Pár hónapja még a repülés új aranykorát emlegették az amerikai légivállalatok, mert nagy volt a kereslet a jegyekre. Így több éven át tartó bővülésre számítottak.
Donald Trump elnök vámpolitikája és a kormányzati kiadások megfékezésére indított lépései azonban véget vetettek az optimizmusnak – írja a Reuters hírügynökség.
A légitársaságok szembesültek a ténnyel, hogy a kiszámíthatatlan gazdasági környezettől tartó turisták és a vállalatok is kivárnak és nem akarják utazásra költeni a pénzt. Továbbá: a vámok gyengíthetik a dollárt, ami megdrágíthatja az európai vakációt az amerikaiak számára.
Ennek nyomán lefelé kellett módosítani az első negyedéves profit előrejelzéseket, amit a részvények árfolyama is megérzett.
A Standard & Poor’s 500-as index külön légiközlekedési indexe az idén már 15 százalékot esett. A cégeknél pedig az amerikai Delta és a United Airlines papírjai 20-20 százalékkal olcsóbbak, mint tavaly.
„Először étel és tető kell az ember feje fölé. Ha nincs munkád, nem veszel repülőjegyet” – egyszerűsítette le a képletet David Neelman, a Breeze Airways diszkont-légitársaság elnöke.
A nagyobb amerikai társaságok most úgy reagáltak a kereslet visszaesésére, hogy járatritkításba kezdtek. Mindezt azért, hogy ne legyen szükség a jegyárak és így a haszonkulcs mérséklésére. A Frontier, a Delta, a United és az American, valamint a JetBlue és az Allegiant áprilisi-júniusi naptárában már kevesebb járat szerepel.
Ami egyelőre segít számukra elkerülni a pánikot az az, hogy nem estek vissza a foglalások a transzkontinentális és prémium kategóriás jegyekre. A United esetében például 8 százalékkal nőttek is a külföldi desztinációkra történő eladások.
A Reuters szerint azonban márciusban négy éve nem látott mélypontra esett az amerikai fogyasztói bizalmi index. A Conference Board nevű New York-i kutatóintézet és vállalati érdekvédelmi szervezet tagjainak várakozása pedig az, hogy 12 éve nem látott szintre esnek a munkaügyi, bevételi és üzleti mutatók.
A Trump-kormányzat azonban az értékelést politikai fogásnak minősítheti, mivel a szervezet ismert arról, hogy a tagságát adó több, mint 2000 cégnél támogatja a kritikus rassz teóriára épülő diverzitási, környezetvédelmi és egyéb aktivista kezdeményezéseket és a választásokon történő postai szavazást, azaz a kormányzat ideológiai ellenfele.
Függetlenül ettől az amerikai légiágazat adatai nem túl bíztatók: februárban az egy évvel korábbihoz képest 8 százalékkal estek vissza az utazási ügynökségek jegyeladásai a január, 39 százalékos ugráshoz képest. A januári 5 százalékos bővülés után márciusban már csak 0,7 százalékos volt az utasforgalom növekedése, az Amerikai Közlekedésbiztonsági Hatóság szerint. Egy vállalati ügyfeleket kiszolgáló utazási iroda, az Altour pedig azt jelentette, hogy 10 százalékkal estek vissza a kormányzati alvállalkozók, pénzügyi, technológiai és ipari cégek jegyvásárlásai.