Hírlevél feliratkozás
Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.

Előzmények: az amerikai kereskedelmi megbízott még Joe Biden elnöksége alatt indított vizsgálatot a kínai hajógyártás ellen, és ennek eredménye mentén februárban jelentette be, hogy a kínai gyártóknak nyújtott állami támogatások piactorzító hatása miatt büntetést akar kiszabni minden, az Egyesült Államokban kikötő kínai gyártmányú teherhajóra.

  • Ennek mértéke a hajó méretétől és az üzemeltető honosságától, illetve az üzemeltető flottájának eloszlásától függően kikötésenként 1–3,5 millió dollár körül mozogna.
  • A kínai vállalatoknak, valamint a flottájukban több mint 50 százalékos kínai hajóállománnyal bíró cégeknek többet kellene fizetniük, az amerikai gyártmányú hajók alkalmazása után pedig egymillió dolláros leírást lehetne kapni.

Számokban: Kína jelenleg a globális hajógyártás 50 százalékát adja, az aktív teherhajók 34 százaléka kínai gyártmány (korábban alacsonyabb volt a kínai részarány). Az Egyesült Államok hajógyártása elhanyagolható, tavaly alig tíz nagy tengerjáró kereskedelmi hajó épült az országban. 

  • Iparági kalkulációk szerint a javasolt szabályok mentén az Egyesült Államokban tavaly kikötő konténerszállító-hajók 83 százalékát, az autószállító-hajók kétharmadát, a kőolaj-tankerek harmadát érintené a lépés. Emiatt a sarc évi 40-52 milliárd dollárt tenne ki, ami természetesen jelentősen drágítaná az amerikai importot. 

Igen, de: Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától, az amerikai hajógyártás volumenének felpörgetése legfeljebb évtizedes távlatban lenne reális.

  • A másik probléma, hogy Trump további lépései sem segítik a hajógyártókat, például az acélimportra kivetett 25 százalékos védővám is jelentősen növeli költségeiket.
  • A két másik nagy hajógyártó ország, Dél-Korea és Japán kapacitásai 2028-ig le vannak kötve, emiatt az alternatív beszerzés is csak mérsékelten reális.

Mi várható? Ha az amerikai kormány bevezeti az új adót, azt vélhetően a flották átrendezése követi majd, az Egyesült Államokba más gyártmányú hajókat küldenek, a kínai hajókat máshova irányítják majd a logisztikai cégek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRengeteg új hajót rendelnek, de van egy kis problémaNemrég még szenvedtek a hajógyárak, most alig győzik teljesíteni a megrendeléseket, de közben az elszállt acélárak problémájára is megoldást kell találni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ adó Donald Trump hajógyártás teherhajó vámháború Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2025. április 11. 14:39 Pénz, Világ

Az egész világ megérzi, ha meginog a bizalom a dollár és az amerikai államadósság iránt

Válsághelyzetekben eddig dolláreszközökbe, amerikai kincstárjegyekbe menekültek a befektetők, most azonban egészen mást látunk, ami megkérdőjelezi az eddigi viszonyítási pontokat.

Bucsky Péter
2025. április 10. 13:34 Világ

Ezek az országok nyerik a legtöbbet azzal, hogy Trump visszavonulót fújt

Szegény, fejlődő országok lettek volna a „kölcsönös" vámok legnagyobb vesztesei, számukra nagyon nem mindegy, mi lesz a 90 napos felfüggesztés után.

Mészáros R. Tamás
2025. április 10. 10:25 Világ

Nagy a fellélegzés, de így is marad bőven az amerikai vámokból

A szerdán életbe lépett vám megfeleződik az EU-val szemben, az ágazati tarifák azonban maradnak, Kína pedig még durvább sarcot kapott.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 13. 13:21 Vállalat

„Általános az elkeseredettség” – legalább 800 ember maradhat munka nélkül Dunaújvárosban

Több mint 70 milliárdot költött az állam a megmentésére, mégis kétséges a Dunai Vasmű jövője. A cseh és román testvércégek helyzete sem biztatóbb.

Török Zoltán
2025. április 12. 06:09 Közélet, Pénz

Hat lépés, amely válságállóvá tenné a magyar gazdaságot

Gyengülő forint, gyors infláció és stagnáló gazdaság jelezték a problémákat az utóbbi években, de van kiút ebből a helyzetből, csak el kellene indulni rajta.

Jandó Zoltán
2025. április 11. 13:16 Pénz, Vállalat

Mészáros Lőrinc könyvvizsgálója tűnt fel a Matolcsy-kör MBH bankos érdekeltségeinél

Az ország egyik legnagyobb bankjában az MNB-botrány kulcsszereplőihez köthető alapoknak is jelentős részesedése van, a tét több százmilliárd forint lehet.

Továbbra is nagyon jelentős az ingatlandrágulás országosan és a fővárosban is, de márciusban az előző hónaphoz képest már enyhült az áremelkedés tempója az Ingatlan.com adatai alapján. Az éves bérletidíj-emelkedés üteme is lassult, országosan és Budapesten is.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán
2025. április 11. 06:01 Közélet, Vállalat

Ugyanúgy égette a közpénzt a kormány, mint a jegybanki alapítvány, csak más gazdagodott

Az MNB-s alapítvány botránya kísértetiesen emlékeztet arra, ahogyan az állam Tiborcz István környezetéből vásárolt ingatlanokat százmilliárdokért.

Tovább olvasom

A gumigyártásra fókuszálna, ezért a keddi bejelentése alapján eladná vagy bevezetné a tőzsdére a Magyarországon több üzemmel is rendelkező Contitech nevű, ipari termékeket - például futószalagokat és mezőgazdasági tömlőket - gyártó cégét a Continental cégcsoport - írta a Bloomberg.

Tovább olvasom

Hajdu Miklós
2025. április 10. 06:08 Adat, Közélet

Az egy lábon álló gazdaság doppingolásával fordul rá a választásokra a kormány

Példátlanul hosszú ideje a fogyasztás a magyar gazdaság egyetlen húzóereje, és a gazdaságpolitika ennek további erősítésére koncentrál.

Tovább olvasom

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Tovább olvasom

Legalább 104 százalékosra emelkedtek szerdán az Egyesült Államok kínai termékekre kivetett vámjai a 34+50 százalékos emelés életbe lépése nyomán. A CNN számítása szerint a tényleges terhelés ennél is magasabb, az USA teljes kínai importjára vetítve átlagosan 125 százalékos.

Tovább olvasom

Lemondott az inflációkövető áremelésről a kormány nyomására a távközlési piac három meghatározó szereplője és a vezető kereskedelmi bankok is, hogy elkerüljék az élelmiszer-kiskereskedelemben bevezetett árrésstophoz hasonló szektorális intézkedéseket.

Tovább olvasom

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 06:06 Élet

Szinte az egész országot letarolták a hajnali fagyok, óriási a kár a gyümölcsösökben

Csak a Nyugat-Dunántúl úszta meg, máshol a gyümölcsfák virágai nem bírták a fagyokat. Olyan gazdával is beszéltünk, akinél 60-80 százalékos a kár.

Tovább olvasom

Féléves mélypontra süllyedt a magyar háztartások állampapír-állománya februárban, miközben jelentős pénz áramlott a befektetési alapokba – írta a Bank360.hu a Magyar Nemzeti Bank friss adatait elemezve.

Tovább olvasom

Pletser Tamás
2025. április 8. 14:36 Pénz

Az arany lehet a menekülőeszköz Trump gazdaságpolitikája elől

Az arany a turbulens politikai és gazdasági idők legjobb befektetése, mivel értékállósága miatt véd a leértékelődéssel szemben.

Tovább olvasom