Hírlevél feliratkozás
Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.

Előzmények: az amerikai kereskedelmi megbízott még Joe Biden elnöksége alatt indított vizsgálatot a kínai hajógyártás ellen, és ennek eredménye mentén februárban jelentette be, hogy a kínai gyártóknak nyújtott állami támogatások piactorzító hatása miatt büntetést akar kiszabni minden, az Egyesült Államokban kikötő kínai gyártmányú teherhajóra.

  • Ennek mértéke a hajó méretétől és az üzemeltető honosságától, illetve az üzemeltető flottájának eloszlásától függően kikötésenként 1–3,5 millió dollár körül mozogna.
  • A kínai vállalatoknak, valamint a flottájukban több mint 50 százalékos kínai hajóállománnyal bíró cégeknek többet kellene fizetniük, az amerikai gyártmányú hajók alkalmazása után pedig egymillió dolláros leírást lehetne kapni.

Számokban: Kína jelenleg a globális hajógyártás 50 százalékát adja, az aktív teherhajók 34 százaléka kínai gyártmány (korábban alacsonyabb volt a kínai részarány). Az Egyesült Államok hajógyártása elhanyagolható, tavaly alig tíz nagy tengerjáró kereskedelmi hajó épült az országban. 

  • Iparági kalkulációk szerint a javasolt szabályok mentén az Egyesült Államokban tavaly kikötő konténerszállító-hajók 83 százalékát, az autószállító-hajók kétharmadát, a kőolaj-tankerek harmadát érintené a lépés. Emiatt a sarc évi 40-52 milliárd dollárt tenne ki, ami természetesen jelentősen drágítaná az amerikai importot. 

Igen, de: Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától, az amerikai hajógyártás volumenének felpörgetése legfeljebb évtizedes távlatban lenne reális.

  • A másik probléma, hogy Trump további lépései sem segítik a hajógyártókat, például az acélimportra kivetett 25 százalékos védővám is jelentősen növeli költségeiket.
  • A két másik nagy hajógyártó ország, Dél-Korea és Japán kapacitásai 2028-ig le vannak kötve, emiatt az alternatív beszerzés is csak mérsékelten reális.

Mi várható? Ha az amerikai kormány bevezeti az új adót, azt vélhetően a flották átrendezése követi majd, az Egyesült Államokba más gyártmányú hajókat küldenek, a kínai hajókat máshova irányítják majd a logisztikai cégek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRengeteg új hajót rendelnek, de van egy kis problémaNemrég még szenvedtek a hajógyárak, most alig győzik teljesíteni a megrendeléseket, de közben az elszállt acélárak problémájára is megoldást kell találni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ adó Donald Trump hajógyártás teherhajó vámháború Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2025. április 17. 10:09 Világ

Amerika több gázt akar eladni nekünk, de akkor az orosz kapcsolatot is át kellene gondolni

Az amerikai LNG aránya nagyot nőtt az uniós importban, de 2026-tól várhatóak az igazán drámai változások.

Virovácz Péter Havasi Kinga
2025. április 17. 05:50 Világ

Hol van az a pont, amely felett a vámháborúnak már nincs értelme?

Amerika a potenciális recesszió mellé bizalmi és tőkepiaci válságot rakott a saját nyakába, ezzel a feltörekvő piacok közé árazta be magát.

Váczi István
2025. április 15. 12:55 Világ

Trump megértő Oroszországgal, mégis ő a legnagyobb veszély az orosz gazdaságra

Ha a vámháborús káosz miatt tovább esik az olajár, az nehezen megoldható feladat elé állítja az utóbbi években jól vizsgázó orosz gazdasági vezetést.

Fontos

Holtzer Péter
2025. április 19. 06:50 Podcast

Egyszerre aggasztó és biztató a klímahelyzet – mi az oktatás szerepe?

Ha majd a fenntarthatóság tantárgyból tett érettségi is beszámítható lesz a felsőoktatási felvételibe, szélesebb körben fogják oktatni.

Vámosi Ágoston
2025. április 18. 06:50 Adat

Az árrésstoppos magyar élelmiszer olcsóbb lett, mint Szerbiában, mégis megérheti kiutazni

Alapvető élelmiszerekért ma már nem éri meg kimenni, a zöldség-gyümölcs, cigaretta, olajos mag és divat-ékszer vonalon azonban maradtak jó lehetőségek.

Váczi István
2025. április 16. 11:59 Pénz

Idegesek a befektetők, Argentína lesz az Egyesült Államokból?

Sok évtizedes bizalmat kezdett ki Donald Trump kaotikus gazdaságpolitikája, aminek következményeit Magyarországon is érezhetjük.

A külkereskedelem olyan, mint a labdarúgás: mindenki ért hozzá, de a versenyképes termék nem elég, azt jól el kell tudni adni – mondta az OTP Business Bistro eseményén a Rév Group Holding Zrt. alapítója, Rév András. A külföldi terjeszkedés legnagyobb pénzügyi buktatóiról beszélt az „Exportálni mindenáron?" című panelbeszélgetésen az EPS-Global Zrt. igazgatójával, Déri Ivánnal, és a HEPA Exportfejlesztési Ügynökség vezérigazgató-helyettesével, Artner Gáborral. Az esemény médiatámogatója a G7 volt.

Tovább olvasom

A kis- és középvállalkozásoknál könnyen összemosódhat a vezető, a tulajdonos és a HR-es szerepe. Ugyan a HR-es gondolkodásmód szuperképesség lehet cégvezetőként, de kevesen rendelkeznek vele, mondta Szabó Szilvia, a METU HR-kutatócsoportjának vezetője az OTP Business Bistro eseményén, amelynek médiapartnere a G7 volt. Szerinte az adatvezérelt HR-megoldások ebben segíthetik a kisebb vállalatok vezetőit.

Tovább olvasom

Nagyobb mértékben emelkedett egy év alatt az átlagkereset, mint a medián kereset, akár bruttó, akár nettó értékben nézzük – többek között ez is látszik a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adataiból.

Tovább olvasom

A jövő évi költségvetés részleteiről tárgyalt a kormány, a 2026-os tervezetet jövő héten küldik el a Költségvetési Tanácsnak, és május 6-án terjesztik az országgyűlés elé – a kormányinfón Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a sarokszámokat ismertette.

Tovább olvasom

Minden ötödik norvég munkavállaló töltött valamennyi időt fizetett betegszabadságon 2024 utolsó negyedévében. Ez ráadásul nem kirívó adat a gazdag észak-európai országban, az elmúlt években jelentősen megnőtt a betegszabadságon töltött napok száma, ami még ott is nagy pénzügyi terhet ró a költségvetésre.

Tovább olvasom

Nem következett be pozitív gazdasági fordulat Magyarországon 2025 elején, ráadásul a jelenleg aktuális amerikai vámok a vártnál jelentősen negatívabb hatást gyakorolnak a növekedésre.

Tovább olvasom

Minél nagyobb egy vállalkozás, annál digitalizáltabb, és bár a nagyobbak optimistábban tekintenek a jövőbe, a mikrocégek számára is nyitva áll az út a növekedés irányába – derült ki a Mastercard frissen publikált, több mint 1200 magyar kkv válaszait tartalmazó, reprezentatív kutatásából. Szoros tehát az összefüggés a digitalizáció által elősegített hatékonyságjavulás és a cégek mérete között, de a katás egyéni vállalkozók és a mikrocégek is könnyen előre léphetnek egy-két jól kiválasztott fejlesztéssel.

Tovább olvasom

Nyílt levélben fordultak Mészáros Lőrinchez az eszéki labdarúgócsapat szurkolói, azt követelve, hogy távolítsa el a klub jelenlegi vezetését.

Tovább olvasom

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2025. április 16. 05:45 Közélet

Tele vannak a raktárak eladatlan hússal és tejjel, és ez nagyon sokba fog kerülni

Óriási költségekkel jár, hogy a száj- és körömfájás miatt beragadt az export, és nagy a bizonytalanság abban, hogy milyen kárenyhítést kapnak a piaci szereplők.

Tovább olvasom

(Magyar Zsuzsanna a HOLD Alapkezelő részvényelemzője.)

A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei szezonban olyan magas költségek voltak, amelyek arra kényszeríthetik az utazókat, hogy jövőre újragondolják, mennyit is ér a síelés által nyújtott eufória.

Tovább olvasom