nlc.hu
Szabadidő
Szagosak lehettek az ókori görög szobrok

Az ókori görög és római szobrok nem csak színesek voltak, hanem illatosak is

Azt már egy ideje tudjuk, hogy az ókori görögök és rómaiak gyakran díszítették szobraikat színes festékkel, ám ezt azóta sajnálatos módon lekoptatták róluk a történelem viszontagságai. Ám egy friss kutatás szerint nem csak színesek, hanem még szagosak is lehettek az antik világ remekművei.

Az ókori görög és római szobrok nem csak szépek voltak, de bódító illatokat is árasztottak – legalábbis erre a következtetésre jutott egy új tanulmány, amely ebben a hónapban jelent meg az Oxford Journal of Archaeology című folyóiratban. A szerző, a régészként és múzeumi kurátorként dolgozó Cecilie Brøns szerint ugyanis a görög-római szobrokat gyakran kenték be finom, illatos anyagokkal, például rózsával, olívaolajjal és méhviasszal. Ezek az illatok nem pusztán kellemesek voltak, hanem szimbolikus jelentéssel is bírtak, ezzel erősítve a szobrok vallási és kulturális jelentőségét

Brønsnak a különböző ókori szövegek tanulmányozása közben tűnt fel, hogy több említést is talál bizonyos édes illatú szobrokra. Ez felkeltette az érdeklődését, ezért a későbbiekben már tudatosan kereste a hasonló utalásokat: végül aztán számos bizonyítékra bukkant többek között Cicero, Kallimakhosz, Vitruvius, az idősebb Plinius és Pausanias írásaiban, amelyek alapján egyértelműen megállapítható, hogy a görög és római istenségek, illetve uralkodók szobrait rendszeresen illatosították.

A hellenisztikus művészet egyik legismertebb alkotása, a Laokoón-csoport (fotó: Wikimedia Commons)

Ennek két különböző módja is volt:. egyes esetekben viaszok és olajok keverékével vonták be őket egy ganózis néven ismert eljárás során, máskor pedig olívaolajjal kenegették a szobrokat – utóbbit koszmézisnak nevezték, és a célja az volt, hogy megvédje a szobrokat az időjárás viszontagságaitól.

Azt már egy ideje tudjuk, hogy az ókori görögök és rómaiak gyakran díszítették szobraikat színes festékkel, valamint ékszerekkel, szövetekkel, virágokkal, füzérekkel, szalagokkal és egyebekkel – noha a múzeumokban látható görög és római szobrok jellemzően fehérek és nélkülöznek minden egyéb díszítést. Ugyanis mire a reneszánsz idején Itáliában elkezdték feltárni az ókori műalkotásokat, az élénk pigmentek többnyire elhalványultak – és minden szín, amelyiknek valahogy mégis sikerült megmaradnia, gyorsan eltűnt a tisztítási eljárások során, illetve amikor a szobrokat huzamosabb ideig levegő és a napfény érte.

Ilyen lehetett Augustus császár szobra színesben (fotó: Wikimedia Commons)

A görög-római szépségeszményt követő és újragondoló reneszánsz művészek pedig ennek megfelelően ugyancsak díszítetlenül hagyták a szobraikat, így végül ez a megközelítés vált irányadóvá a következő századokban is. Nem véletlenül írta a 18. századi műtörténész és régész, Johann Winckelmann, hogy „minél fehérebb a test, annál szebb is. A szín hozzájárul a szépséghez, de nem ez az igazi szépség. A színnek kisebb szerepet kell játszania a szépség mérlegelésében, mert nem a szín, hanem a forma adja a szépség lényegét”.

A valóságban azonban az ókori görögök és rómaiak nem féltek merész színekkel kísérletezni (ezt nevezték polikrómiának). Az élénk színű festékek és díszítések azt az illúziót keltették, hogy a szobrok élnek – és alighanem az illatok is hozzájárulhattak ehhez az illúzióhoz: például egy isten vagy istennő szobra, amelyet alaposan kifestettek, felöltöztettek és beillatosítottak, majd így helyezték el a templomban, azt a benyomást keltette a szentélybe látogatóban, hogy az istenség nem csak elvont, szimbolikus módon, hanem a maga hús-vér valójában is jelen van.

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top