2024-ben a Magyar Reklámszövetség, illetve a társszervezeteinek az összesítése alapján 715 milliárd forintra tehető az úgynevezett kommunikációs torta, vagyis a kommunikációs területek költése. Ez 7,6 százalékkal növekedett 2023-hoz képest. „Tavaly végre reálérték-bővülés történt ezen a piacon” – mondta az InfoRádióban Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség elnöke.
A teljes kommunikációs tortán belül két nagy részt különítenek el. Az egyik a médiatorta vagy médiaköltés, másik pedig rengeteg különféle kapcsolódó szolgáltatás – reklám, médiakommunikáció és egyéb marketingszolgáltatások – összessége.
"A médiatortán belül továbbra is a digitális a legnagyobb szelet a maga 54 százalékával. A többi szereplő részesedése kis mértékben, egy-két százalékponttal csökkent az elmúlt két-három év folyamán. A legkisebb szereplők a médiatortán belül, a mozi és a rádió viszont nagyon jól tartotta magát, a legnagyobb százalékos növekedést a tavalyi évben ezek könyvelhették el" – mondta Novák Péter.

Megjegyezte, megfordult egy trend: a korábbi növekedéshez képest az elmúlt egy-két évben az állam, illetve az államhoz kötődő különféle szervezetek aránya csökkent a teljes reklámköltésen belül, bár a súlyuk továbbra is eléggé nagy.

A 2024-es évet jellemző változások közül az elnök kiemelte: akár a médiatorta szeleteit, akár a non-média területét nézzük, látszik, hogy tavaly a növekedési ütemek közelebb kerültek egymáshoz az ezt megelőző évhez képest. Egyszerre lépett az ágazat majd minden szelete, nem voltak nagyon kiugró vagy nagyon lemaradó területek. Egy kivételt említett: a sajtóhoz érkező reklámbevételek mennyisége csökkent, de az összes többi viszonylag közel volt egymáshoz, ami nagyon stabil évet jelez.
További növekedést várnak az idei évre a gazdasági adatok és a piaci szereplők véleménye alapján is. Talán nem lesz olyan mértékű a bővülés, mint tavaly, de vélhetően reálértékben 2025 is pozitív lesz – közölte Novák Péter.