Akik látták a Mátrix trilógiát, azok jól emlékezhetnek a nyitó jelenetre, amikor a főszereplő Neo egy hatalmas irodában próbál elbújni az üldözői elől. Az a munkahely meglehetősen embertelen kis sablon munkaállomásokból épült fel. Mint egy kaptár, kapcsolódtak egymáshoz a panelelemekkel elválasztott íróasztalok monitorral és irodaszékkel kiegészülve.
Ma már ezeket a fülledt, egymás mellé tapasztott munkaállomásokat nem nagyon tudnánk elviselni, ahol szinte mindenki ki van rekesztve a nagy egészből, és szinte zárványban mindenféle kommunikáció nélkül zajlanak a munkanapok. Pedig éppen a korábbi cellás irodákkal voltak elégedetlenek a munkatársak, ezért alakultak ki ezek a fülkés irodai alaprajzok.
Kapcsolódó
Kultúrforradalom csapta szét az irodai alaprajzot
De menjünk vissza az 1960-as évekre, ami igazi áttörést hozott az irodaszervezésben! Az irodai munka növekvő komplexitása és technikai fejlődése indokolta a változásokat, illetve az a felismerés, hogy az alkalmazottak teljesítményét jelentős mértékben befolyásolja a munkakörnyezete. 1968-ban ráadásul világszerte kulturális forradalom zajlott.
Az az év nem csak Amerikában lendítette fel a polgárjogi mozgalmakat, hanem Európában is jelentős változásokat generált, a régi establishment megdőlt, a kulturális forradalom fenekestül felforgatta a korábbi rendszert. Az irodák világát sem hagyta érintetlenül a kulturális-politikai földrengés, a beosztott-főnök, alárendelt-fölérendelt kontextus is átértékelődött a társadalmi változások tükrében. Hiszen a cégek egyfajta miniatűr társadalmak, ahová a nagyvilág változásai villámgyorsan beszivárognak.
A Michigani székhelyű, nagy amerikai irodabútoros cég, a Herman Miller jó érzékkel dobta piacra a hatvanas években az ún. „Action Office” új irodabútor-családot. Ez forradalmasította az irodák alaprajzi elrendezését és a bútorokat is. Az új szisztéma szerint ismét a nyitott irodák újabb virágzása jött el a cellás munkaterekkel szemben.

Itt azonban a munkahelyet kisebb fülkékre osztották fel, ahol az alkalmazottak mindegyike egy boxban került elhelyezésre (angol elnevezés: cubicle). Ez szintén ismerős lehet valamennyiünk számára, hiszen az 1980-90-es évek filmjeiben jó néhány ilyen típusú iroda jelent meg, mint az események helyszíne.
A nyúlfarknyi boxok tartalmaztak egy íróasztalt és egy tároló rendszert, amelyet embermagasságú panelelemek vettek körbe. Ha az alaprajzra pillantunk, akkor egyfajta kaptárszerkezet bontakozik ki, ahol a vezetőség a hatalmas hodály, alias iroda végén külön cellás irodában, üvegkalitkában helyezkedik el. Ez a rendszer kielégítette az individualista elveket, és több magánszférát biztosított a munkatársaknak, ráadásul a cellás irodáknál jóval könnyebb és költséghatékonyabb kialakítással kalkulálhatott a vezetőség.

Az ifigettó bukása
Douglas Coupland X generáció című világhírű kultuszregénye kiválóan megfogalmazza az akkori irodaviszonyokat, ahol a multicégek munkatársai ún. borjúboxokban dolgoztak. Ezt így definiálja Coupland: „kicsi, zsúfolt munkafülke, amelyet szövettel borított szétszedhető falrészekből építenek, és alacsony beosztású munkatársak dolgoznak benne. A marhatenyésztésben használatos kis fülkék után kapta a nevét, amelyekben levágás előtt tartják a jószágot.”
Itt már persze megfogalmazódott egy erőteljes kritika is. A regényben az egyik főszereplő „ifikarámnak” vagy „ifigettónak” nevezte a szűk kis boxokat. Ezek a pejoratív kifejezések is jelezték, hogy a boxok a korszellem számára immár a régmúlt relikviái lettek. Azonban ez a fíling az X-generáció fiatalságának élménye, visszatérve a Mátrix nyitó jelenetére: Neo még egy ilyesfajta fülkében ücsörgött unottan, végül megkezdte világmegváltó tevékenységét.

Majd az 1990-es években a számítógép, az internet, a mobil eszközök gyökeresen átalakították a munkakultúrát, előtérbe került a projektalapú tevékenység és a kommunikáció. A boxokat (kombi irodát) elválasztó panelelemeket már nem a privátszféra jelképeként értelmezték, hanem egyfajta börtönfalnak tekintették, amely gátat szabott a kreatívitásnak. Az együttműködés, a brainstorming, a közös ötletelések idején ezek a panelelemek idejétmúlt díszletekké váltak.
A boxokat kitaláló, a Herman Miller vezető tervezőjeként dolgozó Robert Propst 2000-ben elismerte, hogy óriási hiba volt a fülkés rendszert elterjeszteni, mert valójában a privátszféra biztosításának álságos elve mentén lenyesték a dolgozók kreatív hajlamait, és a bezártságérzet több kárt okozott, mint amennyi hasznot hozott.
Azóta sok víz lefolyt a Dunán és más nagy folyókban is szerte a nagyvilágban, és az irodapiacot jellemző változások töretlenül zajlanak. Nem véletlenül az április 30-án Az Év Irodája konferencia és díjátadó gálán is a „Metamorfózis” kerül a középpontba, azaz a szakadatlanul zajló munkahelyi átalakulásról beszélgetnek majd a külföldi sztárelőadók és a hazai szakemberek, miközben természetesen kihirdetik a verseny győzteseit.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

OTP-sek, figyelem: rövidesen megszűnik a mobilos belépés a netbankba

Kiderült, mennyi idős kap olyan kevés nyugdíjat, amiből egy hétig is nehéz megélni

„Így szórjuk a milliókat!”: Matolcsy Ádám felesége onnan posztolgat, ahol nincs kiadatási egyezmény

Trump úgy érzi, jól van - de lesz hivatalos diagnózis is

Ukrajna feldarabolásáról beszélt Trump különmegbízottja

Ha ez megtörténik, kivonulhat a Revolut Magyarországról

Nem elég baj a száj- és körömfájás, újabb súlyos járvány fenyeget

Németország háborúra készül, egyre kelendőbbek az atombunkerek

Ítéletet mondanak este Magyarországról
