6p

Szijjártó Péter januári szolnoki látogatása kampányhangulatot idézett, de nem mindenki fogadta ezt lelkesen egy svájci lap szerint. A Stadler-gyárlátogatás politikai üzenetek megfogalmazására is alkalmat adott, miközben a svájci cégvezető a politikai semlegességre hivatkozva védte a jelenlétet. 

Január közepén Szijjártó Péter Szolnokra látogatott: a külgazdasági és külügyminiszter a svájci Stadler Rail vasúti járműgyártó helyi gyárának tizenöt éves jubileumi ünnepségén vett részt. A 600 főt foglalkoztató üzem, amely nemcsak Európába, hanem az Egyesült Államokba is exportál, a térség egyik kiemelkedő gazdasági szereplője. A látogatás végén Szijjártó a hátsó kijáraton távozott, röviden köszöntötte a sajtó jelenlévő képviselőit, mosolygott a kamerákba, majd fekete BMW limuzinjával elhajtott. Magabiztos fellépése kampányhangulatot idézett a svájci Neue Zürcher Zeitung cikke szerint. 

A gyárbejáráson Szijjártót a Stadler Rail igazgatósági elnöke, Peter Spuhler kísérte végig – az a svájci üzletember, aki vezető szerepet játszott abban, hogy a cég 15 évvel ezelőtt Szolnokon is megtelepedjen. Az ünnepségen Szijjártó Péter megköszönte a Stadler elkötelezettségét, a dolgozókat pedig a cég szívének és lelkének nevezte.

A lap szerint Szijjártó a köszönetnyilvánítások mellett politikai üzeneteket is megfogalmazott. Szerinte Németország és Franciaország kormányai „megbuktak”, amit a gyárbezárások és a munkahelyek megszűnése is bizonyít. Ezzel szemben Magyarország, amely – ahogy fogalmazott – kimaradt az orosz–ukrán háborúból, komoly versenyelőnyt szerzett. Kritika Oroszországgal szemben nem hangzott el – jegyzi meg a lap, kiemelve, hogy Szijjártó a háború kitörése óta többször is járt Moszkvában, és 2021-ben megkapta az orosz „Barátság Érdemrendet” is.

A riport szerint a látogatást Szolnokon nem fogadták osztatlan lelkesedéssel. Egy Stadler-dolgozó a helyszínen azt suttogta: „Az ilyen anti-EU-politikával tönkreteszik az országot.” A jelenlévő Peter Spuhlert azonban a jelek szerint nem zavarták Szijjártó kijelentései. A beszéd közben felállt, elővette telefonját, és lefotózta a magyar minisztert, majd gyorsan visszatért a svájci vállalkozó figyelme a sportvilág híreihez. „Von Allmen megnyerte a wengeni Super-G-t, Odermatt csak hetedik lett” – jelentette be a körülötte állóknak, mielőtt a svájci nagykövettel és a vendégekkel pezsgőzött.

A látogatás után az NZZ am Sonntag kérdezte Peter Spuhlert arról, hogy nem zavarja-e, hogy a gyárlátogatást a magyar kormány propagandacélokra használta fel.

„Ez az üzlet része” – válaszolta.

„A Stadler 25 országban van jelen. Lehetetlen, hogy minden helyi politikával egyetértsünk. Cégként semlegesnek kell maradnunk, és mindenkivel ki kell jönnünk. A dolgozóinkért felelősek vagyunk, nem zárhatjuk be a gyárat minden kormányváltásnál. Amikor Szolnokon megnyitottuk a gyárat, még a szocialisták voltak hatalmon. Ezt a kritikusaink hajlamosak elfelejteni” – magyarázta. 

A Stadler jelen van Fehéroroszországban is, ahol már a háború előtt is diktatórikus vezetés működött. Miért nem kerüli el az ilyen országokat? – szólt a következő kérdés. Spuhler ezt a magyarázatot adta: „A Stadler a lakosság javára gyárt vonatokat. Ez nem helytelen. Volt idő, amikor Fehéroroszország komolyan nyitott a Nyugat felé – különösen a minszki tárgyalások idején, amikor közvetítő szerepet játszott Oroszország és a Nyugat között. Mai szemmel természetesen másként értékelnénk ezt a befektetést. Ennek ellenére a »változás a kereskedelem által« elvét ma is helyesnek tartom. A Szovjetunió felbomlása után a közép-európai országok mind az EU és a NATO tagjai lettek. A gazdaság, így a Stadler is, hozzájárult a demokratizálódáshoz. Ez Fehéroroszországban sajnos nem működött. A szankciókat természetesen maradéktalanul betartjuk, emiatt a minszki gyár dolgozói létszámát 2000-ről 200 főre kellett csökkentenünk. 600 munkatársnak sikerült új pozíciót találnunk a cégen belül – százan közülük ma az Egyesült Államokban, a Stadler salt lake city-i üzemében dolgoznak.”

Szijjártó Péter és Peter Spuhler a Stadler szolnoki üzemében, 2023 szeptemberében
Szijjártó Péter és Peter Spuhler a Stadler szolnoki üzemében, 2023 szeptemberében
Fotó: Szijjártó Péter / Facebook

A „változás kereskedelem által” elve jól hangzik – vetette fel az újságíró –, de vajon üzletelne-e most Putyinnal? Spuhler válasza határozott:

 „Nem, Putyinnal jelenleg nem fognék kezet. Az én álláspontom ebben a háborúban világos. Három éve él nálunk Thurgau kantonban egy hatfős ukrán menekültcsalád. Az apa a Stadlernél dolgozik Bussnangban, a legidősebb fiú pedig a feleségem, Daniela építőipari vállalatánál tanul. Aki látja, milyen szenvedést okozott az orosz invázió, az szerintem nem maradhat közömbös. Ebben eltér a véleményem sok párttársamétól – én másként látom, mint sokan az SVP-ben. A Stadlernek viszont politikai semlegességet kell tartania, bármilyen kormány is van hatalmon. A célunk mindenhol az, hogy a lakosság javát szolgáljuk, és biztonságos munkahelyeket hozzunk létre – így Magyarországon is.”

A Stadler megrendelésállománya 2024 végére történelmi csúcsra, 29,2 milliárd svájci frankra emelkedett. A vállalat azonban nem tudta ezt a növekedést nyereséggé alakítani: az árbevétel az előző évhez képest 10 százalékkal, 3,3 milliárd frankra csökkent, a nyereség pedig 60 százalékkal esett vissza, mindössze 55 millió frankot tett ki. A cég részvényei a 2019-es tőzsdei bevezetés óta folyamatosan veszítettek értékükből.

Egyes munkatársak szerint a Stadler túl gyors ütemben növekedett, és megrendeléseket vállalt el a nyereség rovására. Spuhler ezzel nem ért egyet: szerinte a terjeszkedés üteme nem volt túl gyors. „Voltak stratégiai jelentőségű megrendelések, amelyeket mindenképp meg akartunk nyerni – főként új országokban vagy új termékcsoportokban. Ma már sokkal stabilabb a helyzetünk” – mondta. Hozzátette: a 2010 utáni euróválság idején visszaesett a vasúti beruházások száma Európában, ezért döntöttek úgy, hogy új piacok felé nyitnak – például az Egyesült Államok és a posztszovjet térség irányába –, valamint új technológiákba, köztük az akkumulátoros és hidrogénmeghajtású vonatok fejlesztésébe fektetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Köszönjük, Trump: Magyarország lehet a vámháború egyik legnagyobb vesztese
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 16:59
Ha az autóipart nézzük. Svédország és Szlovákia mellett. 
Makro / Külgazdaság Varga Mihály kezdeményezi az MNB alapítványainak megszüntetését
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 13:37
Törvényi szinten is módosítanák a jegybank hatáskörét.
Makro / Külgazdaság Kétségbeesetten igyekeznek alkalmazkodni Trump „új világához”
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:44
További állami támogatásokat jelentett be a dél-koreai kormány az amerikai gazdaságpolitika cikk- cakkjaira reagálva. Ezúttal a félvezetőgyártás állami hátszelét növelik az autóipar után.
Makro / Külgazdaság Kemény ellenfelet kaptak Trumpék: pert indítottak a Fehér Ház ellen a harvardi professzorok
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 09:09
A Harvard Egyetem nem teljesíti a washingtoni kormány elvárásait annak érdekében, hogy elkerülje állami támogatásának lefaragását. A professzorok egy része pert indít az egyetemi autonómia védelmében.
Makro / Külgazdaság Valóban bóvlit csinálhatnak Magyarországból?
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 08:29
Nagy kérdés, mit lép a másik két hitelminősítő. 
Makro / Külgazdaság Cserbenhagyás Putyin-módra, lecserélték az Ibriseket
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 07:17
Sajátos módon hihetetlennek hangzik, hogy Oroszországnak saját lapostévé-gyártása is van, vagyis inkább csak volt, egy olyan cég személyében, amely korábban világmárkák bérgyártója volt.
Makro / Külgazdaság Rémálomszerű válságot hozhat a vámháború
Király Béla | 2025. április 15. 05:51
Abban a szakértők döntő többsége egyetért, hogy a Donald Trump által elindított vámháború nem jelent megoldást azokra a problémákra, amelyekre az amerikai elnök hivatkozik. Az éles piaci reakciók egyelőre visszakozásra kényszerítették Donald Trumpot, ám többek szerint a tőzsdei reakciónál sokkal nagyobb problémák is lehetnek.
Makro / Külgazdaság Óriási fordulat készül Szíriában: rég látott lépésre szánhatja el magát Szaúd-Arábia?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:54
A tartozások kifizetése nagy eredmény lehetne.
Makro / Külgazdaság Hogyan jöhet ki Magyarország a vámháborúból?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 15:11
Erről is beszélt főszerkesztőnk, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti műsorában. Emellett szó esett napjaink talán legnagyobb hazai botrányáról, az MNB-alapítványok ügyéről.
Makro / Külgazdaság Szentségtörést fontolgatnak az unióban az orosz gázzal
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 12:49
Tabutémát feszegetnek uniós cégvezetők: mégiscsak kéne orosz gázt venni?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG