Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben
Társadalmi vitára bocsátotta kedden az Építési és Közlekedési Minisztérium azt a rendelettervezetet, amely szerint májustól fizetősök lesznek az idén elkészülő gyorsforgalmi utak. Az április 8-ig véleményezhető dokumentum azokat az utakat sorolja fel, amelyeknek használatáért a rendelet megjelenése utáni 31. naptól fizetni kell.
A tervezet indoklása szerint, a „2024. évi fejlesztéseknek köszönhetően 2025-ben közel 81 kilométer közút díjfizetési rendszerbe vonása vált aktuálissá”. A mellékletben a minisztérium 2633 pontban sorolja fel azokat a gyorsforgalmi és főutakat, amelyekért a teherforgalomnak a megtett úttal arányosan útdíjat kell fizetnie, 46 pontban pedig azokat az autóutakat és autópályákat, amelyek a jogszabály hatályba lépése után matricakötelesek lesznek.
A tervezet szerint fizetőssé válik Kecskemét és Békéscsaba között az M44-es út, valamint az M85-ös út országhatárig vezető szakasza. A teherforgalom felé fizetőssé válik az 5-ös, 53-as, 54-es, és 103-as főutak egyes, korábban ingyenesen használható szakaszai.
A fizetős úthálózat kibővítéséből a kormány saját becslése szerint 1,95 milliárd forintos pluszbevételre tehet szert az évben.
