjesztik az országgyűlés elé – a kormányinfón Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a sarokszámokat ismertette.

Tovább olvasom

Minden ötödik norvég munkavállaló töltött valamennyi időt fizetett betegszabadságon 2024 utolsó negyedévében. Ez ráadásul nem kirívó adat a gazdag észak-európai országban, az elmúlt években jelentősen megnőtt a betegszabadságon töltött napok száma, ami még ott is nagy pénzügyi terhet ró a költségvetésre.

Tovább olvasom

Nem következett be pozitív gazdasági fordulat Magyarországon 2025 elején, ráadásul a jelenleg aktuális amerikai vámok a vártnál jelentősen negatívabb hatást gyakorolnak a növekedésre.

Tovább olvasom

Minél nagyobb egy vállalkozás, annál digitalizáltabb, és bár a nagyobbak optimistábban tekintenek a jövőbe, a mikrocégek számára is nyitva áll az út a növekedés irányába – derült ki a Mastercard frissen publikált, több mint 1200 magyar kkv válaszait tartalmazó, reprezentatív kutatásából. Szoros tehát az összefüggés a digitalizáció által elősegített hatékonyságjavulás és a cégek mérete között, de a katás egyéni vállalkozók és a mikrocégek is könnyen előre léphetnek egy-két jól kiválasztott fejlesztéssel.

Tovább olvasom

Nyílt levélben fordultak Mészáros Lőrinchez az eszéki labdarúgócsapat szurkolói, azt követelve, hogy távolítsa el a klub jelenlegi vezetését.

Tovább olvasom

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2025. április 16. 05:45 Közélet

Tele vannak a raktárak eladatlan hússal és tejjel, és ez nagyon sokba fog kerülni

Óriási költségekkel jár, hogy a száj- és körömfájás miatt beragadt az export, és nagy a bizonytalanság abban, hogy milyen kárenyhítést kapnak a piaci szereplők.

Tovább olvasom

(Magyar Zsuzsanna a HOLD Alapkezelő részvényelemzője.)

A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei szezonban olyan magas költségek voltak, amelyek arra kényszeríthetik az utazókat, hogy jövőre újragondolják, mennyit is ér a síelés által nyújtott eufória.

Tovább olvasom