Az alapélelmiszereken belül például a tojás ára közel 30 százalékkal, a búzafinomliszté 20 százalék feletti mértékben csökkent.

Akár hűtésről, akár fűtésről legyen szó, ezek a készülékek nagyon hasznosak lehetnek otthonunkban. A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 28, hazánkban is megvásárolható hűtő-fűtő, inverteres, oldalfali split klímaberendezést tesztelt. Az eredmények segíthetnek tudatos döntést hozni vásárlás előtt, mert így nem csak márkanevek és árak, hanem valós teljesítmények alapján választhatjuk ki a számunkra legmegfelelőbb darabot.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete ezúttal 11 márka – Bosch, Daikin, Fujitsu, Haier, Hitachi, Midea, Mitsubishi Electric, Panasonic, Samsung, Toshiba, Whirlpool – 28 termékét vizsgálta nemzetközi együttműködésben.
A tesztelt termékek között találhatunk 16 db 2,5 kW és 12 db 3,5 kW teljesítményű gépet is. Minden terméket azonos tesztelési körülmények között vizsgáltak. A mérések az EN 14511 és EN 14825 szabványokon alapultak. Nem minden esetben a nagyobb teljesítményű klímák teljesítettek jobban.
A következő fő szempontok szerint értékelték a klímákat:
- Hatékonyság: Ezen belül értékelték a hűtés és a fűtés hatékonyságát, a párátlanítás eredményességét, a készenléti energiafogyasztást.
- Komfortérzet kialakításának sikeressége: Például, hogy a készülék mennyi idő alatt hoz létre komfortos hőmérsékletet a helyiségben, vagy hogy az elérhető funkciók és üzemmódok mennyire változatosak.
- Használhatóság: Könnyen kezelhető-e a távirányító? Mennyire körülményes a beltéri egység beállítása? Időzítő, hőmérséklet kijelzés, karbantartási szempontok.
- Zajszint: A beltéri és a kültéri egységet is pontozták külön-külön fűtési és hűtési üzemmódban is.
A teszt tapasztalatai szerint előfordult, hogy egy készülék kiválóan teljesített, ha hűtésről volt szó, de gyengébben, ha fűtésről. Vagy éppen fordítva.
A tanulság, hogy jó, ha átgondoljuk, mire szeretnék elsősorban használni majd a készüléket. Csak hűtésre, csak fűtésre vagy esetleg mindkettőre? A Mitsubishi Electric MSZ-HR25VF / MUZ-HR25VF (2,5 kW) például a legjobbak között végzett, ha fűteni kellett. Hűtési teljesítménye viszont csak a középmezőnyre volt elegendő. A tesztelési szempontok szerint 35°C-os hőségben teljesített a leggyengébben, vagyis akkor, amikor a legnagyobb szükségünk volna rá.
A külső hőmérséklettől függően jelentős különbséget mutatott az egyes termékek hűtési, illetve fűtési hatásfoka. Ez eddig logikus. Viszont nem minden esetben az történt, amire számítanánk, hogy a hőmérséklet változásával egyenes arányosan változott a légkondik teljesítménye.
A hűtési hatékonyságot 40°C, 35°C, 30°C, 25°C és 20°C-os külső hőmérsékletet szimulálva is tesztelték, míg a fűtést -7°C, 2°C, 7°C, 12°C-on is.
A Midea CB1-12HRFN8-I / CB1-12HFNX-O (3,5 kW) klímája pl. csupán a 20°C-os külső hőmérséklet mellett tudott kiemelkedő hűtési eredményt produkálni a többi tesztelt termékhez képest, más hőfokokon közepes eredményt ért el. Fűtési teljesítménye viszont -7°C-on lett a legjobb, vagyis igazán nagy fagyok esetén számíthatunk rá. Nagy melegekben kevésbé.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Amit tapasztaltak még, hogy jelentősen eltérhet, hogy mennyi idő alatt képesek az egyes klímák az általunk beállított hőfokot létrehozni az adott helyiségben.
35°C-ról 25°C-ra való hűtés esetében például a leggyorsabb eredményt egy Samsung termék érte el a maga 23 percével, normál üzemmódban. Szemben a leglassabb 56 perces idővel. 15°C-ról 25°C-ra pedig egy Fujitsu klíma fűtötte fel a leggyorsabban a teret, 17 perc alatt. A leghosszabb mért idő ebben a kategóriában 33 perc volt.
A beltéri egységek esetében fokozattól és üzemmódtól függően 30 dB és 55 dB közötti értékeket mértek. A kültéri egységek esetében ez az érték 54 dB és 66 dB között mozgott.
A tesztelt termékek átlagára a tesztelés idején 166 000 – 781 000 Ft között mozgott. Jó hír, hogy 21 termék végzett „jó” eredménnyel, vagyis összesítésben 60-76%-os értékelést kaptak. Az első 10-ben végzett termékek közül a legolcsóbb átlagára 446 000 Ft volt a teszt publikálásakor.
Vagyis nem kell feltétlenül a legdrágább terméket választanunk ahhoz, hogy egy jól teljesítő légkondit vegyünk. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a legdrágább tesztelt klíma nem is került be az első 10 közé összesítésben.
Azonban mielőtt klímát szereltetünk fel, érdemes átgondolnunk, hogy otthonunk megfelelő energiagazdálkodásának biztosítása érdekében megtettük-e az egyéb szükséges lépéseket, mint például a homlokzat- vagy tetőszigetelés, ami télen és nyáron is jól jön; az árnyékoló, redőny vagy roló felszerelése az ablakokra, erkélyre; illetve az átgondolt szellőztetési rend kialakítása. Ezek azért fontosak, mert egyébként a hűtő-fűtő légkondicionáló berendezésünk csak egy energiapazarló készülék lesz, alacsony hatékonysággal. Ha ezeket megelőztük, jöhet a klíma. A számunkra legmegfelelőbb típus kiválasztásában pedig segít a gyártóktól független termékteszt.

Akár több tízezer forintot is költenek a szülők Húsvétkor: a kreatív játékok, LEGO készletek az élen
A húsvét az év első nagy családi ünnepe, amely a hagyományok és az ajándékozás időszaka a kisgyermekes háztartásokban.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


