A kínai hatóságok keresztbe feküdtek az amerikaiak 23 milliárd dolláros Panama-csatorna-üzletének
2025. március 29. – 15:39
frissítve
Donald Trump amerikai elnök a beiktatása óta többször is hangoztatta, hogy az USA-nak kell a Panama-csatorna, és meg is fogja szerezni azt bármi áron – és amúgy is óriási hiba volt azt annak idején átengedni Panamának. Trump szerint óriási nemzetbiztonsági kockázat, hogy az Atlanti- és Csendes-óceán közti átjárót a kínaiak kontrollálják. Egyébként nem ők kontrollálják, hanem a panamai állam, aminek hatalmas, évi 5 milliárd dolláros bevétele van a csatornán áthaladó hajóktól szedett díjakból. A csatorna két végénél levő kikötők azonban valóban egy hongkongi cég, a CK Hutchison birtokában vannak, ahogy még 43 kikötő szerte a világon.
A csatorna körüli trumpi beszólások, illetve az, hogy a külügyminiszter Marco Rubio oda is utazott Panamába, hogy a kormánnyal az átvételről tárgyaljon, sok feszültséget keltettek a két ország között – és mellékesen a vámháborúskodással terhelt amerikai–kínai kapcsolatokat is tovább tépázták. Ezt a helyzetet oldotta volna meg legalább részben egy március elején belengetett üzlet: az amerikai Blackrock, a világ legnagyobb befektetőcége egy konzorcium élén 23 milliárd dollárt ajánlott a CK Hutchison többségi tulajdonáért.
Ez a biznisz esett most kútba, legalábbis átmenetileg, amikor a kínai hatóságok bejelentették, hogy versenyhivatali vizsgálatot indítanak „a tisztességes piaci verseny védelme és a közérdek védelme érdekében”, és amíg ez zajlik, a Blackrock-féle szerződést nem lehet aláírni.
Trumpnak azonban nem csak a kínai befolyással kapcsolatban vannak követelései, azt is megüzente Rubióval, hogy nem tetszik neki, hogy az amerikai hajóktól is pénzt kérnek Panamában a két óceán közötti átkelésért. Az elnök azt mondta, az USA bármilyen konfliktus esetén kész fegyverrel megvédeni a csatornát is, és ezért a védelemért cserébe az a minimum, hogy a panamaiak engedjék át ingyen az amerikai hajókat. A Panama-csatornán át halad egyébként a világ tengeri kereskedelmének nagyjából 4 százaléka és az amerikai konténerforgalom 40 százaléka.