Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják
A kisebb, olcsóbb autók piacát érinthetik a legrosszabbul az Egyesült Államokban a Donald Trump által bejelentett vámok, ebben a szegmensben ugyanis jellemzően a General Motors, a Ford, a Kia és a Hyundai külföldön – főleg Mexikóban – készülő modelljeit választják az amerikai vásárlók, derül ki a Bloomberg cikkéből.
Előzmények: az autók Amerikában is jócskán megdrágultak, az új modellek átlagos ára az 50 ezer dollárt közelíti. Az amerikai gyártók ráadásul már jórészt lemondtak a megfizethetőbb modelljeikről, helyettük a nagyobb haszonnal értékesíthető SUV-okra, pickupokra és crossoverekre koncentrálnak, és jellemzően ázsiai gyártók léptek a helyükbe az olcsóbb szedánok piacán.
Ezen autók sorsa válik kérdésessé a vámok bevezetésével, mert az alig pár tucat 30 ezer dollár alatti típus döntő része valószínűleg olyan mértékben drágul majd, hogy a kereskedőknek nem éri majd meg forgalmazni őket. Új autót ráadásul nemcsak a növekvő árak, hanem a magas hitelkamatok miatt is egyre nehezebb venni az Egyesült Államokban.
Már hosszú ideje a városi terepjárók a legnépszerűbbek az amerikai piacon, amit mi sem szemléltet jobban, mint hogy a Volkswagen mexikói üzeme is erre a járműkategóriára szakosodott, miután befejezte a Bogár gyártását – a vásárlók preferenciái mellett a szabályozások is rendre a SUV-ok térhódításának kedveznek.
Tágabb kontextus: az alacsony ár- és méretkategóriájú autók aránytalan drágulását eredményezték az Európai Unió környezetvédelmi intézkedései – most a védővámok bevezetése járhat hasonló következménnyel az amerikai piacon. Európában például épp a Ford szünteti meg népszerű kis és kompakt autóinak forgalmazását.
Még nagyobb részt szakíthatnak ki a piacból a SUV-ok, amelyek nagyobb tömegük miatt jóval környezetszennyezőbbek a hagyományos modelleknél – az ezek terjedésével járó üzemanyag-többletfogyasztás már a 2010-es években is ellensúlyozta a javulást, ami az elektromos autók elterjedéséből és a kisebb autók motorjainak hatékonyságnövekedéséből származott.
Alulnézet: a vámok miatt az olcsóbb SUV-ok is jócskán megdrágulhatnak, amelyeket jellemzően amerikai cégek gyártanak, de a költséghatékonyság okán az országon kívül. Továbbá azok a vevők, akik eddig az olcsóbb új autók közül válogattak, a használtpiacon próbálhatnak vásárolni, ám a fiatal gépkocsik viszonylag ritkák, mert a járműipar megtorpant a pandémia időszakában.
Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.
Manipulálhatták az elmúlt években a hazai szegénységi mutatókat, ez pedig megrengetheti a hivatalos hazai statisztikákba vetett, eddig is törékeny bizalmat.
Az új amerikai kormányzat úgy ítéli meg, az újraiparosítás fontosabb a klímavédelemnél. Trump céljai világosak, de semmi sem garantálja, hogy azok teljesülnek is.
Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.
A német autóipari ellátási lánc tagjai egymást rántják magukkal a mélybe az Egyesült Államok által bevezetett vámok után. A magyar kivitel 8 százalékát adó győri Audi motorok és autók exportja miatt is érintett.
Nyolc százalékkal csökkent az ipari termelés volumene februárban az előző év azonos hónapjához képest, januárhoz hasonlítva továbbá 1,3 százalékos visszaesés történt, közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az ágazat kibocsátása négy éve nem látott mélységbe süllyedt a szezonálisan és munkanappal kiigazított statisztika szerint.
Manipulálhatták az elmúlt években a hazai szegénységi mutatókat, ez pedig megrengetheti a hivatalos hazai statisztikákba vetett, eddig is törékeny bizalmat.
Az új amerikai kormányzat úgy ítéli meg, az újraiparosítás fontosabb a klímavédelemnél. Trump céljai világosak, de semmi sem garantálja, hogy azok teljesülnek is.
458 millió euró (közel 184 milliárd forint) bírságot szabott ki az Európai Bizottság 15 autógyártóra, amiért kartelleztek a ronccsá váló kocsikkal összefüggő kérdésekben.
A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.
Kedden hatályba lépett az úgynevezett e-pénztárgép rendelet, ezzel elindult az a jogi folyamat, amelynek végén a bolti vásárlások után a vevők már nem kapnak papírra nyomtatott nyugtát, csak ha külön kérik.
Komoly esély van rá, hogy a kormány banki árstopot vezet be - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy hétfői sajtótájékoztatón. A bankoknak a tavaly év végi bankszámladíjakat kellene visszaállítaniuk.
Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.