Használt autót vásárolni komoly kihívás, hibák erdeiben bolyongva kell kifogni a legjobbat, és néha az intő jelek mögött a pokoli hibákon túl ártatlan apróságok is állhatnak. Ilyen jelenség az olajbetöltőn és a sapkán felfedezhető sárgás, fehéres habos kicsapódás.

Ez már biztos jele a hengerfejes, haldokló motornak? Közel sincs így!

Egy belső égésű motor folyadékai, a hűtővíz és a kenőolaj külön utakon járnak a blokkban, és ez így egészséges. Keveredésük komoly fejfájást okozhat, mert ez a jelenség hengerfejtömítés, vagy maga a hengerfej meghibásodását, repedését jelezheti. Ennek egyik jele az olajbetöltő nyílás körül, a sapkán lerakódó kapucsínószínű folyadék, amit sokan majonézként is emlegetnek.

Mitől és mikor lesz lekvár a motorolajból? 1

Extrém esetben ilyen is lehet a végeredmény

Ezt látva még nem kell pánikolni, a motornak más tünetet is kell produkálnia, hogy erős legyen a hengerfejesség gyanúja. Az olajbetöltő nyílásnál ugyanis akkor is kicsapódhat a motorban keletkező olajpára, ha az autót rövid utakon használják, és nem tud rendesen átmelegedni. Ilyenkor a hőkülönbség miatt a leghidegebb felületen jelenik meg a pára, ami általában a betöltőnyílás környéke.

Igaz, ez sem egy egészséges üzemmód, a rövid, rendszeres városi utakból is eredhetnek komolyabb problémák. 

Milyen intő jelek utalhatnak még a hengerfej meghibásodására?

A hengerfejesség biztos gyanújához több kell. Erős figyelmeztetés a bemelegedés után is vastag, fehér kipufogófüst, a nehezen induló motor, a hűtőrendszer kiegyenlítőtartályában járó motornál megjelenő buborékok, a vízszint hirtelen csökkenése, a víz zavarossá válása, a teljesítmény csökkenése.

Árulkodó lehet, amikor rendszeresen a túlmelegedés közelébe kerül a motor, vagy túl is melegszik. Ha nincs időnk hosszabb vizsgálatra, akkor hagyatkozhatunk a hűtőcsövekre. Ha kemények, nehezen összenyomhatók, akkor ez a hengerfejesség egyik jele lehet. Hasznos teszt lehet alapjáraton és gázadáskor figyelni a felszálló buborékokat a hűtőfolyadék kiegyenlítőtartályában! Ha a tartályban pezseg a víz, az igen rossz jel.

Mitől és mikor lesz lekvár a motorolajból? 3

A tünetek összetétele, erőssége függ attól, mi és hol repedt el, és mivel bonyolult, márkánként, típusonként eltérő konstrukciókról van szó, van, hogy még így is egész más helyen kerül víz az olajba. Ecotec motorral szerelt Opeleknél például előfordulhat, hogy a pajzstömítés (olajszivattyú-tömítés) hibája miatt ér össze a hűtőfolyadékkör és az olajtér, ekkor azonban az olajnyíláson bekukkantva a vezérműtengelyeken is vizes-olajos trutyit fedezhetünk fel. Ilyenkor ha szerencsénk van, a javítás megáll a pajzstömítés cseréjéből, az olajcseréből, és még ami ehhez kell.

Szörényi András kollégánkra pedig egy komolyabb motormosással hozták rá a frászt. A 209-es Mercedes-Benz CLK-ja miatt csörgött a telefon, az esetről így írt 2024-ben: „Tudtam-e, hogy a motorolajba víz jut? Nem tudtam, de ez nagyon nagy baj. Az olajkör és a vízkör összeérhet például hengerfejtömítési vagy hengerfejrepedési hiba miatt, jobb esetben a két folyadék találkozhat egy hőcserélő hibája miatt is.

Nagy volt az ijedelmem, aztán kiderült, hogy a szervizbeli motormosáskor jutott be a víz a motorolajba, mert egy korábbi trafócserekor a gyújtótekercsek csavarjait valaki nem húzta meg rendesen. A gyertyák mellett folyt be a motorba a víz és hígította, habosította fel a kenőanyagot.

A vizes olajjal az autó gyakorlatilag nem ment, ellenszerként a motor összesen négy mosóolajos olajcserén esett át, úgy, hogy a 2023 nyár végén cserélt előző 5W30-as töltetben 1300 kilométer sem volt. De legalább megszűnt a gyújtótrafók csavarjainak meghúzásával.