El a kezekkel a sajtótól! A kormány most a független médiát vette célba, de az igazságot nem lehet betiltani. Amíg velünk vagytok, mi is létezni fogunk, köszönjük, hogy támogatásoddal és adód 1%-ával segíted a munkánkat! Már a támogatónk vagy?
Jelentkezz be!
Támogatás! Elrejtés

Magyarország aligha nyerhet Trump autós vámjaival

Legfontosabb

2025. március 29. – 17:53

Magyarország aligha nyerhet Trump autós vámjaival
Donald Trump amerikai elnök a washingtoni Fehér Ház Ovális irodájában 2025. március 26-án, miután aláírta a rendeletet, melyben 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokba importált járművekre. Az intézkedés április 2-tól él és minden kész személy- és tehergépjárműre érvényes lesz majd, amelyeket külföldről szállítanak, beleértve a külföldön gyártott amerikai márkákat – Fotó: Evelyn Hockstein / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Donald Trump 25 százalékos vámot vetett ki minden, az USA-ba importált autóra. A lépés nagyon rosszul érinti a német autógyárakat, így azok magyar üzemeit sem hagyja majd érintetlenül. Vannak olyan szcenáriók, hogy Magyarország és a közép-kelet-európai régió még jól is járhat a vámokkal, de több a negatív forgatókönyv.

„Őszintén szólva, egy barát sokszor sokkal rosszabb mint egy ellenség. És amit tenni fogunk, az az, hogy 25 százalékos vámot vetünk ki minden olyan autóra, amely nem az Egyesült Államokban készült” – mondta Donald Trump szerdán újságíróknak azelőtt, hogy aláírta volna a végrehajtási rendeletet az Ovális Irodában.

Az elnöki rendelet az autóalkatrészekre, köztük a motorokra és a váltókra is vonatkozik majd. Jelenleg az Egyesült Államokban eladott autók közel felét importálják. Az amerikai elnök a szerdai bejelentéskor azt mondta, minden autógyártónak az lesz az érdeke, hogy gyárakat építsen Amerikában, és sokan közülük már keresik is a lehetőségeket erre. Trump szerint a vámok évente több százmilliárd dolláros bevételhez juttatják az Egyesült Államokat, sőt, két éven belül akár egybillió dollárnyi extra bevételt is hozhat az intézkedés, mivel egyre több vállalat akar majd Amerikában gyártani, ezzel rengeteg új munkahelyet teremtve.

A szerdai bejelentés hatására az európai autógyártók részvényei esni kezdtek: a Porsche részvényei Frankfurtban 5 százalékkal estek, a Mercedes 5,2 százalékot, a BMW 4,9 százalékot, a Volkswagen 4,3 százalékot esett. De hasonló helyzet alakult ki az egész világon, Japánban a Toyota (TM), a világ legnagyobb autógyártójának részvényei csütörtökön mintegy 2 százalékkal alacsonyabban zártak, míg a Honda 2,5 százalékot veszített, sőt, az amerikai General Motors részvényei közel 9 százalékot, a Ford részvényei közel 2 százalékot estek.

Messzemenő következtetéseket jelenleg nagyon nehéz levonni, a Telex által megkérdezett szakértők is egyetértettek abban, hogy kaotikus a helyzet. Trump eddigi intézkedéseivel folyamatos bizonytalanságban tartja kereskedelmi partnereit, a vámháborút legpontosabban jellemző szó a kiszámíthatatlanság, az amerikai elnök az elmúlt két hónapban nem egyszer módosított, halasztott vagy épp visszavont intézkedéseket. Ez a tendencia pedig megnehezíti, hogy megjósoljuk, milyen konkrét hatásai lesznek a fokozódó vámháborúnak.

A döntés egyik legnagyobb vesztese az Európai Unió lehet, Németországot, a régió legnagyobb gazdaságát különösen súlyosan érinthetik a vámok.

A német Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint az autók és alkatrészeik az ország legnagyobb exporttermékei, és az autóexport legnagyobb része az Egyesült Államokba irányul, így az április 2-án hatályba lépő vámok hatását a magyar gazdaság is meg fogja érezni.

A Bloomberg szerint a német autógyártók közül leginkább a Porsche és a Mercedes van leginkább veszélyben, őket sújtja majd legsúlyosabban Donald Trump elnök legújabb kereskedelmi hadjárata. Az importált autókra kivetett új amerikai vámok 3,4 milliárd eurós csapást jelenthetnek, a két gyártó 2026-ra tervezett működési bevételeinek mintegy negyedétől eshetnek el. A Fehér Ház által szerdán közzétett tájékoztató szerint a Kanadából és Mexikóból érkező, a három ország közötti szabadkereskedelmi egyezménynek (USMCA) megfelelő alkatrészek egyelőre mentesülnek a vámok alól.

Musk szerint a Tesla sem jelent kivételt a vámok alól

Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen sajnálatát fejezte ki Donald Trump újabb vámjai miatt. „Rossz a vállalkozásoknak, rosszabb a fogyasztóknak.” Japán miniszterelnöke, Isiba Sigeru kijelentette, hogy minden lehetőséget mérlegelni fognak az amerikai vámokra adott lépés meghozatalkor. A vámok ugyanis súlyosan érinthetik Japán gazdaságát, mivel az ország jelentős mértékben támaszkodik az amerikai autóexportokra.

Dél-Koreában a kormány rendkívüli ülést tartott az autógyártókkal, hogy megvitassák a vámok hatását. „Az amerikai vámok várhatóan jelentős kihívások elé állítják az amerikai piacra nagy mennyiséget exportáló autógyártó vállalatainkat” – mondta Ahn Duk-geun dél-koreai kereskedelmi miniszter. A kínai vezetés is elítélte a vámokat, a külügyminisztérium szóvivője csütörtökön azt mondta, hogy

„a kereskedelmi háborúnak vagy a vámháborúnak nincsenek nyertesei”.

Ázsiai riválisaitól eltérően a kínai autóipar nagyrészt el van szigetelve az amerikai vámok e mostani körétől. Tavaly májusban a Biden-kormányzat 100 százalékra emelte a kínai elektromos járművekre kivetett vámokat, ami gyakorlatilag kizárta őket a piacról.

Elon Musk a németországi Tesla gyár megnyitóján 2022. március 22-én – Fotó: Patrick Pleul / dpa Picture-Alliance / AFP
Elon Musk a németországi Tesla gyár megnyitóján 2022. március 22-én – Fotó: Patrick Pleul / dpa Picture-Alliance / AFP

A Tesla egész jól járhat a döntéssel, Trump azonban leszögezte, Elon Musk sosem kért tőle ilyen jellegű szívességet, szóval nem ez áll a háttérben. A Teslának egyébként több, az Egyesült Államokon kívüli gyára is van, köztük az egyik legnagyobbnak számító sanghaji vagy a berlini gyár, azonban a külföldi létesítmények egy része a globális és nem kizárólagosan az amerikai piacra szállít. Musk azonban szerdán azt írta az X-en, hogy az autópiaci vámok „jelentős” hatással lesznek a Teslára. „Fontos megjegyezni, hogy a Tesla itt NEM marad érintetlenül”– írta, és egy külön bejegyzésben megjegyezte, hogy a vámok hatással lesznek a Tesla autóiban lévő, más országokból származó alkatrészek árára.

Lehetett rá számítani, de a mérték meglepő volt

Az amerikai elnök már februárban beszélt arról, hogy az autókra, a csipekre és a gyógyszerekre is körülbelül 25 százalékos vámot vetne ki, de azt a kérdést nyitva hagyta, hogy pontosan mikor és milyen mértékben fog a rendelkezés megvalósulni. „Az autógyártás számára egyértelműen negatív ez a lépés” – értékelte Móró Tamás, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető stratégája a kialakult helyzetet.

Az elemző elmondása alapján a piaci várakozások 10-15 százalékos vámról szóltak, így meglepetést okozott a vámemelés mértéke. A helyzetet azonban tovább bonyolítja, hogy a viszonossági alapú vámok még nem léptek életbe. A viszonossági vámok értelmében az Egyesült Államok az általa felszámított vámok és a kereskedelmi partnere által felszámított vámok különbségével emeli majd meg a vámtételeket, ami további emelkedéshez vezethet. Trump ugyanakkor hétfőn jelezte, hogy egyes kereskedelmi partnerek csökkentést vagy mentességet kaphatnak a viszonossági vámok alól.

Balásy Zsolt, a Hold alapkezelő elemzője szerint erre a döntésre nem lehetett érdemben készülni és habár a vámok hátrányosan érintik az európai termelőket, a nagyobb veszélyt a strukturális problémák jelentik számukra, ugyanis továbbra is meggyűlik a gyártók baja a versenyképességük fenntartásával. Például a Volkswagen válsága évek óta tart, az ázsiaiakhoz képest magasabb európai árak, a háború és az energiaválság sem tett jót a lassan versenyképtelenné váló német autóiparnak.

Mit lépnek a gyártók?

Az európai autógyártók előtt több lehetséges út is áll.

  • Befektethetnek az Egyesült Államokban, ahol nem vonatkozik rájuk a vámintézkedés. Például a Magyarországon gyártott Mercedes CLA-modell vagy az Audi Q3 amerikai exportja nem lesz versenyképes, ezért középtávon a Mercedesnek jobban megérheti, ha az Egyesült Államokban gyártja majd ezeket a szériákat. Viszont az Egyesült Államokban sokkal drágább a termelés.
  • Átköltöztethetik a németországi termelést Kelet-Európába, ahol ugyanúgy érvényesek a vámok, de legalább olcsóbban tudnak termelni.
  • A legvalószínűbb, harmadik lehetőség pedig az, hogy kivárnak.

Hogy a vámok hatását pontosan mikor fogja megérezni a magyar gazdaság, nehéz megjósolni. Orbán Viktor Trumppal való szorosabb kapcsolatára való tekintettel felmerülhet, hogy Magyarország kibújhat-e valamilyen módon a vám alól. Technikailag azonban ez nem lehetséges, hiszen az Európai Unió egy vámunió, ráadásul a német gazdaságnak való kitettsége miatt a magyar gazdaság szempontjából sokkal inkább az amerikai-német viszony fontos, mintsem a magyar-amerikai.

Balásy szerint kevés arra az esély, hogy Magyarország profitáljon a kialakult helyzetből, amelyik gyártó szeretett volna gyárat nyitni Közép- és Kelet-Európában, az már megtette.

Az elemző úgy látja, a káoszos helyzet miatt megjósolhatatlan, mit fognak lépni az autógyártók. Mivel előfordulhat, hogy a bejelentett intézkedést visszavonják vagy módosítják – ahogy korábban számos esetben tett a Fehér Ház –, így az európai gyártók várhatóan kivárnak a helyzettel. A bizonytalan helyzetben ugyanis nem fognak dönteni a gyártók egy kockázatos befektetésről. ,

Az autóiparra berendezkedett Németország előtt egy másik menekülőút is áll: a fegyveripar. Az egymás után bejelentett nyugat-európai védelmi reformok, köztük a németek 500 milliárd eurós kiadási csomagja afelé mutatnak, hogy egyre nagyobb szerephez juthat a fegyvergyártás mind Németországban, mind Európában. Az elemzők azonban egyetértenek: ez nem fogja tudni összességében kompenzálni összességében az autóipart érő negatív hatásokat. Balásy szerint rövid távon segíthet a gazdaságon, hogy például a Rheinmetall elkezdte autógyárak gyártósorait felvásárolni, de közvetlenül nem segíti a német fiskális stimulust, se a német autógyártók strukturális problémáit.

Munkások dolgoznak a kecskeméti Mercedes gyárban – Fotó: Dudar Szilárd / Mercedes / AFP
Munkások dolgoznak a kecskeméti Mercedes gyárban – Fotó: Dudar Szilárd / Mercedes / AFP

Móró Tamás szerint az amerikai felfogás szerint az Egyesült Államok elég nagy piac ahhoz, hogy az oda exportáló termelők kénytelenek legyenek elfogadni az ottani árakat és beletörődni a vámokba. Az amerikai piacon jellemzően készletre történik a gyártás, az autógyárakon múlik majd, hogy árat emelnek vagy egy ideig bevállalják a vámot. A BMW Mexikóban is gyárt az amerikai piacra, a cég viszont azt mondta, hogy május elsejéig bevállalja az extra vámot, addig pedig feltehetően valamilyen engedményt próbál elérni. Ha ez nem sikerül, árat fognak emelni. A veszteségek elkerülése érdekében a gyártók költségcsökkentésre kérhetik a beszállítókat, ami egyes esetekben a magyar beszállítók kiárazódását is jelentheti – ez valószínűsíthetően ahhoz vezethet, hogy a kínai alkatrészek maradnak versenyképesek.

Trump is elismerte, jön az infláció

Az áremelést tehát nehéz lesz elkerülni, amit az amerikai fogyasztók is megéreznek majd. Az infláció kérdéskörének meglovagolása és a magasodó árak letörésének ígérete hozzásegítette az amerikai elnököt a tavaly novemberi választási győzelméhez. Most azonban mégis olyan pozícióba került, ahol kénytelen volt elismerni: elképzelhető, hogy inflációt okoz Amerikában az általa indított vámháború, de a gazdasági céljainak megvalósításához időre, átmeneti időszakra lesz szükség.

Még ha a vámok csak a teljesen összeszerelt járművekre vonatkoznának is, és nem az autóalkatrészekre, akkor is valószínűleg megemelnék az átlagos autóárakat, mivel megszűnne néhány olcsóbb lehetőség az autóvásárlók számára. Mexikóban több, olcsóbbnak számító, népszerű modellt szerelnek össze, amit az olcsóbb mexikói munkaerővel való gyártáson keresztül tudnak elérni. Ezek a modellek kiszorulhatnak a piacról és az amerikai gyártás helyett az is elképzelhető, hogy teljesen leállnak a gyártással.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 401,62 Ft
USD 372,12 Ft
További élő árfolyamok!