Az élmény messze túlmutatott a megszokott autóipari tapasztalatokon. Már az első pillanatoktól világossá vált, hogy a Nevera nem csupán újabb villanyautó a piacon. Ahogy a legfrissebb Sport Autó magazinban megjelent cikk fogalmaz: „a nagy teljesítmény egyet jelent a gumifüsttel”. De ami ennél is lenyűgözőbb, hogy a szoftver, mely ezt a monstrumot irányítja, gyorsabb és precízebb, mint a legügyesebb emberi reflex. A Nevera két tucatnyi világrekordot tudhat magáénak, ami jól szemlélteti, hogy itt nem átlagos teljesítményről beszélünk.

A gyorsulás élménye a Sport Auto tesztelői szerint szinte képes elfeledtetni a hang hiányát. A számok önmagukért beszélnek: 0-ról 100 km/h-ra mindössze 1,8 másodperc alatt katapultál, a 300 km/h-s sebességet pedig 9,2 másodperc alatt éri el! „Olyan, mintha vasököllel hátba vágná egy óriási transzformer – 2 másodperc múlva kis híján elkábul a pilóta a gyorsulástól”. Ez a hirtelen, robbanásszerű elrajtolás a villanymotoros autók egyik legfőbb ismérve, de a Nevera szintje ezen a téren egészen egyedülálló. – mintha „fénysebességgel közeledne minden”, a közlekedési jelzőtáblák feliratai szinte a felismerhetetlenségig elmosódnak.

Villámcsapás négy keréken: Rimac Nevera 1

Érdekes módon, még a „Cruise” menetprogramban is, amikor az autó vezérlése „csak” 1340 lóerőt enged mozgósítani, a gyorsulás letaglózó. A tesztelő joggal jegyzi meg, hogy „még belegondolni is rossz, mit tudna művelni egy ilyen robbanótöltet egy hozzá nem értő személy keze alatt”.

Bár a versenypályán a kocsi 2300 kilogrammos tömege miatt felmerülhettek kétségek a mozgékonyságát illetően, a gyakorlat rácáfolt az elméletre. Jelentős tömege ellenére sem tűnt tehetetlenül sodródó csatahajónak a kanyargós aszfaltcsíkon. Sőt, kiderült, hogy sokkal több értelme van a használatának itt, mint autópályán.

A Nevera kezes lett: az autó minden mozdulatát éberen figyelő elektronikus asszisztenseket úgy hangolták be, hogy a „túlerő” ne jelentsen problémát. A vezérlőszoftver rendkívül gyors és finom működésre bírja őket. Elképesztő, hogy mennyire gyorsan lehet venni a kanyarokat ezzel a 2,3 tonnás autóval, anélkül, hogy megperdülne vagy kisodródna.

A torque vectoring rendszer igazi varázslat. Azáltal, hogy aktívan osztja el a hajtónyomatékot a négy kerék között, a menetdinamika eddig ismeretlen távlatait nyitja meg. A rendszer másodpercenként száz (!) alkalommal vizsgálja felül és pontosítja a nyomaték értékét, megbízhatóan kiváltva a hagyományos stabilitásfelügyelőt és kipörgésgátlót. A teszt során kiderült, hogy néhány kör után kiépül a bizalom ember és gép között, hiszen az elektronika mindent képes kordában tartani. A versenypálya rövid rajt-célegyenesének végén a Nevera 60 km/h-val nagyobb sebességet tudott elérni, mint egy Porsche 911 GT3.

Villámcsapás négy keréken: Rimac Nevera 2

A Rimac Nevera – a Sport Auto tesztelői szerint – olyan, mint egy tűzokádó sárkány, amelyet megbízhatóan tart pórázon az elektronika. Asszisztensek nélkül alighanem képtelenség lenne uralni egy ilyen erős autót. És bár a hagyományos motorbúgás hiányzik, a valószínűtlen gyorsulás mámorító élménye minden érzékszervet lebilincsel.

Azonban a történet itt nem ér véget: a Rimac továbbfejlesztette a Neverát, megalkotva a Nevera R változatot. A „Radical, Rebellious, Relentless” mottóhoz hűen ez a modell még nagyobb teljesítményt nyújt: négy villanymotorja immár 2107 lóerőt ad le, aminek köszönhetően a 300 km/h-s sebességet még rövidebb idő, 8,6 másodperc alatt éri el! A fejlesztők elsősorban a menettulajdonságok javítására fókuszáltak, aminek érdekében 35 kilót faragtak a tömegből, alacsonyabbra engedték a felépítményt, és Michelin Cup 2 gumiabroncsokkal szerelték fel.

A módosított torque vectoring rendszerrel együtt ezek a változtatások 3,8 másodperccel jobb köridőt eredményeztek a nardói versenypályán a „mezei” Neverához képest. Az aerodinamikát is tökéletesítették, aminek köszönhetően 15 százalékkal nőtt a leszorítóerő. A Nevera R Brembo Evo2 karbonfékekkel szerelt, aelyek nemcsak a fékteljesítményt javítják, hanem a hőelvezetést és a versenyszerű használat okozta igénybevételt is jobban bírják. A tervek szerint mindössze 40 darabot készítenek a Nevera R-ből, egyenként 2,5 millió euróért.

És még itt sincs vége, ugyanis a Sport Auto magazin legújabb száma ismét tele van izgalmas tesztekkel és összehasonlításokkal, melyek garantáltan lázba hozzák! Több tízezer lóerő egy magazinban. Amit innen ajánlunk, csak az 9749 lóerő.

Villámcsapás négy keréken: Rimac Nevera 3

A magazinban egymásnak feszül például a könnyű, 300 lóerős Alpine A110 R és a brutális, 500 lóerős Porsche 718 Cayman GT4 RS, hogy kiderüljön, melyik nyújt felejthetetlenebb vezetési élményt. Bár a két autó nem egy kategória, a „radikalizmusuk és az általuk nyújtott kivételes vezetési élmény” mindkettőben közös. Az Alpine ráadásul 40 kilóval könnyebb még a sima A110-nél is, pedig az is messze fajtája egyik legkönnyebb képviselője, súlycsökkentését javarészt szénszálas anyagok alkalmazásával érték el. A Porsche sem marad adós, a Cayman GT4 RS a GT3 négy liter hengerűrtartalmú hajtóművét kapta meg 500 lóerővel. Vajon melyik győzött?

A jövő sportosságát képviseli az új Alpine A290. Bár az elektromos kisautó tömege 1479 kilogramm, az Alpine mérnökei azon dolgoztak, hogy megteremtsék az első igazán sportos elektromos kisautót. A szigorú teszt azonban rávilágítanak az autó hiányosságaira is.

A magazin nem riad vissza a nagy teljesítményű SUV-k versenypályás képességeinek vizsgálatától sem: lenyűgöző összehasonlító tesztben olyan monstrumok mérték össze erejüket, mint az Audi RS Q8 (600 LE), a BMW X6 M (625 LE), a Mercedes-AMG GLE 63 S (612 LE), a Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid (739 LE) és a Range Rover Sport SV (635 LE). Bár sokan szkeptikusak lehetnek, a magazin bebizonyítja, hogy ezek a „vágtázó bölények” is képesek meglepetésekre a versenypályán.

Villámcsapás négy keréken: Rimac Nevera 4

Azoknak, akik a klasszikusok modern köntösben való újjászületéséért rajonganak, a Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS Continumod bemutatója tartogat izgalmakat. Ez a „continumod” lényege, hogy az eredeti tervek alapján, de modern technológiákkal és anyagokkal építik újjá a legendás autót. A kínálatban 185 vagy akár 300 lóerős, 10 000-ig pörgő motorral is elérhető a limitált szériás Escort RS.

A magyar autóépítészet is képviselteti magát a magazinban a Kamm 912c bemutatójával! A Kázmér Miklós alapította budapesti manufaktúra kizárólag az 1965-1969 között gyártott 912-es sportkocsival foglalkozik, és egyedi, szénszálas restomodokat készít. A KAMM 912c Targa az eredeti Targa koncepció modern értelmezése, 185 lóerős, 2,0 literes motorral és 800 kilogramm alatti tömeggel. A cég ars poeticája: „Az egyre növekvő elektronikus vezetés világában a KAMM 912c lehetővé teszi a tulajdonosok számára, hogy visszavegyék az irányítást és élvezzék az igazán analóg vezetési élményt”.

A Sport Auto legújabb száma emellett olyan érdekességeket is kínál, mint az Aston Martin DB12 tesztje, mely a gyártó szándéka szerint „sportosabb legyen, mint elődje volt”, 680 lóerős teljesítményével pedig végképp eloszlatja a gran turismo jelleg iránti kételyeket. Valamint a McLaren GTS bemutatója, mely „inkább sportkocsi, mint gran turismo”, 635 lóerős motorjával és könnyű szerkezetével páratlan vezetési élményt ígér. A magazinban olvashatnak a BMW M4 frissített változatáról is, mely továbbra is hagyományos BMW-recept szerint, hátsókerék-hajtással és manuális váltóval készül. Külön cikket érdemelt a Hyundai extrém kísérleti járműve, az RN24, mely egy „abroncsgyilkos farológép” és a WRC-versenyautók technikáját ötvözi az elektromos hajtással.

Villámcsapás négy keréken: Rimac Nevera 5